۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۴۲۸۷۳۸

کتاب فرهنگ سوگ شیعی رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب فرهنگ سوگ شیعی با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.
tvik

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت الاسلام محمدرضا زائري مدير مجموعه فرهنگي شهدا انقلاب إسلامي شامگاه ٣شنبه در مراسم رونمايي از كتاب فرهنگ سوگ شيعي كه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد با اشاره به ويژگي هاي اين كتاب اظهار داشت: در اين كتاب ضوابط كار علمي و آكادميك و فرهنگ ديني مراعات شده است، زيرا در حوزه دين مظلوميت زيادي وجود دارد.

 

وي ادامه داد: يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين اثر كار گروهي و جمعي است كه با انظباط خاصي انجام شده است، اما آخرين ويژگي اين كتاب چشم انداز روشن اين اثر است كه ويراس دوم آن در سال ١٤٠٠ چاپ مي‌شود.

 

در ادامه مراسم موسي‌پور محقق و نويسنده نيز خاطرنشان كرد: ابتدا تبريك مي‌گويم به كساني كه فهميدند مظاهري مي‌خواهد چه كند و مانع كار ايشان نشدند، در اين اثر جرات و شهامت مضاهري قابل ستايش است زيرا كار فرهنگ نامه نويسي بسيار سخت است، مضاهري درون سرمايه اين كار را شروع كرده با وجود اینکه همكاران ايشان تجربه كار در اين زمينه را نداشتند.

 

در ادامه اسفندياري محقق و نويسنده نیز يادآور شد:  هرگاه انبوه اطلاعات در يك رشته علمي ديده شود و بخواهيم آن را سامان بدهيم كه قابل مطالعه براي خوانده بشود دائرة المعارف مي‌نويسيم، در اصل وقتي در مورد يك موضوع اطلاعات زيادي وجود داشته بأشد بايد دائرة المعارف نوشته شود، پس هرگاه سيل اطلاعات پيش روي ما قرار مي‌گیرد بايد دائرة المعارف تهيه كنيم.

 

وي ادامه داد: پيشينه دائرة المعارف در ايران زياد نيست اما كارنامه خوبي دارد، نخستین دائرة المعارف ايران مربوط به غلامحسين مصاحب است، ايشان از شاگردان برتراند راسل بود و به همين منظور به شدت باريك بين و دقيق بود، آثاري كه از ايشان چاپ شده بسيار كامل و جامع است.

 

اسفندياري با بيان اينكه بايد در كارها نگاهي باريك بين داشت تأكيد كرد: افراد در دانشنامه‌نويسي باید از افرادي همچون مصاحب الگوه برداری کنند، در دانشنامه‌نويسي مشكلات زيادي در تراكم منابع است و بايد به منابع زيادي سر زد، در ايران كلا ٤ دائرة المعارف دقيق موجود است اعم از دائرة المعارف بزرگ اسلامي، ادب  و زبان فارسي، جهان اسلام، فرهنگ نامه كودك و نوجوان است، بدین ترتیب قشر جوان مي‌توانند با رعايت استاندارهاي بين المللی دائرة المعارف بنويسند.

 

وي افزود: در كتاب فرهنگ سوگ شيعي استانداردهاي دائرة المعارف رعايت شده است و بعد از ٣٥ سال از سوی قشر جوان تهيه و چاپ شده است و این امر بسیار خوشحال کننده است.

 

در پايان مراسم نويسنده كتاب محسن حسام مظاهري از تمامي همكاران خود تشكر و قدرداني كرد و با حضور اسفندياري، فخر روحاني، موسي‌پور، طاوسي، رحماني و پاسدار شيرازي از كتاب فرهنگ سوگ شيعي رونمايي شد./202/816/ب1

ارسال نظرات