۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۴۲۳۵۱۴
در درس اخلاق مطرح شد؛

عوامل موفقیت طلاب از نگاه استاد حوزه علمیه مشهد

آیت الله اشرفی خوب درس خواندن، تحمل رنج و سختی و داشتن اخلاق اسلامی را سه رکن موفقیت طلبه دانست که در صورت رعایت آن خداوند نور علم را در دل او  قرار می دهد.
آیت الله اشرفی آیت الله اشرفی آیت الله اشرفی آیت الله اشرفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، از علمای بزرگ و استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ظهر امروز در جمع طلاب زائر مدرسه علمیه امام صادق(ع) بندر ترکمن از استان گلستان در دفتر خود به بیان خاطره ای از تشرف شیخ محمد کوفی به محضر امام زمان(عج) و نیز آقا سید ابوالحسن اصفهانی از زبان پدر خود آیت الله آقابزرگ اشرفی شاهرودی پرداخت.

 

تشرف به محضر امام زمان(عج)

آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: پدرما در اطراف شاهرود روستای پرو به دنیا آمده و پس از تحصیل در مشهد، 12 سال نجف بودند در آن زمان چند نفر مثل میرزای نائینی، آقا ضیا عراقی و آقا سید ابوالحسن اصفهانی  در بین علما مطرح بودند من کودک بودم که سیدابوالحسن فوت کرد او مرجع کل شیعه بود طلبه ای اصفهانی که به نجف رفته بود درس مرحوم آخوند صاحب کفایه شرکت کرده  و از محضر دیگر اَعلام زمان بهره برده بود.

 

وی افزود: فقر آن زمان زیاد بود او ازدواج کرده بود قدرت پرداخت اجاره نداشت و صاحبخانه چون راضی نبود خانواده را برداشت به مسجد کوفه رفت و در گرمای شدید عراق در آنجا زندگی و تحصل می کرد.

 

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: پدرما از شیخ محمد کوفی نقل می کرد که مشرف به محضر امام زمان(عج) شده بود او گفته بود، غروب ماه رمضانی خواستم برایی افطار به مسجد کوفه بروم مادرم دستمالی را مقداری نان بست من راهی شدم وقتی وارد مسجد شدم روبرو طرف قبله دیدم پیرمردی مودب نشسته و سیدی پشت به دیوار تکیه کرده است می خواستم به زیارت مسلم بروم اما چون محضر علما را دوست داشتم سمت آنها رفتم و با اجازه آنها نشستم.

 

وی گفت: رو به پیرمرد کردم گفتم این سید کیست که شما آنقدر مؤدب نشستید گفت این آقای عالَم است هذا سید العالَم، اول فکر کردم می گوید این سیدعالِم است اما بعدا فهمیدم عالَم منظور بوده، نام و نشان خودش را پرسیدم گفت انا خُضَیِّر مقداری نشستم سیدی که تکیه داده بود به دیوار رو به من گفت سیدابوالحسن چطور است گفتم همه خوبن چون نمیشناختم مقداری نشستم اجازه گرفته رفتم و بعد زیارت مسلم برگشتم که دوباره بنشینم آنها نبودند و کسی هم ندیده بود از آنهایی که قبل از من آنجا نشسته بودند جویا شدم که انها هم گفتند کسی را ندیدند با این مشخصات، که آنجا متوجه شدم سید عالَم امام زمان(عج) بوده است آقای بزرگ دنیا و آن پیرمرد هم خضر بوده که می گویند در خدمت امام زمان(عج) است به هر حال من متوجه امام زمان نشدم و نیز خضر را نشناختم.

 

آیت الله اشرفی شاهرودی به نقل از شیخ محمد کوفی ادامه داد: به فکر افتادم ابوالحسن چه کسی است که امام از او جویای احوال شد، دنبالش رفتم و فهمیدم طلبه مهذبی است که در سخت ترین شرایط درس می خواند و به جهت عدم رضایت صاحبخانه به دلیل نداشتن اجاره ساعتی آنجا نمانده و به همراه خانواده به مسجد رفته است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمه خراسان به نقل از پدر از زبان آقا سید ابوالحسن اصفهانی گفت: بعد فوت میرزامحمد تقی شیرازی، عده ای جمع شدن دور من و گفتند نان طلبه های نجف را بده مرجع شیعه هم شما باش. با خود گفتم من فقیر و طلبه های نجف با این تعداد زیاد، آن وقت ها هم نان فقط بود و طلبه ها به همان راضی بودند. گفتم من ندارم آنها گفتند امام زمان(عج) پشت مرجعیت شیعه است نگران نباش، بلاخره قبول کردم و فرستادم دنبال رییس نانوایی های نجف که همانطور با میرزای شیرازی تعامل داشته، اکنون نان به طلاب نجف بدهدتا آخرماه حساب کنیم.

 

وی افزود: آخر ماه شد و هیچ پولی به ما نرسید گیر کردیم رییس نانواها آمد برای پول گفتم پولی نرسیده است گفت دیگر نمی توانم با او صحبت کردم که این طلبه ها وضع خوبی ندارند آنقدر گفتیم تا ماه دوم را نسیه قبول کرد اما آخرماه بازهم پول نرسید رییس دواره امد و گفت من دیگر امکان پرداخت ندارم هر وقت رسید مجدد اقدام می کنیم. گفتم با امیرمؤمنان معامله کن بسیار به گوشش خواندم تا قبول کرد ماه سوم را هم نسیه پرداخت کند.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: ماه سوم نگران بودیم بیرونی منزل نشسته بودیم اواخر ماه بود و هنوز خبری نبود روز بیست و هفتم ماه سوم در بیرونی باز شد و عربی بدون اجازه وارد شد با خود تصور کردیم نیازمند است و ما هم نداریم کمک کنیم نشست گفت سیدنا شما نان دادن را ادامه بده این پول این سه ماه است شما به کارت ادامه بده نگران نباش خواهد رسید.پول را داد و رفت، فرستادیم از پی رییس نانوایی ها که آمد حساب کرد دقیقا به اندازه همان پولی که در میان دستمال بود طلب داشت نه بیشتر نه کمتر بنابراین خوشحال گرفت خارج شد. به  خادم گفتم آن عربی که وارد شد و پول آورد چه کسی بود؟ گفتند هیچ  کس نیامد ما کسی را ندیدیم که داخل شود بعد فهمیدم این امام زمان(عج) بوده است که بعد وصیت کردم این دستمال باقی مانده از آن پول با من دفن شود.

 

سه شرط موفقیت در طلبگی

آیت الله اشرفی شاهرودی خطاب به  جمع طلاب گفت: امام زمان(عج) نمی گذارد حوزه درمانده بماند قدر خود را بدانید هیچ کسی بدون مشکل به جایی نمی رسد با تفریح و لذت و خوش گذرانی به هیج جا نمی رسید و نمی توانید مؤثر باشید وتحول ایجاد کنید از الان خودتان را برای سربازی راستین امام زمان(عج) آماده کنید و آبرومندانه خدمت کنید امام زمان دستتان را می گیرد طلبگی سه شرط دارد آویزه گوش کنید تا نتیجه بگیرید.

 

وی افزود: اولین شرط آن است که خوب  درس بخوانید وقت تلف نکنید دقیقه های عمر را غنیمت بشمارید امام علی(ع) فرمود « ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیكَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین» آنچه گذشت گذشته است و  دیگر بر نمی گردد فرداهم که نیامده است آنچه داریم الان و همین لحظه بین دو عدم است پس آن را غنیمت بشمارید.

 

آیت الله اشرفی شاهرودی ادامه داد: پیامبر به اباذر فرمود « اغتنم الفرص الفرصة تمر مرّ السحاب » فرصت ها را غنیمت بشمارید که از دست می رود گعده ها و نشست و برخواست ها را ترک کنید که پشیمانی دارد.

 

نابرده رنج گنج میسر نمی شود

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه شعرمعروف ناصرخسرو را یادآوری کرد و از ابتدای، نکوهش مکن چرخ نیلوفری را برون کن ز سر باد و خیره‌سری را تا بیت درخت تو گر بار دانش بگیرد ادامه داد و گفت آدم خودش سرنوشت خودش را رقم می زند همه چیز دست خود ماست نه روزگار بنابراین به فکر باشیم و قدر فرصت ها را بدانیم.

 

وی افزود: دومین شرط آن است که بدانید نابرده رنج گنج میسر نمی شود. سختی باید کشید دراین دنیا نظام بر این قرار گرفته که بدون تحمل سختی و تلاش به جایی نمی رسید سوره عنکبوت را خوانده اید که می فرماید « أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» می گویند همین که ایمان آوردیم درست است اما خدا می فرماید خیرما آدم های قبل از شما را گرفتار کردیم و امتحان گرفتیم شما هم گرفتار می شوید و دچار امتحان تا راستی و درستی حرفتان معین شود.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: در برابرسختی تحمل داشته باشید صبر در برابر اطاعت ازخدا و مراقبت از ارتکاب گناه و عمل به واجب ضروری است اگر بخواهید به جایی برسید تحمل سختی و مشکلات لازم است.

رعایت اخلاق اسلامی

آیت الله اشرفی شاهرودی گفت: سومین شرط این است که  یادمان باشد ما غیر دانشجوها و مردم عادی هستیم با درس خواندن ساده به جایی نمی رسیم بلکه باید اخلاق اسلامی داشته باشیم  دروس ما نور است که از جانب خدا  به هر که بخواهد به قلبش الهام می شود.

 

وی افزود: امام صادق(ع) فرمود« لَیْسَ الْعِلْمُ بِکَثْرَةِ التَّعْلیمِ وَ التَّعَلُّمِ... إِنَّما هُوَ نُورٌ یَقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یُریدُ اللّه  تبارک و تعالی أَن یَهْدِیَهُ » علم به کثرت تعلیم و تعلم نیست بلکه نوری است که خدا در قلب هر کسی که اراده کند هدایت شود قرار می دهد.علمی است که خدا به بندگان صالح می دهد بنابراین توصیه می کنم هر روز درس اخلاق داشته باشید کتاب معراج السعاده بخوانید و اخلاق حسنه و تقوا را را رعایت کنید این نکات را عمل کنید مطمئنم مشعل فروزانی می شوید که برای خانواده و محل و قوم خود هم افتخاری می شوید./201/993/ب1

ارسال نظرات