۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۳۲۵۹۲۶
استاد حوزه علمیه:

والدین، فرزندان را به سوی اعمال نیک و توجه به دین هدایت کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پدر و مادر باید ناظر بر اعمال و تربیت فرزندان باشند، گفت: فرزندان باید از سنین کودکی به اعمال نیک و توجه به دین تشویق شوند.
حجت الاسلام صرفي پور

حجت الاسلام محمدتقی صرفی پور استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ولادت امام علی (ع) و روز پدر ابراز داشت: پدر نقشی پر رنگ و اساسی در کانون خانواده ایفا می کند، نخستین نقش پدر در خانواده نقش اقتصادی است.


وی افزود: پدر نان آور خانواده بوده و پایه های اقتصادی خانواده بر دوش وی قرار دارد، زیرا معاش خانواده از سوی او تأمین می شود و زحمت پدر برای خانواده همچون جهاد در راه خداست تا جایی که پیامبر مکرم اسلام (ص) بر دست های پینه بسته پدری بوسه می زند.


استاد حوزه علمیه تصریح کرد: پدر در خانواده نقش یک مربی را نیز بر عهده دارد، پدر مربی فرزندان است و اگر در انجام این رسالت موفق ظاهر شود جایگاهی والا در دنیا و آخرت کسب می کند همانند پدرانی که فرزندانی صالح و متدین، خیّر در جامعه، معلم و روحانی، کارگر و کارمند مؤمن و متعهد، قاری قرآن و دانشمند و بازاری و کشاورز مؤمن باشند و یا پدران شهدا و جانبازان و ایثارگران در راه خدا از اجر بسیاری در نزد خداوند متعال برخوردارند.


حجت الاسلام صرفی پور خاطرنشان کرد: از وظایف پدری می توان به ادب آموختن به فرزندان، قرآن خوان و نمازخوان بار آوردن آن ها، آموزش اخلاق اسلامی، تشویق به انجام کار نیک و محبت به فرزندان است زیرا محبت به فرزندان افزون بر اینکه خانواده را مستحکم می کند بلکه موجب بی ارزش شدن محبت های ظاهری خارج از منزل در نظر فرزندان می شود همانطور که در روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام بر لزوم محبت والدین به فرزندان تأکید شده است.


مدیر سابق مدرسه علمیه امام خمینی (ره) اظهار داشت: پدر باید ناظر بر اعمال و رفتار و تربیت فرزندان بوده و آن ها را از انحرافات باز دارد و از کودکی به نماز خواندن و توجه به دین تشویق کند.


استاد حوزه علمیه بیان داشت: نماز خواندن والدین به تنهایی نمی تواند فرزندان را به سوی نماز خواندن ترغیب کند بلکه باید والدین فرزندان را امر به نماز خواندن کنند زیرا شخصی که در دوران نوجوانی است نمی تواند خیر و صلاح خود را بخوبی تشخیص دهد و ترغیب وی به سوی نمازخوانی، نوعی رحمت و برکت برای وی محسوب می شود.


وی در بخشی دیگر از سخنان خود عنوان داشت: پدر باید نسبت به دوستان فرزند خود حساسیت به خرج دهد زیرا رفیق سهم بزرگی در سعادت و یا شقاوت فرد به عهده دارد، در صورتی که فرزند دوستانی ناباب داشت باید والدین از این دوستی ممانعت بعمل آورند زیرا در صورت ادامه دوستی در آینده لطمه های بزرگی به فرزندان وارد می شود.


حجت الاسلام صرفی پور یادآور شد: بسیاری از خلاف ها و اعتیادها در زندگی افراد حاصل رفاقت با افراد ناشایست است، علاوه بر دوستان، باید بر حضور فرزندان در فضای مجازی و اینترنت نیز نظارت داشت زیرا گاهی نوجوانان از آنچه برای آن ها مضر است مطلع نبوده و زود فریب می خورند.


استاد حوزه علمیه تأکید کرد: پس از سن بلوغ فرزندان، والدین باید به فکر ازدواج آن ها باشند و شرایط را برای ازدواج زودهنگام آن ها فراهم آورند، پدر باید فرزندان خود را به ازدواج شخصی که هم شأن آن ها باشد درآورد و به ویژه دختر خود را به ازدواج فرد فاسق و شرابخوارو بی نماز و بی دین درنیاورد.


مدیر سابق حوزه علمیه امام خمینی (ره) کرمانشاه در پایان گفت: پدر و مادر در کنار هم آینده فرزندان خود را شکل می دهند و مسؤولیتی سنگین در قبال زندگی فرزندان بر عهده دارند، پس شایسته است همواره فرزندان خود را به سوی نیکی ها و خیرات راهنمایی کنند./857/302/ب1

ارسال نظرات