۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۴۲۷۸۳۴
حجت‌‌الاسلام سقای بی ریا:

امروز فرزند آوری یک تکلیف است

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه باید به فرزند آوری به عنوان یک تکلیف نگاه کرد.
سقای بی ریا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا، امام جمعه سابق تگزاس آمریکا و عضو کنونی هیأت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره) قم، امروز در همایش «رشد جمعیت و فرزندآوری» که به همت مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان برگزار شد، گفت: امسال خوشبختانه به علت اهمیت موضوع جمعیت، 30 اردیبهشت به این نام، نامگذاری شد.

 

وی در ادامه با اشاره به سخن برخی ها که فرزند کمتر را لزوما به معنای زندگی بهتر می دانند، افزود: بسیاری از اقتصاد دانان کثرت جمعیت را نه تنها یک تهدید اقتصادی نمی دانند، بلکه عاملی برای رشد نیز تلقی می کنند؛ اما تنها یک دانشمند به نام مالتوس آن را تهدید دانسته و کثرت جمعیت را عامل افزایش فقر می داند.

 

این مقام مسؤول در ادامه خاطر نشان کرد: حال ما نمی دانیم چرا برخی ها با توجه به کثرت این همه دانشمند و نظریات آنها در باب عدم ارتباط فقر و افزایش جمعیت، همه این اقوال رها کرده و فقط به تنها یک نظریه مالتوس اتکاء کرده اند.

 

حجت الاسلام سقای بی ریا در ادامه با اشاره به شباهت های تولید مثل انسان و دیگر موجودات تصریح کرد: تولید مثل در اکثر موجودات زنده مانند هم بوده و حتی گاهی در گیاهان چندین برابر انسان است؛ حال چگونه می توان باور کرد که نظریه تصاعد مالتوس باطل نباشد، چرا که گیاهان هیچ گاه در تأمین غذای خود عاجز نیستند حتی وقتی که تعدادشان بسیار بالا است.

 

وی در ادامه با اشاره به کوتاهی هایی که در قالب طرح تنظیم خانواده در کشور صورت گرفت، گفت: در سال 71 قانون طرح تنظیم جمعیت مطرح شد که هدف آن کنترل جمعیت کشور بود و می خواستند نرخ باروری را در مادران ایرانی از 6 فرزند به بالا به 4 فرزند برسانند که متأسفانه غفلت صورت گرفته و در زمانی متوجه شدند که در سال 90 نرخ این باروری به 2 فرزند رسیده بود.

 

امام جمعه سابق تگزاس در ادامه تصریح کرد: اگر با این نرخ رشد جمعیتی کار خود را ادامه داده و در همان تعداد 2 فرزند بمانیم، در سال 1430 شمسی به ازای هر 10 نفر در ایران، یک جوان و یک کودک، 4 میانسال و 4 کهنسال خواهیم داشت که دیگر آن زمان نمی شود علاجی برای این درد انجام داد.

 

وی در ادامه با اشاره به نظریات دانشمندان مطرح دنیا در ارتباط افزایش جمعیت و رشد اقتصادی افزود: بنابر نظریات اکثریت اقتصاد دانان مشهور دنیا مانند سالومون و کانت، رشد جمعیتی لزوما به معنای کثرت فقر نیست بلکه این استعمار کارگر است که مولّد فقر می باشد، اما برعکس، رشد جمعیتی مسبب رشد اقتصادی است.

 

حجت‌الاسلام سقای بی ریا در پایان با اشاره به این که امروز باید به فرزند آوری به عنوان یک تکلیف نگاه کرد، گفت: باید توجه داشت که فرزند آوری در شرایط کنونی جامعه یک تکلیف است و به این مقوله باید از این زاویه نگاه کرد؛ و برای همگان نیز مشخص است که تکلیف سختی های خاص خود را دارد که تحمل آن موجب افزایش اجر و پاداش عمل است./202/949/ب1

ارسال نظرات