حجت الاسلام والمسلمین همتیان:
عالم ربانی شدن، نیازمند هدفمندی و ارتباط وثیق با پروردگار است

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در جلسه درس اخلاق مدرسه فیضیه، با استناد به کلام امیرالمؤمنین (ع)، هدفگذاری، همت بلند و التزام به نماز اول وقت را شروط اصلی برای رسیدن به مقام «عالم ربانی» و رهایی از جهل و سرگردانی دانست.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد همتیان در درس اخلاقی که در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه علمیه فیضیه، شامگاه سهشنبه، ۲۹ مهرماه، برگزار شد، با استناد به حکمت ۱۴۷ نهجالبلاغه، به تبیین جایگاه علم و عالِم و مسیر رسیدن به مقام عالم ربانی پرداخت.
وی با اشاره به تقسیمبندی مردم در کلام امیرالمؤمنین (ع) بیان داشت: مردم را به سه دسته تقسیم میکنند: اول، عالمان ربانی که به هدف و قدرت معنوی رسیدهاند. دوم، متعلمانی که در راه نجات و کمال در تلاشند. دسته سوم، کسانی هستند که از این دو گروه خارجند؛ انسانهای بیارزشی که همچون پشههای ریز سرگردانند و با هر بادی به سویی میروند. اینان استقلال فکری ندارند، نه با نور علم روشن شدهاند و نه به تکیهگاهی محکم پناه بردهاند.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان، جهل را ننگی بزرگ و به تعبیر روایات مرگ اکبر توصیف کرد و افزود: هدف غایی از خلقت انسان، رسیدن به کمال علمی و معرفتی است که برای خارج شدن از دسته سوم و قرار گرفتن در مسیر نجات، هدفگذاری اصلیترین شرط آن است.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان خطاب به جوانان و طلاب گفت: از همان ابتدای مسیر برای خود هدفگذاری کنید و عمل به گفتهای نکنید. همت خود را بلند بدارید و به کم قانع نشوید. همانطور که شیخ طوسیها و شیخ انصاریها روزی جوانی مثل شما بودند، خواستند و توانستند، شما نیز اگر بخواهید میرسید.

وی با ذکر حدیثی از امام صادق (ع)، دو مانع اصلی رشد انسان را قصر الهمة یعنی همت پایین و قانع شدن زودهنگام، و قلة الحیلة به معنای نداشتن برنامه و تدبیر دانست و تأکید کرد: همانطور که یک کشاورزِ درسنخوانده نیز برای کشت محصول خود زمین را شخم میزند و برای آبیاری آن تدبیر میکند، ما نیز باید برای سرزمین وجود خود برنامه و هدفی مشخص داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان در تشریح مفهوم عالم ربانی اظهار داشت: ربانی یعنی کسی که متصل به رب و پروردگار است. اگر ارتباط یک طلبه با خداوند ضعیف باشد، علم او ناقص و بیاثر خواهد بود. بهترین و محکمترین راه برای تقویت این ارتباط، نماز اول وقت است.
وی با توجه به این نکته بیان داشت: نماز اول وقت، رضایت خدا و نماز آخر وقت، عفو خداست و فاصله میان این دو بسیار است. ادب بندگی اقتضا میکند که وقتی مولا ما را صدا میزند، در همان لحظه اول پاسخ دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین همتیان تأثیر اعمال بر روح انسان را قطعی دانست و افزود: همانطور که جسم ما کثیف میشود و نیاز به استحمام دارد، روح نیز تحت تأثیر گناهان و غفلتها آلوده میگردد و نماز، شستشو دهنده این آلودگیهاست. هر نمازی که وقتش میرسد، فرشتهای ندا میکند که ای فرزندان آدم، بشتابید تا آتشی را که با گناهان بر دوش خود روشن کردهاید، خاموش کنید.
وی در پایان به تأثیر نفس عالمان ربانی در هدایت جامعه اشاره کرد و با ذکر خاطراتی از تأثیر کلام و نگاه بزرگانی همچون امام خمینی (ره)، آیتالله بهشتی، مرحوم حکیم و آیتالله حائری شیرازی، گفت: وقتی انسان خدایی شد و گفتار و رفتارش رنگ الهی گرفت، نفس او در دیگران اثر میگذارد. امام (ره) با یک جمله جبههها را پر میکرد و دلها را زیر و رو مینمود. این همان قدرت عالم ربانی است که راه صد ساله را یک شبه طی میکند و این مقامی است که با مراقبه، هدفمندی و بهویژه التزام به نماز اول وقت دستیافتنی است.
ارسال نظرات