حضرت فاطمه الگوی نظری و عملی ولایتمداری است
حجتالاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، با تسلیت به مناسبت فرارسیدن سوم جمادیالثانی، سالگرد شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و ایام دوم فاطمیه، با اشاره به اقدامات دخت نبی مکرم اسلام در دفاع از ولایت، اظهار کرد: حضرت زهرا (س) با بینش سیاسی عمیق خویش که عامل رفتارهای سیاسی ایشان بود، از بعد نظری به ترسیم جهانبینی توحیدی و از بعد عملی به ترسیم ایدئولوژی سیاسی شیعه پرداخته است.
وی افزود: رفتارهای حضرت (س) حکایت از اعتقاد عمیق به وحدانیت خداوند دارند که سراسر وجود ایشان را پر کرده و مرکز ثقل همه رفتارهای ایشان محسوب میشد.
حجتالاسلام قلیزاده با بیان اینکه منشأ آگاهیهای حضرت زهرا (س) وحی الهی بود که این مسأله نیز از دو طریق امکانپذیر شده است، اضافه کرد: افزون بر اینکه ایشان در دامن کاملترین انسانهای روی زمین تربیت شدهاند و از طریق پدر به اطلاعات و آگاهیهایی رسیدهاند که دیگران از آنها بینصیب هستند، از سوی دیگر، با توجه به احادیث وارد شده، پس از رحلت پیامبر (ص) حضرت زهرا (س) از طریق جبرییل، آگاهیهایی را کسب میکردند.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) در خطبه خویش خطاب به مردم میفرمایند: شما ای بندگان خدا، مسؤولان امر و نهی پروردگار و حاملان دین و وحی او و نمایندگان خدا بر خویشتن و مبلّغان او بهسوی امّتها هستید، پاسدار حقِ الهی در میان شماست و حافظ پیمان خداوند، در دسترس همه شماست و آنچه پیامبر (ص) پس از خود در میان امّت به یادگار گذاشته کتاب ناطق خدا و قرآن صادق، نوری آشکار و روشنایی پرفروغ است، کتابی که مستمعان را به ساحل نجات رهبری میکند.
وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) در خطبه خود، بارها مردم را مخاطب خویش قرار میدهند و به آنها اعتماد به نفس میبخشند که شما آزاد از هر قیدوبندی نسبت به بندگی دیگری هستید.
حجتالاسلام قلیزاده افزود: حضرت فاطمه (س) در فرازهای مزبور، انسان را مختار و مسؤول رفتار سیاسی خویش میدانند و به مهاجر و انصار میفهمانند که هیچ عذری از آنها پذیرفته نخواهد بود، همچنین ایشان در خطبه دوم خویش میفرمایند: «اَنُلزمکموها و اَنتم لَها کارهون؛ آیا ممکن است ما شما را مجبور به پذیرش حق کنیم، در حالیکه شما از آن کراهت دارید؟»
وی اظهار کرد: حضرت زهرا (س) در بخش فلسفه احکام، درواقع فلسفه و ضرورت امامت و سازمان سیاسی اسلام را مطرح میکنند، آنجا که میفرمایند: «و طاعتُنا نظاما لِلملّة و امامتُنا اَمانا من الفُرقة»؛ یعنی اطاعت از ما اهلبیت نظمدهنده ملت و امامت برای ایجاد وحدت و دوری از تفرقه و پراکندگی است.
حجتالاسلام قلیزاده اضافه کرد: حضرت زهرا (س) همچنین در خطبه دوم، بهطور مشروح به مسأله امامت و ویژگیهای امام میپردازند. بر این اساس مشخص میشود که از دید ایشان نظام سیاسی اسلام نظامی است که در رأس آن جانشین پیامبر (ص) قرار میگیرد که این جانشینی از نظر ایشان و در فرهنگ تشیّع متعلّق به مولای متّقیان و فرزندان ایشان است.
وی با بیان اینکه دین اسلام دین مبارزه و جهاد است، چه جهاد با نفس و چه جهاد با دشمن بیرون، ادامه داد: در این زمینه حضرت فاطمه (س) هم عملاً از طریق رفتارهای سیاسی خود، مبارزه با غاصبان را به شیعیان میآموزند و هم در خطبههای خویش، مردم را به مبارزه و جهاد فرا میخوانند بهگونهای که به عنوان مثال در بخش فلسفه احکام میفرمایند: «فَجعَلَ الله الایمانَ تطهیرا لکم مِن الشرکِ... و الجهادَ عزّا لِلاسلامِ» یعنی خداوند ایمان را برای پاکی شما از شرک و جهاد را بهخاطر عزّت و سربلندی اسلام قرار داده است.
امام جمعه فاروج با بیان اینکه در مجموع میتوان گفت حضرت فاطمه (س) الگوی نظری و عملی ولایت مداری و ولایت یاوری است، افزود: باید آموزههای دینی و سیاسی دخت نبی مکرم اسلام در ترسیم جهانبینی توحیدی و ایدئولوژی سیاسی بیش از پیش در جامعه اسلامی مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
گفتنی است، ایام فاطمیه یا روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) شش روز بوده که سه روز آن در جمادیالاول از سیزدهم تا پانزدهم و سه روز آن در جمادیالثانی از سوم تا پنجم این ماه است و در این روزها مسلمانان به ویژه شیعیان برای شهادت دخت نبی مکرم اسلام عزاداری میکنند.
علمای شیعه پیرامون تاریخ درگذشت حضرت فاطمه (س) دو روایت متفاوت شامل 75 و 95 روز بعد از درگذشت حضرت محمد (ص) را مورد وثوق میدانند و از آنجا که درگذشت پیامبر اسلام در تاریخ بیست و هشتم صفر بوده؛ به روایت 75 روز، از سیزدهم تا پانزدهم جمادیالاول را فاطمیه اول میدانند و بنا به روایت 95 روز، تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) را در سوم تا پنجم جمادیالثانی دانسته و آن را فاطمیه دوم مینامند.
البته روایت 95 روز و ایام فاطمیه دوم در نزد شیعیان معتبرتر و مقبولتر بوده و به همین دلیل نیز مراسم ایام دوم به نسبت ایام فاطمیه نخست، با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار میشود./9314/302/ب1