۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۲۸۸۴۹
رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

ایران سرزمین معرفت، دیانت و تفکر است که میراث‌های خود را بازآفرینی می‌کند

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ایران سرزمین معرفت، دیانت و تفکر بوده و هست و می‌تواند میراث‌های خود را بازآفرینی کند.
قبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسینعلی قبادی رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در مراسم رونمایی «شرح الهیات نجات شیخ الرئیس ابوعلی سینا» که امروز در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: دکتر مصطفوی مایه مباهات فرهنگ،‌ معرفت و تمدن ایرانی اسلامی است.

 

وی افزود: پژوهشگاه علوم انسانی به مهمانانی چون دکتر مصطفوی افتخار کرده تلاش می‌کند که به نسل‌های آینده این پیام را برساند که ایران سرزمین معرفت، دیانت و تفکر بوده و هست و می‌تواند میراث‌های خود را بازآفرینی کند.

 

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی عنوان کرد: باید ارزش کاری این اثر آیت‌الله مصطفوی تفسیر شده و پیام آن به نسل‌های آینده برسد.

 

قبادی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش علوم انسانی باید با حمایت و پشتیبانی استادان برجسته تلاش کنیم که به قطب علمی در دنیا تبدیل شویم.

 

همچنین در این مراسم قاسم پورحسن استاد فلسفه گفت: شاید پس از هزار سال این نخستین بار است که دو جلد کتاب به صورت رسمی به واکاوی اندیشه‌های ابن سینا می‌پردازد.

 

وی با اشاره اینکه بسیاری تصور می‌کنند کتاب نجات، خلاصه کتاب شفای ابن سینا است، افزود: کتاب نجات اثر مستقلی است که در نیمه دوم قرن شانزدهم به ضمیمه کتاب قانون در سه بخش اصلی چاپ شده است.

 

در ادامه این مراسم غلامرضا اعوانی، به عنوان آخرین سخنران گفت: نوشتن این کتاب نشان‌گر زنده بودن حکمت در کشور ایران است.

 

وی افزود: حکمت نوشته شده مرده است اما آنچه در ذات حکیم است زنده است امثال استاد مصطفوی تجسم حکمت و در دنیای اسلام کم نظیر هستند.

 

اعوانی عنوان کرد: ابن سینا آنگونه که باید شناخته نشده است، 40 درصد آثار او هنوز منتشر نشده است، ما باید برای شناخت او آثارش را از جاهای مختلف جمع‌آوری و چاپ کنیم و استادان آن را تدریس کنند.

 

وی در پایان با اشاره به تفاوت ارسطو و ابن سینا خاطرنشان کرد: مساله علم الهی در آثار ارسطو مشخص نیست در حالیکه در آثار ابن سینا فلسفه اصل است.

 

در پایان این مراسم با حضور همه شخصیت‌های حاضر از کتاب «شرح الهیات نجات شیخ الرئیس ابوعلی سینا» نوشته آیت‌الله سیدحسن سعادت مصطفوی رونمایی شده و از ایشان تقدیر و تجلیل به عمل آمد./807/202/ب3

 

 

 

 

 

ارسال نظرات