۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۳۲۵۳۷۸
آیت الله گرکانی مطرح کرد؛

ضرورت عمران معنوی مساجد

خبرگزاری رسا ـ متولی حوزه علمیه مروی با بیان اینکه عمران معنوی اهمیتی بیش از عمران بنایی دارد، گفت: منظور احادیث از عمران معنوی ائمه جماعات است که بدون وجود آنها مسجد آباد نمی‌شود.
آيت الله احمد محسني گرکاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله احمد محسنی گرکانی متولی حوزه علمیه مروی صبح امروز در ادامه سلسله مراتب آشنایی با فقه اسلامی که در مسجد سید عزیز الله برگزار شد با اشاره به اینکه عمران مساجد به دو بخش تقسیم می‌شود، اظهار داشت: در بحث عمران که در احادیث نیز آمده است منظور عمران بنایی و معنوی است.

 

وی ادامه داد: در عمران بنایی و زیر ساختی منظور همان سبک و معماری بنای مسجد است که سفارش نیز شده که در ترمیم و نگهداری آن تلاش شود تا سالیان سال بنا پابرجا بماند.

 

متولی حوزه علمیه مروی با بیان اینکه عمران معنوی اهمیتی بیش از عمران بنایی دارد گفت: منظور احادیث از عمران معنوی ائمه جماعات است که بدون وجود آنها مسجد خراب می‌شود، در تهران شاهد هستیم که خیلی از مساجد ائمه جماعت ندارند و این یکی از ضعف‌های مسجد به شمار می‌رود.

 

آیت الله گرکانی در ادامه با اشاره به موضوع غیبت که آن نیز به دو شکل تقسیم می‌شود خاطر نشان کرد: در اصل غیبت به دو صورت لسانی و غیر لسانی تقسیم شده و در این رابطه اختلاف نظر وجود دارد.

 

وی در ادامه افزود: برخی با استناد به روایت داوود بن سرحان که از امام صادق(ع) نقل می‌کنند که گناه غیبت فقط به شکل زبانی انجام می شود و بر آن حد بریده می‌شود معتقدهاند که زبان اشاره سبب غیبت نمی‌شود.

 

متولی حوزه علمیه مروی با اشاره به ضعیف بودن روایت داوود بن سرحان و استناد به روایت ابن سیاد یادآور شد: ابن سیاد نقل می‌کند که روزی زنی به منزل رسول اکرم(ص) آمدند و هنگام خروج از خانه عایشه با زبان اشاره قد کوتاه آن زن را مسخر کرد و رسول اکرم (ص) متذکر شد که کار شما غیبت است.

 

وی در پایان گفت: از روایات متعدد استناد می‌شود که غیبت به صرف ذکر نیست، در اصل هرگونه بیان به شکل زبانی و غیر زبانی غیبت به شمار می‌آید./9591/202/ب1

ارسال نظرات