۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۴۲۴۵۴۶
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

الگوپذیری از سیره امام کاظم موجب حل معضلات و تحکیم بنیان خانواده ها می شود

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران يکي از بارزترين خصوصيات امام موسي کاظم(ع) را صبر و بردباري برشمرد و گفت: بسياري از معضلات اجتماعي و فرهنگي ناشي از بداخلاقي هاي موجود در جامعه و کم حوصلگي افراد است، به حتم الگوپذيري از امام موسي کاظم(ع) تا حدود زيادي مي تواند موجب بهبود اين معضلات و تحکيم بنيان خانواده ها شود.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، يکي از بارزترين خصوصيات امام موسي کاظم(ع) را صبر و بردباري برشمرد و گفت: با توجه به شرايط امروز که بسياري از معضلات اجتماعي و فرهنگي ناشي از بداخلاقي هاي موجود در جامعه و کم حوصلگي افراد است، به حتم الگوپذيري از امام موسي کاظم(ع) تا حدود زيادي مي تواند موجب بهبود اين معضلات و تحکيم بنيان خانواده ها شود.

 

وی با اشاره به این که امام موسي كاظم(ع) با مبارزات فرهنگي عليه حاكمان وقت نقش بسزايي در آگاهي‌بخشي فكري و عقيدتي مردم داشت و آن حضرت با اين شيوه شاگردان فراواني را تربيت کردند، افزود: امام موسي کاظم(ع) با مبارزات فرهنگي تحولات سياسي و اجتماعي زيادي به وجود آوردند که همين امر موجب خشم حاکمان زمان آن حضرت شد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تاکيد بر اين که ائمه اطهار(ع) از جمله امام موسي کاظم(ع) به شدت بر رعايت حقوق افراد اصرار داشتند، گفت: آن حضرت هميشه تأکيد داشتند که حقوق مردم به ويژه حقوق معنوي، حيثيتي و آبرويي افراد به ویژه مسلمانان و مؤمنان حفظ شود. 

 

وی اضافه کرد: امام موسي کاظم(ع) هميشه هشدار مي دادند که نکند مسلماني به قرآن، رسول الله و ائمه اطهار ايمان داشته باشد اما پس از رعايت حقوق خدا رسول او و امامان حقوق ديگران را رعايت نکند.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با بيان اين كه پيشواي هفتم شيعيان از طريق غيرمحسوس شاگرداني را تربيت كردند، گفت: اين شاگردان به پاسخگويي شبهات پرداخته و در اين زمينه افراد بصير را شناسايي كرده و از طريق راويان و شاهداني كه مورد اعتماد بودند به انتقال آموزه‌ها مي‌پرداختند.

 

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که روايات فراواني از امام موسي كاظم(ع) به ما رسيده كه با وجود خفقان شديد نقل شده و به دوران كنوني منتقل شده است، تصريح كرد: اين امام همام دختران نمونه‌اي را تربيت كردند كه از نظر اخلاقي و تربيتي الگويي براي ساير زنان و دختران محسوب مي‌شوند.

 

وی با بيان اين كه امام در اين شرايط با تربيت ياوراني با مردم ارتباط برقرار كردند، اظهار داشت: امام موسي كاظم(ع) تا اندازه‌اي مظلوم واقع مي‌شدند كه برخي اوقات امامت ايشان را نيز زير سؤال مي‌بردند.

 

حجت الاسلام صادقی با اشاره به فضاي اختناق سياسي در دوران پيشواي هفتم شيعيان، گفت: در اين فضا ارتباط با امام جرم سياسي محسوب مي‌شد و از ارتباطات مستقيم مردم جلوگيري مي‌كردند و سختي كه در ارتباط براي اين امام بزرگوار ايجاد شده بود براي ساير ائمه اطهار (ع) با اين شرايط وجود نداشته است.

 

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که در دوران امامت امام صادق(ع)، محيط علمي بر جامعه حاكم شد و شاگرداني تربيت شدند كه هر كدام 120 هزار حديث حفظ كردند، افزود: در چنين فضايي بود كه مردم طعم شيرين با ولايت بودن و استفاده از درياي بيكران علم همراه با مهرباني و عاطفه را چشيدند.

 

وی با بيان اينكه در زمان امام صادق(ع) فضاي باز سياسي تقريبا حاكم شده بود، ابراز داشت: بعد از شهادت امام صادق(ع) دشمنان ديدند اگر مردم با گسترش و توسعه علوم الهي و ديني از سرچشمه ولايت سيراب شوند هرگز زير بار ظلم نخواهند رفت، بنابراين سكوي محوري علم و مبارزه در سايه علم براي آنها ملاك قرار گرفت.

 

استاد حوزه علمیه مازندران تصريح كرد: به طور قطع، دشمن در طول تاريخ با علم و روشنگري در تقابل است و آنها زماني مي‌توانند از مردم سوء استفاده كنند كه جهل بر جامعه حاكم باشد، اما ائمه پرچمدار علم و روشنگري بودند، بنابراين دشمنان با انديشمندان از راه تبعيد، زندان، شكنجه و شهادت با آنها برخورد مي‌كردند.

 

وي ادامه داد: دشمنان علم، محدوديت‌هاي فراواني را براي امام ايجاد كردند و همين مسأله سبب شد تا امام موسي كاظم(ع) به آموزش‌هاي زيرزميني توجه كرده و شاگرداني را با نامه آموزش مي‌دادند و يا نمايندگاني را در مراكز تأثيرگذار پيدا كرده و از طريق مكاتبه با آنها ارتباط برقرار كرده و تعليم مي‌دادند.

 

معاون حوزه علمیه مازندران تأكيد كرد: بنابراين امام هفتم شيعيان در دو بعد نظري و عملي تأثيرگذار بود يعني امام موسي كاظم(ع) در عمل براي مردم الگو بود و مردم نيز رفتار امام را مي‌ديدند و اين تاثير مثبتي را در جامعه گذاشت.

 

حجت‌الاسلام صادقی با بيان اينكه سيره علماي اسلام در زمان كنوني ادامه سيره ائمه طاهرين(ع) است، گفت: برخي با سخنراني و نوشتار جامعه را به سمت افكار ديني سوق مي‌دهند و برخي هم خود سنبل تهذيب هستند و اسلام ناب را به صورت عملي با رفتار خود به مردم نشان مي‌دهند.

 

وي با بيان اينكه امام صادق(ع) چهار هزار سكوي علمي را بنيان گذاشت، افزود: امام صادق(ع) به خواص از اصحاب، خط را متوجه امام موسي كاظم(ع) مي‌كرد، بنابراين همه كساني كه از امام صادق(ع) تعليم مي‌ديدند با اشاراتي كه آن حضرت به آنها داشت پي به درياي علم بيكران امامت از موسي بن جعفر(ع) بردند./950/302/ب2

ارسال نظرات