اهمیت و برکات اظهار فقر به درگاه خداوند


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین عظیمی، استاد حوزه علمیه و کارشناس علوم قرآنی، در برنامه یاد خدا، به بررسی قاعده فقر در قرآن کریم پرداخت و گفت: تمام مخلوقات جهان و انسانهای فقیر به ذات و خداوند غنی به ذات است, بنابراین تمام موجودات به خداوند نیاز دارند.
حجت الاسلام عظیمی بیان کرد: در بسیاری از دیگر آیات قرآن کریم تمام موجودات نیازمند مطلق بیان شدهاند و بدون اراده خداوند توانایی انجام هیچ کاری ندارند و تنها خداوند بی نیاز مطلق است.
کارشناس علوم قرآنی ابراز کرد: انسانها در زندگی دنیا به دنبال اهدافی هستند و از غیر از خدا درخواست دارند که نیازهای خویش را برطرف کنند؛ در حالی که آنها نیز فقیر به ذات بوده و نمیتوانند مشکلی را حل کنند و تنها خداوند میتواند نیازها و مشکلات موجودات را برطرف کند.
وی در ادامه به اهمیت و برکات اظهار فقر به درگاه خداوند پرداخت و گفت: مهم ترین نتیجه این قاعده این است که اگر فردی متوجه به فقر خویش در درگاه الهی نشود، درخواست نیاز و دعا از خداوند نمیتواند داشته باشد.
حجت الاسلام عظیمی بیان کرد: مفهوم دعا درخواست و طلب نیاز از خداوند متعال است و این مسأله زمانی محقق میشود که هیچ موجودی به جز خدا را در عالم کارهای ندانیم.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: در سوره حمد در ابتدا به ربوبیت، مالکیت خداوند آمده است و در مرحله بعد به مقام توحید خدا توجه میشود و در این زمان اجازه درخواست و دعا کردن در درگاه الهی به بندگان داده شده است.
حجت الاسلام عظیمی ابراز کرد: هر فردی که به مقام توحید خداوند برسد اجازه دعا کردن در درگاه الهی به او داده میشود؛ بنابراین پیامبراکرم(ص) فقیرترین فرد در درگاه الهی بود و هر درخواستی از خدا طلب میکرد به او اعطا شده است.
کارشناس علوم قرآنی بیان کرد: یکی از نتایج اظهار فقر به خدا این است که زمانی که در دنیا هر چه اموال و داراییهای انسان بیشتر میشود، محتاجتر به دیگران و مضطربتر میشویم.
وی به بیان ثمره سوم قاعده فقر پرداخت و گفت: زمانی که انسان به فقر خویش در درگاه الهی آگاه شود، اظهار نیاز و در خواست از غیرخدا را بی انصافی میداند، زیرا موجودات دیگر نیز فقیر به ذات هستند و توانایی انجام فعالیتی ندارند و این در حالی است که تنها خداوند غنی به ذات است.
حجت الاسلام عظیمی ابراز کرد: متأسفانه به جای این که دیگران را وسیله قرار دهیم تا به خدا برسیم، از درگاه الهی درخواست می کنیم که نیازهای ما را به وسیله دیگران برطرف کند و از غنی به ذات، فقیر به ذات را درخواست میکنیم.
استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: نتیجه اظهار فقر به درگاه الهی این است که نسبت به دیگران احساس بینیازی و عزت میکنیم و در برابر خداوند احساس ذلت و فروتنی می کنیم و تسلیم محض دستورات الهی میشویم.
حجت الاسلام عظیمی بیان کرد: ثمره چهارم قاعده فقر این است که هیچ زمانی از خداوند درخواست نمیکنیم که نیازها و درخواست های ما را برطرف کند، زیرا اظهار فقر و نیازمندی به درگاه الهی جزء جدا ناشدنی ذات و فطرت بشر است./998/203/ب2