۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
کد خبر: ۳۱۸۷۹۲
استاد حوزه علمیه:

خلق احسن انسان را به کمال سوق می‌دهد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: رفتار احسن، در جمع دوستان و خانواده سبب ارتقای کمال انسان و قرب او به خداوند متعال است.
شجاعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی استاد حوزه علمیه، شامگاه 6 اسفند در کلاس اخلاقی که با مبحث خانواده آسمانی و در حسینه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: بدترین برادر انسان کسی است که بدترین و شرترین مسائل روزش را برای او بخواهد.

 

وی با بیان اینکه بعضی از افراد خود شیفته درصدد آن هستند که سختی و مشکلات خود را بر دوش دیگران قرار دهند، ابراز کرد: در ذهن چنین اشخاصی افراد دارای درجه بندی‌های خاصی هستند و این امر در اسلام مورد ذم و نکوهش قرار گرفته است برای مثال، امام رضا(ع) زمانی که بر سر سفره غذا حضور می‌یافتند صبر می‌کردند تا اهل خانه اعم از اعضای خانواده و خادمان همگی بر سر سفره حاضر شوند سپس غذا میل می‎کردند و این بیانگر آن است که حضرت بر اساس درجه بندی با افراد رفتار نمی‌کردند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اگر کسی دیگران را به امر مدارا محتاج کند شامل بدترین انسان‌ها می‌شود، اظهار داشت: تهدید همسر به امر طلاق بدترین رفتار است روایت است که بترسید از ظلم به دیگران؛ کسی که دیگران را مجبور به مدارا می‌کند در نزد خداوند متعال و آن اشخاص ذلیل و منفور می‌شود.

 

وی افزود: مطیع کردن دیگران تنها با ایجاد محبوبیت سفارش شده است نه با ایجاد ترس و ظلم در بین افراد، چرا که مومن نظر خود را به دیگران تحمیل نمی‌کند بلکه در راستای توافق، مشورت، ایثار و گذشت با دیگران برخورد می‌کند.

 

شجاعی افراد ظالم را فرعون خطاب کرد و گفت: والدین عشق محض هستند فرزندان حق ندارند با حالت تحکم با آن بزرگواران برخورد کنند.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: انسانیت فرد، زمانی آشکار می‌شود که دیگران را بر اساس امیال خود نرنجاند و تشکیل خانواده زمینه ساز رفع تمایز امیال نفسانی انسان را فراهم می‌کند.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: رفتار احسن، در جمع دوستان و خانواده سبب ارتقای کمال انسان و قرب او به خداوند متعال است./813/202/ب1

ارسال نظرات