۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۸
کد خبر: ۳۱۶۳۶۵
مدیرمسؤول مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی:

تمدن ایجاد شده از سوی حکومت، با اقبال عمومی جامعه زاییده و پایدار می شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام متولی امامی ویژگی مشترک همه تمدن ها را مادی و سیاسی، تاریخی و تدریجی بودن آن ها دانست و گفت: اگر تفکر به رفتار تبدیل شده و عینی شود، پایدار می شود و این همان تمدن است، ما معتقدیم تمدن ها هم ساخته و هم زاییده می شوند، جایی که تمدنی از طرق ریل گذاری سیاست گذاران ایجاد می شود، اگر مورد اقبال عمومی واقع شود زایش هم صورت گرفته و پایدار می شود.
حجت الاسلام متولي امامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان ، حجت الاسلام سید محمد حسین متولی امامی مدیر مسؤول مؤسسه آموزشی پژوهشی مطالعات اسلامی، بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی چیستی و ابعاد تمدن نوین اسلامی، که از سوی مرکز مطالعات تمدن اسلامی اصفهان و در سالن نهج البلاغه برگزار شد، گفت: همه تمدن ها اشتراکاتی دارند که برای شناخت تمدن اسلامی باید آن اشتراکات را بدانیم.

 

وی ادامه داد: یکی از وجوه مشترک تمدن ها مادی بودن و سخت افزاری بودن آن ها است، سیاسی بدون تمدن ها وجه اشتراک دیگر است، یعنی یک نهاد سیاسی و حکومتی است که تمدن سازی می کند، پایدار و مانا بودن، ویژگی مهم دیگر همه تمدن ها است.

 

عینیت یافتن باور در رفتار، ایجاد تمدن می کند

حجت الاسلام متولی امامی بیان داشت: اگر تفکرو باورهای خود را به یک رفتار تبدیل کنیم تا به عینیت برسند، آن وقت تمدنی و پایدار می شوند، همه تمدن ها در جوامع رخ می دهند و تمدن ها لزوماً اجتماعی هستند، هر تمدنی حتماً مبتنی بر یک فلسفه تاریخ است، تمدن ها دفعی نیستند بلکه تدریجی اند و در یک فرآیند تاریخی و با گذشت زمان بر آن ها افزوده می شود.

 

مدیرمسؤول مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی، اظهار داشت: تمدن ها آل و تبار دارند، گذشته و آینده دارند، اگر می خواهیم تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنیم باید یک حاکم سیاسی بتواند آن را در جامعه پیاده کند و سپس پایدار بماندو بعد از ظهور و بروز هر روز به تدریج متمدن تر شویم.

 

پست مدرن ها با هر سیاست گذاری برای ایجاد تمدن ها مخالفند و آن را منفعت طلبی می دانند

وی با مطرح کردن این سوال که آیا این حاکمان هستند که تمدن را می سازند، ابراز داشت: تفکرات پست مدرن معتقدند که تمدن زایشی است و ساختنی نیست، بیژن عبدالکریمی می گوید که تمدن زایشی است و جامعه قابل کنترل نیست و خود به خود راه خودش را پیدا می کند.

 

حجت الاسلام متولی امامی گفت: همان طور که فیزیکدان ها می خواهند تا با علم فیزیک قانون طبیعت را استخراج کنند و به کمک آن رفتار طبیعت را پیشگویی و کنترل کنند، عده ای هم می گویند ما می خواهیم یک فیزیک اجتماعی ایجاد کنیم تا با آن رفتار جامعه را پیشگویی و کنترل کنیم که منظور همان جامعه شناسی است، پست مدرن ها با هر نهاد و حکومتی که بخواهد تمدنی را را پایه گذاری کند مخالفند و آن را بر مبنای منفعت طلبی تفسیر می کند.

 

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که تمدن ها هم ساخته و هم زاییده می شوند، ساخته شدن تمدن توسط نهادهای سیاسی جایی است که حاکم جامعه ریل گذاری می کند و قانونی را برای اهدافی معین وضع می کند و مردم موظف به رعایت آن ها هستند، تمدن هنگامی زایش می شود که جامعه ریل گذاری و جهت ولی و حاکم را می پذیرد و قانون مورد مقبولیت عمومی قرار می گیرد، اگر ریل گذاری حاکم مورد اقبال عموم مردم نباشد پایدار نخواهد بود./869/202/ب3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات