قمارباز همیشه بازنده است
حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، منتخب مردم استان زنجان مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز، در برنامه «تا نیاش» شبکه پنچم سیما، به تبیین اهمیت کسب روزی حلال منظر اسلام پرداخت و گفت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که عبادت هفتاد جزء دارد که برترین آن کسب روزی حلال است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم به بررسی انواع کسب اموال حرام و غیر شرعی پرداخت و بیان کرد: یکی از انواع و اقسام اموال حرام این است که فرد بدون زحمت با قماربازی مالی را کسب کند.
کارشناس و حافظ کل قرآن کریم با اشاره به آیه 90 سوره مائده درباره حرمت قماربازی، ابراز کر: در این آیه خدواند میفرماید که اي کساني که ايمان آوردهايد، شراب و قمار و بتها و ازلام پليد و از عمل شيطان است از آنها دوري کنيد تا رستگار شويد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز کرد: در روایتی از حضرت امام رضا(ع) آمده است که همه اقسام قمار حرام و رجس است و فرد قمارباز همانند کافر است و بازی با آلت قمار شرک به خداوند است و فردی با ابزار و آلات قمار را نگهدای میکند جایز نیست به آن سلام کنید.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: فرد قمار باز بدون هیچ زحمتی دارای ثروت بسیاری میشود یا برخی در قمارخانهها تمام اموال خویش حتی نوامیس خویش را از دست میدهند، اما قمارباز درهر دو صورت بازنده است و مال حرامی را کسب کرده است.
وی در ادامه سخنانش به انواع و اقسام قمار اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات فرد از وسایلی که در جامعه ابزار مخصوص قمار محسوب میشود با آنها بازی و شرطبندی میکند که این بخش را تمام مراجع تقلید حرام دانستهاند.
این کارشناس مذهبی اظهار داشت: گاهی فرد با آلات مخصوص قمار بازی میکند، اما شرط بندی و قمار نمیکند، اما تمام مراجع تقلید، بازی با این وسایل را حرام دانسته اند، همانند پاسوربازی که بدون برد و باخت باشد و گاهی نیز بدون ابزار قمار شرط بندی میکنند همانند این که در بازی فوتبال و والیبال شرط بندی میکنند مشهور علمای این مسأله حرام دانستهاند.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار داشت: افرادی که با وسایل که آلات قمار نیستند و بدون شرطبندی بازی میکنند این نوع اشکال شرعی ندارد همانند این که با ورزشها مختلفی در کشور انجام شده است و جایزه آن را فدراسیون به تیم قهرمان میدهد از نظر شرعی اشکالی ندارد.
وی با بیان این که قمارباز از نظر روانی و روحی اعتدال ندارد، بیان کرد: قمارباز در یک مرحله اموال زیاد به دست میآورد یا از دست میدهد بنابراین برای اینکه باخت خویش را جبران کند یا این که پاداش به دست بیاورد بازهم قمار ادامه میدهد، اما زمانی متوجه آثار نامطلوب میشود که تمام اموال خویش در قمار از دست داده است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: در روایات اسلامی آمده است که شرابخواری و قماربازی است سبب میشود که فرد نسبت به گناهان هتاک وبی موالات می شود و از مسیر بندگی خدواند دور شود.
وی در ادامه سخنانش با بیان این که مسابقه تیراندازی و اسب سواری از موارد استثنا در شرط بندی در دین اسلام است، گفت: شرطبندی در تیراندازی با اسحلههای جدید از نظر شرعی جایز است؛ همچنین شرط بندی در سوارکاری برای افراد مسابقه دهنده بدون اشکال است اما این که تماشاگران سر اسب و برنده شدن آن شرط بندی کنند از نظر شرعی جایز نیست.
منتخب مردم استان زنجان مجلس خبرگان رهبری به وظیفه اعضای خانواده قمارباز در برابر اموال حرام پرداخت و گفت: گاهی فرد فعالیت حلال دارد و هم مال حرام کسب میکنند، بنابراین اعضای خانواده نباید درباراه این پرسوجو کنند و استفاده از این اموال از نظر شرعی اشکال ندارد، اما گاهی فرد فقط مال حرام بدست میآورد، بنابراین اعضای خانواده با ایجاد کسب و کار حلال برای رهایی از اموال حرام تلاش کنند و اگر توانایی این فعالیت ندارند، مضطر شرعی محسوب میشوند و استفاده از این اموال مشکلی ندارد./998/پ202/س