۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۳۲۳۹۸۴
استاد حوزه علمیه قم:

دروغ، کلید تمام گناهان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که دروغ کلید تمام گناهان است گفت: روایت است چه بسا دروغ از عرق خوری بدتر است و تا این اندازه شأن انسان دروغگو پایین است، بنابراین اگر تمام گناهان را در یک اتاق بریزید و درب آن را قفل کنید، کلیدی که این قفل را باز می کند دروغ است.
حجت الاسلام سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام سید حسین مومنی استاد حوزه علمیه قم جمعه شب در حسینیه بیت العباس کاشان در مراسم شب ولادت امام باقر(ع) با تبریک میلاد با سعادت این امام همام، از خضوع و خشو، امانت داری، ذکر خدا زیاد گفتن، نماز اول وقت، احترام به پدر و مادر و قرائت قرآن را از جمله ویژگی های شیعه از نگاه امام باقر(ع) دانست و گفت: شیعه خضوع و خشوع دارد و غرورندارد و متکبر نیست و خود برتربین نیست و هیچ وقت از موضع بالا به مردم نگاه نمی کند.

 

وی به ویژگی های شیعه از نگاه امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: خاکی باش تا افلاکی شوید، بسیجی ها اینگونه بودند خاکی بودند افلاکی شدند و بالا رفتند.

 

استاد حوزه علمیه قم، از امانت داری به عنوان یکی دیگر از ویژگی های شیعه نام برد و افزود: انسان باید امانت دار باشد و در امانت خیانت نکند، از این رو بچه ها نزد پدر و مادر و پدر و مادر نزد بچه ها امانت هستند، نظام اسلامی، شهدا و امام و جانبازان نزد ما امانت هستند و مومن هیچگاه در امانت خیانت نمی کند.

 

حجت الاسلام مومنی همچنین ذکر خدا زیاد گفتن را نیز یکی دیگر از ویژگی های شیعه از نگاه امام باقر(ع) نام برد و یادآور شد: مومن زیاد ذکر خدا را می گوید، از این رو پیامبر اکرم (ص) می فرماید نشانه انسان های غیر عاقل سه چیز است که سومی آن زیاد سخن می گوید اما کمتر ذکر خدا بر زبان جاری می کنند.

 

ذکر لسانی انسان را به ذکر درونی و قلبی منتقل می کند

به گفته وی، ذکر لسانی، انسان را  به ذکر درونی و قلبی منتقل می کند و ذکر درونی و قلبی، انسان را  به ذکر عملی  منتقل می کند، از این رو زبانی که دائما به ذکر باز باشد، زبان هرز نمی شود.

 

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: زبانی که دائما ذکر خداگفت، درون اش دائما ذکر می گوید، تمام اعضا و جوارح او ذاکر می شوند و دست و چشم و گوش او گناه نمی کند و حرام نمی خورد و به حرام نگاه نمی کند و به حرام گوش نمی دهد و تمام وجودش ذاکر می شود.

 

وی با تأکید بر گفتن ذکر  زیاد خدا توسط جوانان، از فضای مجازی به عنوان عامل غفلت جوانان نام برد و افزود: بیداری شبانه تا صبح و سیر در فضاهای مجازی و رصد کردن دریافتی ها، سبب می شود تا از نماز و خلوت با خدا و انس با خدا و ذکر خدا غفلت کند.

 

حجت الاسلام مومنی از جوانان خواست تا زیاد ذکر خدا بگویند تا چشم و گوش و همه وجود آنها ذکر خدا شود تا از خدا غفلت نکنید.

 

این استاد حوزه علمیه قم همچنین از نماز و روز به عنوان یکی دیگر از ویژگی های شیعه از نگاه امام باقر(ع) نام برد و افزود: نماز روزه مستحبی در ماه رجب به ویژه زروز در روز اول ماه رجب که فردا است فضیلت زیادی دارد و اگر از کارهای واجب غفلت نخواهید کرد در ماه رجب و ایام البیض دروزهای 13 و 14 و 15 ماه رجب را روزه بگیرید.

 

وی با اشاره به حضور جوانان در مراسم های اعتکاف گفت: جوانان که امروز فرصت زیاد دارند از مراسم های اعتکاف غفلت نکنند تا یک عمر از برکات معنوی اعتکاف بهره مند شوند چرا که در دوران میان سالی و بعد از آن، زمان و فرصت برای حضور در اعتکاف پیدا نخواهید کرد.

 

به گفته وی اگر امکان حضور در مراسم اعتکاف را پیدا نکردید این سه روز ماه رجب را روزه بگیرید و اعمال ام داود را در بین معتکفین انجام دهید تا خدا نگاهی که به معتکفین می کند به شما هم داشته باشد.

 

در منطق شیعه دروغ وجود ندارد

حجت الاسلام مومنی در ادامه راست گویی را یکی دیگر از ویژگی های شیعه از نگاه امام باقر(ع) نام برد و افزود: در منطق شیعه دروغ وجود ندارد، چرا که امیرمومنان می فرماید، دروع نگویید اگر چه دروغ به نفع شما است و راست بگویید اگر چه راست به ضرر شما است.

 

وی با تأکید بر این که دروغ را از زندگی خود دور بریزید گفت: دروغ کلید تمام گناهان است و روایت است چه بسا دروغ از عرق خوری بدتر است و تا این اندازه شأن انسان دروغگو  پایین است، بنابراین اگر تمام گناهان را در یک اتاق بریزید و درب آن را قفل کنید، کلیدی که این قفل را بازر می کند دروغ است.

 

حجت الاسلام مومنی همچنین قرائت قرآن و  انس با قرآن را یکی دیگر از ویژگی های شیعه از نگاه امام باقر(ع) دانست و گفت: دشمن غلط می کند اگر بخواهد با ما وارد جنگ نظامی شود اما دشمن بر علیه ما و جوانان از بمب شیمیایی فرهنگی استفاده می کند و متأسفانه موفق است و همین که فکر را درگیر می‌کند و حریم و حرمت ها را از بین برده و محبت ها را کم رنگ کرده است، دشمن موفق بوده است.   

 

وی افزود: برای ویروس کشی بمب شیمیایی فرهنگی دشمن هیچ چیزی بهتر از قرآن و روضه امام حسین(ع) نیست، از این رو بگذارید قرآن در خانه های شما طنین انداز شود و روضه های خانگی را احیاء کنید./1307/202/ب3

 

ارسال نظرات