۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۳۲۵۵۷۴
آیت‌الله احمدی فقیه یزدی مطرح کرد؛

علما و بزرگان حوزه پیشگامان حضور در مراسم معنوی اعتکاف

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که علما، بزرگان و شخصیت‌های تراز اول حوزه همواره پیشگام حضور در مراسم معنوی اعتکاف بوده‌اند، حضور پرشور جوانان در این مراسم را از برکات انقلاب اسلامی برشمرد.
آيت‌الله محمدحسين احمدي فقيه يزدي / 1

آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه یزدی استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به فرا رسیدن ایام معنوی اعتکاف و حضور پرشور جوانان در این مراسم بر استفاده از این فرصت‌ برای خودسازی و تزکیه نفس تأکید کرد.

 

وی با اشاره به اهمیت بسیار زیاد مسأله اعتکاف در دین مبین اسلام، اظهار داشت: امر مهم اعتکاف نه تنها در صدر اسلام بلکه قبل از اسلام و در ادیان دیگر هم مورد توجه بوده است، اما در اسلام جزء ثواب‌های بزرگ به شمار می‌آید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که با اعتکاف در مساجد یک ارتباط صمیمی و قلبی بین هر انسانی با خدای متعال فراهم می‌شود، افزود: افرادی که با حضور قلب و به دور از مسائل و مشکلات زندگی، در مسجد معتکف شده و با خدای خود خلوت می‌کنند، بسیار تحسین شده‌اند.

 

وی البته اصل اعتکاف را دهه آخر ماه مبارک رمضان عنوان کرد و گفت: للعاکفین که در آیه قرآن هم آمده، به این سبب است که هر انسانی در تمام برنامه‌های زندگی یک دوره‌ای را به امور معنوی و خلوت کردن با خدای خود اختصاص دهد.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی تصریح کرد: افرادی که در این ایام با اخلاص کامل به ارتباط با خدا می‌پردازند توفیقات زیادی شامل حالشان می‌شود و جدای از آن آثار معنوی و جهاتی که خداوند وعده می‌دهد، آمادگی انسان برای اعتکاف و نزول رحمت الهی و توجهات خداوند به معتکفان است.

 

وی در ادامه از علما، بزرگان و شخصیت‌های تراز اول حوزه به عنوان پیشگامان حضور در مراسم معنوی اعتکاف نام برد و حضور پرشور و فراگیر جوانان به ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید در این مراسم معنوی را از برکات انقلاب اسلامی برشمرد.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که ایام البیض هر ماهی بسیار قیمت دارد و ایام البیض ماه رجب در راستای قرب و منزلت الهی استثنا است و حتی عمره رجبیه ثواب حج را دارد، گفت: در این ایام برخی اعمال خاص با مسأله اعتکاف توأم شده است تا سبب ثواب بیشتر شود.

 

وی با اشاره به این‌که حداقل زمان اعتکاف سه روز و حداکثر آن 10 روز و بیشتر است، ابراز کرد: معتکف در مراسم اعتکاف ماه رجب، دو روز نخست را روزه مستحبی و یا نذری بگیرد که روزه‌اش صحیح است و روز سوم نیز به طور طبیعی روزه واجب می‌شود.

 

آیت‌الله احمدی فقیه یزدی معتکفان را به قرائت قرآن، دعا و انجام عمل ام داوود در مراسم معنوی اعتکاف توصیه و به معلمان سفارش کرد که همراه دانش‌آموزان در مراسم معنوی اعتکاف شرکت کنند تا اثر معنوی و ارتباط روحی بین معلم و دانش‌آموز شکل گیرد.

 

وی با بیان این‌که بهترین اعمال در مراسم معنوی اعتکاف پرداختن به مسائل علمی و فکری و پاسخ‌گویی به سؤالات دینی جوانان است، به معتکفان توصیه کرد که در دو روز نخست این ایام، بیشتر به فعالیت‌های علمی و اندیشه‌ای بپردازند./920/ت302/س

ارسال نظرات