۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۴۲۵۵۹۲

شعبان از پنجره روایات

شعبان ماه شریفی است و آن ماه پیامبر اکرم(ص) است، حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌شود.
ماه شعبان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شَعبان جمع شعابين و شعبانات است، ماه هشتم از سال هجرى قمرى است كه ميان دو ماه رجب و رمضان قرار دارد تعداد ايام اين ماه معمولا 29 روز است، اين واژه غير منصرف است.

 

فضلیت ماه شعبان

حضرت محمد(ص) در فضیلت این ماه می‌فرماید: شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است، حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌شود.

 

شعبان ماه بسیار شریفى است و به حضرت محمد(ص) منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه مى‌گرفت و به ماه رمضان وصل مى‌کرد و مى‌فرمود: شعبان، ماه من است هر که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می‌شود و از حضرت صادق(ع) روایت شده است که چون ماه شعبان فرا می‌رسید، امام سجاد(ع) اصحاب خود را جمع مى‌کرد و مى‌فرمود، اى اصحاب من مى‌دانید این چه ماهى است؟ این ماه شعبان است.

 

در فضیلت و اعمال ماه شعبان از امام جعفر صادق(ع) روایت است که چون ماه شعبان داخل مى‌شد، حضرت امام زین العابدین(ع) اصحاب خود را جمع مى‌کرد و مى‌فرمود: اى گروه اصحاب من، مى‌دانید این چه ماهى است، این ماه شعبان است و حضرت محمد(ص) مى‌فرمود: شعبان ماه من است، پس در این ماه روزه بدارید، براى محبت پیامبر(ص) خود و براى تقرب به سوى پروردگار خود، به حق آن خدایى که جان على بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد مى‌کنم که از پدرم حسین بن على(ع) شنیدم که فرمود شنیدم از امیرالمؤمنین(ع) که هر که شعبان را  روزه دارد، براى محبت پیغمبر خدا و تقرب به سوى خدا، خدا او را دوست دارد و نزدیک گرداند او را به کرامت خود در روز قیامت و بهشت را براى او واجب گرداند.

 

شيخ عباس قمی از صفوان جمّال روايت كرده است كه امام صادق(ع) به من فرمود: كسانى را كه پيرامون تو هستند، به روزه شعبان وادار كن.

 

گفتم: فدايت شوم، مگر در فضيلت آن چيزى مى بينى؟ فرمود: آرى رسول خدا(ص) هرگاه هلال شعبان را می‌ديد، به منادى دستور می داد تا در مدينه ندا كنند: اى اهل مدينه، من از جانب رسول خدا(ص) به سوى شما ارسال شده ام، آن حضرت مى فرمايد: آگاه باشيد، به درستى كه شعبان ماه من است، خدا رحمت كند كسى را، كه مرا در ماه من يارى كند، يعنى روه بدارد آن را، سپس امام صادق(ع) چنين گفت: امير المؤمنين(ع) مى فرمود: از هنگامیكه شنيدم منادى رسول خدا(ص) در شعبان ندا داد، روزه شعبان از من فوت نشد و تا زمانی كه زنده هستم به خواست خدا از من فوت نخواهد شد.

 

اعمال مشترك ماه شعبان

هر روز هفتاد مرتبه بگویيد: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ

هر روز هفتاد مرتبه بگویيد: أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ‏

 

بهترین ذکر در ماه شعبان

درروايات آمده است  كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است و هر كه  در هر روز از اين ماه  هفتاد مرتبه استغفار كند مثل آن است كه هفتاد هزار مرتبه  در ماه‌هاى ديگر استغفار کرده است.

 

صدقه دادن

صدقه دادن در این ماه مورد تاکید منابع دینی است  هرکه در این ماه صدقه دهد اگرچه به نصف دانه خرمايى باشد حق تعالى بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند. از حضرت صادق(ع) منقول است كه: از آن جناب از فضيلت روزه رجب سوال کردند.

حضرت فرمود :چرا از روزه شعبان غافليد؟ راوى عرض كرد: يا ابن رسول الله كسى كه يك روز از شعبان را روزه بدارد چه ثوابی دارد؟ حضرت فرمود: به خدا قسم بهشت ثواب او است،‌ عرض كرد يا ابن رسول الله بهترين اعمال در اين ماه چيست؟ حضرت فرمود: تصدق و استغفار، هر كه تصدق كند در ماه شعبان حق تعالى آن صدقه  را تربيت كند همچنان كه يكى از شما بچه شترش را تربيت مى‏كند تا آنكه در روز قيامت به صاحبش می رسد در حالتى كه به قدر كوه احد شده باشد./978/ت302/ی

منبع:مفاتیح الجنان، کتب حدیثی

ارسال نظرات