۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۳۱۸۰۵۷
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت ورود خبرگان در عرصه نظام سازی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام شعبانی با تأکید بر ضرورت ورود خبرگان در عرصه نظام سازی، گفت: در مسأله نظام سازی در علوم انسانی اسلامی به هیچ عنوان حرکتی صورت نگرفته است و نظام اقتصادی و نظام حقوقی اسلامی در جامعه وجود ندارد.
حجت الاسلام شعباني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، حجت الاسلام حبیب الله شعبانی استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ظهر امروز در جلسه پرسش و پاسخ که با حضور نامزدهای خبرگان در استان همدان در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: مجلس خبرگان در مباحث تخصصی تر باید ورود داشته باشد.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: رهبر معظم انقلاب از شش سال قبل مسأله نظام سازی را مطرح کرده اند؛ امروز در فضای جامعه شاهد آن هستیم که تبلیغات و رسانه می تواند به آسانی بسیاری از امور را دستخوش تغییر کند.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ملت ایران با ایجاد انقلاب اسلامی، مدعی تمدن سازی شده است اما متاسفانه اکثر قوانین کشور مانند انتخاب سه قوه از قوانین غرب اقتباس شده است چنان که قوانین مدنی ما از فرانسه و قوانین حقوقی ما از سوئیس گرفته شده است.

 

وی با اشاره به مشکلات عدیده در عرصه انتخابات کشور، افزود: در مسأله نظام سازی در علوم انسانی اسلامی به هیچ عنوان حرکتی صورت نگرفته است و نظام اقتصادی و نظام حقوقی اسلامی در جامعه وجود ندارد و به نظر می رسد می توان با کار کردن بر روی برخی از نظریات مانند نظریه شیخ انصاری در کتاب مکاسب مقدمه ای را برای نظام سازی ایجاد کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم گفت: نمایندگان مجلس خبرگان نیازی به داشتن سابقه اجرایی ندارند اما در باره شورایی بودن رهبری باید گفت این بحث، مسأله علمی است که باید در حوزه های علمیه و دانشگاه ها مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی با طرح این سوال که آیا شورایی بودن می تواند مصالح مملکت اسلامی را برآورده سازد، ابراز داشت: ترسیم خطوط اصلی نظام از وظایف رهبری است و شورا نمی تواند به نحو اکمل این مسأله را پاسخگو باشد و مطرح کردن این مسائل در جامعه بدون بررسی کاری اشتباه است.

 

حجت الاسلام شعبانی یادآور شد: کسانی که برخی مسائل را در جامعه مطرح می کنند باید در سواد حوزوی خود تجدید نظر کنند چراکه این افراد کسانی بوده اند که به دلیل اجرایی نبودن نظریه شورایی بودن رهبری با آن مخالفت کرده اند.

 

وی در پایان تصریح کرد: به انگیزه کسانی که شورایی کردن رهبری را مطرح می کنند خوشبین نیستم این که مسأله ای را بدون آنکه آسیب شناسی شده باشد رسانه ای کنیم، مسأله ای سیاسی است که صلاح نظام در آن دیده نشده است./979/202/ب1

ارسال نظرات