۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۴۲۶۸۰۵
استاد حوزه علمیه:

ارائه مطلب و محتوای مناسب ستون فقرات منبر مفید است

عضو نخبگان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: ارائه مطلب و محتوای خوب و مناسب داشتن، ستون فقرات یک سخنرانی و منبر مفید است.
حجت الاسلام ایزدخواه حجت الاسلام ایزدخواه حجت الاسلام ایزدخواه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌ ایزدخواه عصر امروز در حسینیه طفلان مسلم(ع) در جمع طلاب مبلغ به ارائه روش‌های تبلیغی و شناخت مخاطب پرداخت و گفت: نخستین نکته در بحث تبلیغ این است که خطیب و سخنران باید آرامش خود را حفظ کند و اجازه ندهد هرچیزی این آرامش را از بین ببرد؛ زیرا از بین رفتن آرامش سبب آشفتگی سخنرانی خواهد شد. مانند اینکه میزبان همان ابتدای ورود به شما از دیر یا زود رفتن سر جلسه، گلایه‌ای با لحن بد کند.

 

وی در ادامه به مراحل سخنرانی اشاره کرد و افزود: مرحله ابتدایی در سخنرانی ورود به بحث است که سه شاخه دارد؛ روش بیان بسم‌الله الرحمن الرحیم، خواندن خطبه و مقدمه‌چینی.   

 

حجت‌الاسلام‌ ایزدخواه به کتاب اسرار العبادت، آیت‌الله جوادی آملی اشاره کرد و گفت: 15 سال پیش این کتاب به دستم رسید. این کتاب را با علاقه بسیار خواندم و آن را با بیان خطابی به مردم ارائه کردم.

 

وی از عده‌ای سخنران گلایه کرد که روی منبر ژست خاصی می‌گیرند و افزود: بعضی افراد در زمان سخنرانی حالت خاصی به خود می‌گیرند که مخاطب را زده می‌کند و سبب فراری شدن او می‌شود در حالی که سخنران باید از ژست گرفتن و حرکات متکبرانه پرهیز کند و خیلی ساده وارد سخنرانی و مقدمه گفتن شود.

 

این خطیب توانا به مرحله بعد در سخنرانی پرداخت و گفت: ارائه مطلب و محتوای خوب و مناسب داشتن، ستون فقرات یک سخنرانی و منبر مفید است. حال می‌تواند شامل ترجمه و تفسیر آیه‌ای از کلام‌الله مجید باشد یا حدیثی را روایت کنید و به آن پروبال بدهید و به مخاطب تفهیم کنید. همچنین برای حرف‌هایی که می‌زنید حتماً مثال‌های فراوان و داستان‌های مرتبط ذکر کنید.

 

عضو نخبگان دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مرحله دیگری از سخنرانی اشاره کرد و افزود: نکته بسیار مهمی که هر سخنران باید به خوبی در آن توانا باشد، جمع‌بندی مطالب و سخنرانی خویش است که در منبر با گریزی که به روضه می‌زند و خود روضه و در پایان دعا خواندن این کار صورت می‌گیرد.

 

وی در ادامه جلسه به انواع مخاطب از لحاظ طبقات اجتماعی و سیاسی و جنسیتی اشاره کرد و گفت: برای هر مخاطب باید به شیوه و روش خاصی سخنرانی کرد. اگر اشخاص دانشگاهی هستند باید روش سخنرانی برای آن‌ها با دانش‌آموزان یا زنان خانه‌دار فرق داشته باشد.

 

لازم به ذکر است این جلسه، چهارمین نشست از سلسله جلسات اسرار موفقیت در تبلیغ بود که به همت موسسه راه سعادت با هدف پرورش و بالا بردن سطح روش‌های تبلیغی برگزار شده بود./202/862/ب1

ارسال نظرات