۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۳۱۶۲۹۴
استاد حوزه علمیه:

توکل واقعی، زاده شرایط سخت است

خبرگزاری رسا ـ رییس بنیاد فارِس المومنین گفت: انسانی به توکل واقعی می‌رسد که در بدترین شرایط هم اعتماد خود را به خداوند از دست ندهد.
حجت الاسلام علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه شامگاه پنج‌شنبه 22 بهمن در مسجد امیر(ع)، گفت: توحیدِ توکل یعنی اینکه فقط به خدا اعتماد کنیم و تنها برای رفع حاجات روزمره به غیر رجوع کنیم، برای مثال می توان به پزشک مراجعه کرد اما نباید اعتماد خود را برای زمینه شفا به پزشک بسپاریم.

 

وی افزود: در سوره مائده و در آیه 23 اینگونه بیان می‌شود که باید به خدا توکل کنیم اگر اهل ایمان هستیم؛ در سوره زمر نیز اینگونه بیان می شود که خداوند برای فرد کفایت می کند و افراد باید به او توکل کرد.


توکل در سختی ها به وجود می آید

 

حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص سختی‌ها، بیان داشت: افراد در سختی و ناملایمات مشخص می شود که به خدا چقدر توکل دارند، زیرا در شرایط خوب و عالی حتی شیطان هم خوب رفتار میکرد و اما در بزنگاهی که برایش به وجود آمد سقوط کرد.

 

حجت الاسلام علوی تهرانی، تاکید کرد: در انجام کارها باید تعهد و مسؤولیت داشت، حتی باید تمام تلاش خود را به کار گرفت اما در نهایت باید نتیجه را به خداوند واگذار کرد.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین، در خصوص ایمان ،خاطرنشان کرد: باید ایمان افراد بسیار قوی باشد تا فرد بتواند به توکل برسد، به این معنا که فرد در همه شرایط توکل خود را به خداوند متعال حفظ کند.

 

وی ادامه داد: انسان هایی که جایگاه خود را نمی دانند منکر توکل می شوند، انسان وقتی که ضعف خود را بداند قطعا به خداوند توکل کامل می‌کند و نتیجه کار را به قادر مطلق می‌سپارد.

 

استاد حوزه علمیه، یادآور شد: توحید در «خوف» نیز یکی از مراتب توحید است، به این معنا که انسان باید تنها خوف از خدا داشته باشد، ترسی که بسیار نیز ارزشمند است.

 

وی با انتقاد شدید از وضعیت کنونی در جامعه، تصریح کرد: جامعه ما جامعه ای است که با خوف کنار نمی‌آید، متاسفانه وضعیت کنونی ما به دلیل این است که خدا ترس نیستیم، یکی از دلایل آن هم نداشتن ایمان است.

 

وی ادامه داد: امام علی(ع) از خدا می‌ترسید اما ترس وی از خوف نبود، بلکه از روی خشیت بود، به این معنا که نشود روزی توجه خداوند به ایشان کم شود.

 

رییس بنیاد فارِس المومنین در پایان پیرامون موضوع عذاب الهی، بیان داشت: یکی از عذاب‌های الهی این است که در جهنم چندین بار فرد می‌سوزد و ذوب می‌شود و دوباره به وجود می‌آید، اما بنا بر گفته امام صادق(ع) همین نوع عذاب یکی از آسان‌ترین نوع عذاب‌ها است./856/202/ب3

ارسال نظرات