۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۴۲۶۰۴۰
حجت الاسلام ماندگاری:

باور به بزرگی خدا انسان را در برابر دشمن قوی می‌کند

حجت الاسلام ماندگاری گفت: متاسفانه امروز در جامعه می گوییم که دشمن خیلی بزرگ است و باید از او بترسیم، باید، هم مسؤولان و هم مردم باور کنند که خدا از دشمن بزرگ تر است.
حجت الاسلام ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام ماندگاری، استاد حوزه و دانشگاه امشب در برنامه "کوی محبت" که از شبکه 2 سیما پخش شد، گفت: امیرمومنان(ع) 39 فرزند داشتند که دو تای آن ها معصوم هستند، چرا از بین 37 فرزند دیگر عباس قمر بنی هاشم شده است، حضرت ابوالفضل شبیه ترین فرد به امامش است.

 

وی ادامه داد: حضرت ابوالفضل در سه مورد شباهت به امامش داشت، نخستین شباهت ایشان شباهت فکری بود، هر چه تابعیت فکری بیشتر باشد شباهت ایجاد می شود، هر که می خواهد خدا دوستش داشته باشد، باید تبعیت کند تا شباهت پیدا کند، ابوالفضل العباس(ع) از سه جهت فکری به امام حسین(ع) شباهت دارد.

 

حجت الاسلام ماندگاری افزود: نخستین شباهت در فکر این است که می داند الله اکبر، یعنی خدا بزرگ است، وقتی خدا بزرگ باشد، دشمن کوچک می شود، مشکلات کوچک می شود، اما متاسفانه امروز در جامعه می گوییم که دشمن خیلی بزرگ است و باید از او بترسیم، باید هم مسؤولان و هم مردم باور کنند که خدا از دشمن بزرگ تر است، ابوالفضل(ع) مانند امام حسین(ع) باور به بزرگی خدا داشت.

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: عباس(ع) مانند امام حسین(ع) ایمان به قیامت و نزدیک بودن آن داشت، همان گونه که به بچه می گوییم آتش خطرناک است و به آن نزدیک نشو، باید به خودمان هم بگوییم و باور داشته باشیم که گناه هم خطرناک است، وقتی قیامت نزدیک باشد، شیرینی گناه به تلخی تبدیل می شود و طاعت شیرین می شود چون طاعت ختم به بهشت می شود.

 

وی ابراز داشت: عباس(ع) وقتی تیر می خورد برایش شیرین بود، چون به قیامت نزدیک بود، امروز بچه های مدافع حرم تیر می خورند اما دست از دفاع از حرم حضرت زینب(س) بر نمی دارند، سومین جهت فکری که ابوالفضل(ع) در آن شبیه امام حسین(ع) بود این است که دشمن خیلی نزدیک است.

 

عباس می دانست که دشمن خیلی نزدیک است

حجت الاسلام ماندگاری بیان داشت: ما به بچه ها می گوییم از فلان چیز دور شو و درباره آن احتیاط کن و می گوییم لولو، کودک هم احتیاط می کند و فوری به آغوش مادر می رود، ابالفضل العباس(ع) چون می دانست شیطان خیلی نزدیک است، همواره خود را به آغوش امام حسین(ع) نزدیک می کرد تا از شیطان دور بماند.

 

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: شباهت بعدی شباهت قلبی است، "سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم"، یعنی دوست بدارم آن چه که امامم دوست دارد و دشمن بدارم هر چه که امامم دشمن بدارد، امام حسین(ع) نماز و حیا و تلاوت قرآن را دوست داشتند، ابوالفضل(ع) در حب و بغض ها شبیه امام زمان خود بود.

 

وی افزود: ابوالفضل(ع) در رفتار هم شبیه امام خود بود، که چند شاخصه دارد، اولین شاخصه ادب اوست که گمشده جامعه امروز ماست، خدمت دومین شاخصه اوست، وقتی می توانست آب بخورد به فکر خدمت به حرم بود و این که آب را به حرم برساند، سومین شاخصه رفتاری ایشان تواضع است، فرصت ها را غنیمت بشماریم چرا که خیلی زود دیر می شود، پس امروز که اسلام نیاز دارد، به مردم و جامعه اسلامی خدمت کنیم./203/869/ب1

ارسال نظرات