۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۳۲۳۴۱۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

قلوب بیمار و آلوده به گناه از فهم قرآن عاجز خواهند بود

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه، طهارت روح را شرط تابیدن نور معارف الهی بر قلب انسان نامید و گفت: قلوب بیمار و آلوده به گناه از فهم قرآن عاجز خواهند بود.
استاد اخلاق حوزه علميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قائمشهر، حجت الاسلام مجتبی جلالی، استاد اخلاق حوزه علمیه امروز در جلسه اخلاق خود در حوزه علمیه امام صادق (ع)، اشرف علوم را علم عقائد دانست و گفت: رسیدن به علم اخلاق در گرو تسلط بر علم عقائد است.

 

وی با بیان این که احکام و حدود شرعی تابع اعتقادات انسان است، افزود: روح احکام فقهی علم اخلاق و شرایع است چرا که بدون صحت ایمان، عمل به احکام معنایی ندارد.

 

حجت الاسلام جلالی با اشاره به این که قبولی اعمال به شرط ایمان به ائمه اطهار(ع) خواهد بود، خاطرنشان کرد: کسی که امامت را نپذیرفته باشد عبادات او ابتر است و ارزشی نخواهد داشت.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه، ضمن قرائت آیاتی از قرآن مجید درباره ارزش عبادت و نماز افزود: کیفیت طهارت روح در رسیدن به عبادت حقیقی با تمسک به اهل بیت رسول خدا محقق خواهد شد.

 

حجت الاسلام جلالی همچنین برداشت از مفاهیم قرآن کریم را در میان اهل حق و باطل از یکدیگر متمایز دانست و گفت: آن چیزی که مورد اختلاف میان اهل حق و باطل است باطن قرآن است نه ظاهر آن.

 

وی محکمات قرآن را کمتر از مشابهات آن دانست و تاکید کرد: بسیاری از احکام فقهی در قرآن کریم به صورت کلی مطرح شده است که برای پی بردن به جزئیات و نحوه انجام آن باید به سیره رسول اکرم و اهل بیت(ع) تمسک بجوییم.

 

حجت الاسلام جلالی، خباثت قلب را عامل انحراف در ایمان و عمل دانست و تصریح کرد: با توجه به بیان قرآن این خباثت قلوب است که سبب می شود عده ای به دنبال متشابهات قرآن بروند.

 

وی شأن و وظیفه عالم را فهم صحیح آیات و روایات و تطبیق درست آنان با یکدیگر معرفی و خاطرنشان کرد: هدایت عامه مردم از طریق هدایت علما صورت می گیرد.

 

حجت الاسلام جلالی با قرائت حدیث شریف ثقلین، قرآن و عترت را دو بال برای رهایی از ضلالت عنوان کرد و خاطرنشان کرد: راه سعادت حقیقی جز با تمسک به اهل بیت (ع) امکان پذیر نخواهد بود.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه، درک معارف اهل بیت(ع) را در گرو رعایت ادب و خشوع در دریافت احادیث ایشان دانست و افزود: نور فهم معارف خاندان رسول خدا جز به شرط حضور قلب و درک جایگاه و منزلت ایشان محقق نخواهد شد که این معنای حقیقی لا یمسّه الا المطهّرون است./950/202/ب1

ارسال نظرات