۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۴۳۰۲۳۹
آیت الله مهدوی تبیین کرد؛

ثارالله مقامی دست یافتنی/ محبت امام زمان در گرو اطاعت از ولی فقیه است

آیت الله مهدوی گفت: زمانی که امام عصر(عج) همه را به پیروی کردن از دستورات ولی فقیه امر می کنند، نفس ولی فقیه همان نفس امام عصر(عج) محسوب می شود و مقابله با ولی فقیه همان مقابله با امام زمان(عج) است، ولی افرای که ضعف ایمان دارند، این مسأله را درک نمی کنند و دائماً به مقابله با ایشان مشغول هستند.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی آیت الله مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر زیارت عاشورا که در قالب جلسه اخلاق در منزل شخصی وی برگزار می شود، گفت: خداوند ما را آفریده و بر اساس آیه صد و یازدهم سوره توبه خودش مشتری جان و مال ما شده و در ازای انجام این معامله بهشت را به ما می دهد و انسان عاقل از این معامله پرسود به راحتی نمی گذرد و کسی چنین معامله ای با خداوند انجام دهد، خداوند ولیّ او می شود و مقابله با او حکم مقابله با خداوند را پیدا می کند.

 

وی در تفسیر عبارت «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثارَاللهِ وَ ابنَ ثارِهِ» افزود: اصل کلمه ثور به معنای برانگیختن، هیجان، ایجاد حرکت و هجوم بوده و یکی از نام های انقلاب است ولی این که گاهی ثار به خون معنا می شود، به این دلیل است که یکی از عوامل اصلی برانگیخته شدن احساسات، مشاهده خون است وگرنه خون در زبان عربی به واژه «دَم» معنا می شود.

 

آیت الله مهدوی به تفاسیر متعدد عبارت «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثارَاللهِ وَ ابنَ ثارِهِ» از دیدگاه بزرگان اشاره کرد و گفت: علامه مجلسی می گویند «اصل ثارالله، اهل ثار الله بوده، یعنی ای کسی که خداوند انتقام گیرنده خون شما و یارانتان است» در صورتی که محقق طریحی می گوید، اصل کلمه ثار، ثائر بوده و این یعنی معنای عبارت «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا ثارَاللهِ وَ ابنَ ثارِهِ» این است، ای کسی که به همراه یارانت برای خداوند از دشمنان انتقام گرفتید و برخی دیگر ثار را به معنای خون گرفته اند و معتقدند واژه ثارالله به معنای خون خدا است و می گویند در این عبارت تنزیل اتفاق افتاده یعنی اگر خداوند جسم داشت، امام حسین(ع) و پدر بزرگوارشان خون خدا بودند.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی دیگر از مفسران ثار را به مئثور ترجمه کرده اند و معتقدند امام حسین(ع) در راه خداوند کشته شدند و خداوند برای ولیّ مظلومان حق انتقام قائل است و در تفسیر آخر ثار با انتصاب به خداوند ترجمه می شود، یعنی ای کسی که طالب خون تو خداوند است و تو مطلوب خداوند هستی.

 

وی با اشاره به آیه صد و یازدهم سوره توبه که می فرماید «انَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُم...» ابراز کرد: پدری را در نظر بگیرید که یک میلیون پول در اختیار فرزندش قرار می دهد و بعد از مدتی حاضر می شود در ازای گرفتن یک میلیون مبلغ یک میلیارد به فرزندش بدهد، اختیار با فرزند او است، اگر عاقلانه بیندیشد این معامله پرسود را انجام می دهد، نوع این رابطه پدر و فرزندی همان نوع رابطه خدا و بنده است.

 

آیت الله مهدوی تبیین کرد: خداوند ما را آفریده و بر اساس آیه صد و یازدهم سوره توبه خودش مشتری جان و مال ما شده و در ازای انجام این معامله بهشت را به ما می دهد و انسان عاقل از این معامله پرسود به راحتی نمی گذرد، باید متذکر شوم زمانی که کسی چنین معامله ای با خداوند انجام دهد، خداوند ولیّ او می شود و مقابله با او حکم مقابله با خداوند را پیدا می کند.

 

امام جمعه موقت اصفهان به آیه دویست و هفتم سوره بقره که می فرماید «وَمِنَ ٱلنَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ٱبْتِغَآءَ مَرْضَاتِ ٱللَّهِ ۗ وَٱللَّهُ رَءُوفٌۢ بِٱلْعِبَادِ» اشاره کرد و افزود: زمانی که امیرالمؤمنین(ع) جان خود را در لیلة المبیت به خداوند فروختند، خداوند در ازای این جانفشانی رضایت خود را به امیرالمؤمنین(ع) هدیه داد.

 

وی ادامه داد: پس با وجود چنین تفسیری از واژه ثارالله همه اهل بیت(ع) ثارالله محسوب می شوند ولی انتصاب این عبارت به امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) به خاطر این است که وجود نازنین این دو امام عزیز، تجلی گاه عبارت ثارالله بوده است.

 

آیت الله مهدوی با ارائه تفسیر دقیقی از روایت معروف «حُسِینٌ مِنِّی وَ اَنَا مِن حُسِین»، تشریح کرد: تفاسیر موجود معمولاً بیان کننده اسلام حدوثی یعنی اسلامی که به واسطه پیامبر(ص) ایجاد شده و اسلام بقایی یعنی اسلامی که به واسطه امام حسین(ع) ادامه می یابد، بوده در صورتی که این تفسیر دقیق نیست، چرا که نمی تواند در مورد ائمه دیگر به کار رود، تفسیر دقیق این است که بدانیم این روایت به خاطر رسوخ یکسان ایمان در وجود پیامبر(ص) و امام حسین(ع) بیان شده است.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر با استناد به آیه بیست و هشتم سوره آل عمران که می فرماید «یُحَذِّرُکُمُ اللّهُ نَفسَه»، ابراز کرد: زمانی که امیرالمؤمنین(ع) در لیلة المبیت جان خود را به خداوند فروخت و خداوند ولیّ ایشان شد، حضرت علی(ع) نفس خداوند شدند و مبارزه با ایشان حکم مبارزه با خداوند را پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: زمانی که امام عصر(عج) همه را به پیروی کردن از دستورات ولی فقیه امر می کنند، نفس ولی فقیه همان نفس امام عصر(عج) محسوب می شود و مقابله با ولی فقیه همان مقابله با امام زمان(عج) است، ولی افرای که ضعف ایمان دارند، این مسأله را درک نمی کنند و دائماً به مقابله با ایشان مشغول هستند.

 

آیت الله مهدوی در پایان تبیین کرد: توصیه می کنم همان گونه که شهدا روح و جسم و جان خود را به خداوند فروختند، ما هم قبل از فرا رسیدن مرگ، جان خود را به خداوند بفروشیم، چرا که در این معامله خسرانی متوجه ما نمی شود./867/202/ب2

ارسال نظرات