۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۳۲۴۷۰۵
آیت الله نمازی:

وفای به عهد نشانه تقوا و پرهیزکاری است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان یکی از آثار و نشانه های تقوا و پرهیزکاری را وفای به عهد دانست و گفت: در جامعه توحیدی انسان ها تعهدات، قراردادها، پیمان ها، وعده ها و قول هایی که به یکدیگر می دهند باید به آن ها متعهد و پایبند باشند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله نمازی نماینده ولی فقیه در کاشان، سه شنبه شب در جمع مردم شهرستان کاشان با اشاره به این که عهد دو نوع است، گفت: یک عهد و تعهدی است که انسان با خدای خود دارد تا بندگی خدا را به درستی انجام دهد، از این رو انسان که با خدا عهد بسته است، وقتی خداوند در عالم ذر به همه هستی آماده باش داد و همه احضار کرد، از انسان ها سؤال می‌کند آیا من پروردگار شما نیستم، همه موجودات و در راس آنها انسان ها و فرشتگان با خدای خود عهد و میثاق می بندند تا در مسیر صراط توحید و بندگی خدا حرکت کنند.

 

وی با اشاره به ترجمه آیه شماره 76 در سوره آل عمران که انسان ها با خدای خود عهد و پیمان دارند، ابراز کرد: خداوند می فرماید، کسی که به عهد خود وفا کند و تقوا و پرهیزکاری را پیشه کند خداوند اهل تقوا را دوست دارد.

 

آیت الله نمازی در رابطه با وفای به عهد در روابط اجتماعی و خانوادگی گفت: وفای به عهد در قراردادهای اقتصادی، خرید و فروش خانه و زمین باید رعایت شود و به قرارداد خود پایبند باشد.

 

وی افزود: اگر چک بانکی صادر می کند باید در تاریخ و موعد مقرر پرداخت کند ضمن این که در خرید و فروش، معاملات و مدیران با کارمندان خود در روابط اجتماعی و مدیریتی نسبت به ریاست خود تعهد داشته باشند.

 

وی افزود: در وفای به عهد روابط خانوادگی، مرد باید نسبت به همسر خود تعهد داشته باشد و چنانچه وعده و قول و قراری گذاشت به وعده خود عمل کند و زن چنانچه وعده ای به همسرش داد به آن عمل کند ضمن این که والدین و پدر و مادر اگر به اولاد وعده ای دادند تخلف نکنند چرا که به لحاظ رواشناسی، تخلف پدر و مادر از عهد و قول و قرارد خود آثار سوء تربیتی بر فرزندان دارد.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه با اشاره به روایات مربوط به امور خانواده گفت: امام صادق می فرماید، اگر به فرزند کوچک و کودک خود وعده و قول و قرار گذاشتید به آن عمل کنید چرا که کودک، شما را سرپرست و وکیل و ولی خود می داند و شما را در جایگاه ربوبیت خودش می بیند، از این رو به تعهدات خود عمل کنید.

 

آیت الله نمازی یاد آور شد:  امام باقر(ع) می فرماید، چهار خصلت و چهار صفت اگر در وجود هرکس باشد ایمان او کامل و گناهان او ریخته می شود و هنگامی که در قیامت و در عالم برزخ با خدا ملاقات می کند، خداوند از او راضی است.

 

وی، وفای به عهد در قول و قرارهای با مردم، صداقت با مردم، اجتناب از هر کار و عمل زشت و همچنین خوش اخلاقی با همسر و خانواده را از جمله چهار صفت اهل ایمان دانست.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که امام صادق(ع) می فرماید، سه چیز است که هیچ کسی در انجام آن معذور نیست و باید به آن ملتزم باشد، گفت: مومن و اهل ایمان باید امین باشند و در امانت خیانت نکند و چنانچه فردی کافر جنسی را نزد او به امانت گذاشت نباید به دلیل این که طرف مقابل فرد صالح و خوبی نیست، امانت او را برنگرداند.

 

وی افزود: در صورت قول و قرار و معامله با فرد غیر مسلمان، چنانچه بخشی از معامله باقی مانده باشد نباید به دلیل این که طرف مقابل مسلمان نیست دبه کرد، ضمن پدر و مادر حتی اگر مسلمان نباشند باید محبت و نیکی کرد.

 

آیت الله نمازی گفت: اسلام تعریف خاص خودش را دارد و این گونه نیست که با زبان خود لا اله الا الله و محمد رسول الله بگوید، اما در عمل احکام و دستورات اسلام را نادیده بگیرد، این اسلام واقعی نیست بلکه اسلام صوری و اسلام لقلقه زبان است./1307/202/ب1 

ارسال نظرات