۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۳۰۳۰۹
حجت الاسلام والمسلمین عابدی مطرح کرد؛

استبداد در رأی و فهم؛ مهم ترین موانع عاقبت بخیری

رییس دانشگاه علوم ومعارف قرآن تکبر، دشمنی با اهل بیت(ع) و استبداد در رأی و فهم را مهمترین موانع عاقبت بخیری معرفی کرد و ولایت اهل بیت را شرط متأخر برای صحت همه اعمال دانست.
حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی، رییس دانشگاه علوم ومعارف قرآن پیش از ظهر امروز در نشست علمی «عاقبت اندیشی با رویکرد اخلاقی کلامی» در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، امام خمینی(ره) را تندیس اخلاص دانست و گفت: ذره ای هوای نفس در وجود ایشان نبود، ایشان پیش از هر چیز یک شخصیت عرفانی داشتند و هم در عرفان عملی و هم در عرفان نظری کم نظیر است.

 

وی با اشاره به تفاوت آثار و اندیشه امام خمینی(ره) با سایر عرفا و علما و نوآوری های منحصر به فرد ایشان، در مقایسه آثار آیت الله خویی با آثار امام خمینی(ره) به عنوان نمونه، تصریح کرد: کتاب های آیت الله خویی غالبا تقریرات و دارای تتبع زیاد است اما کتاب های امام(ره)، غالبا در موضوعات فقهی اصولی، به قلم خود امام و شامل تفکرات و تحقیقات ایشان است از این رو ابتکار و نوآوری در آثار امام(ره) موج می زند که جای کار پژوهشی بسیار دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به درس خارج امام در نجف اشرف، افزود: زهد امام خمینی(ره) به حدی بود که حتی کتاب وسائل الشیعه را که برای کسانی که درس خارج دارند از ملزومات است، نمی خریدند وهر گاه نیاز داشتند امانت می گرفتند.

 

وابستگی به مال دنیا مانع عاقبت بخیری انسان است

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن در تبیین جایگاه عاقبت اندیشی از بعد اخلاقی، گفت: روزی عالمی به امام خمینی(ره) مراجعه کرد و گفت برایم دعا کنید اعلم علما شوم، امام فرمودند ابلیس عالم تر از همه  بود اما چه سودی کرد؟ دعا کنید عاقبت بخیر شوید.

 

وی ضمن اشاره به نمونه هایی از افراد عابد و زاهد که در اثر وابستگی به مال دنیا عاقبت بخیر نشدند، اظهار کرد: لحظه ای غفلت از خدا و لغزش، ممکن است باعث شود انسانی که صبح مسلمان است به ظهر یا شب نرسیده، کافر شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی با بیان این که عاقبت بخیری درباره فرد و جامعه است، در بررسی کلامی عاقبت اندیشی خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مطرح در رابطه با عاقبت بخیری، احباط و تکفیر اعمال است که در قرآن و روایات فراوان آمده اشاره شده است.

 

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن افزود: اهل سنت قائل به احباط وتکفیر هستند اما اجماع شیعه بر این است که این ها جزو متشابهات قرآن و حدیث هستند و اینگونه نیست که هیچ ثوابی هیچ گناهی را و هیچ گناهی، هیچ ثوابی را از بین نبرد.

 

ولایت اهل بیت، شرط متأخر برای صحت همه اعمال است

وی یادآور شد: نتیجه پذیرفتن احباط و تکفیر این است که وقتی انسان می میرد یا فقط گناه دارد یا فقط ثواب؛ در حالی که علمای شیعه معتقدند هر عملی، یک شرط متقدم، مقارن و متأخر دارد که از مهمترین شروط متأخر، با ایمان از دنیا رفتن انسان است.

 

حجت الاسلام عابدی با بیان این که ولایت اهل بیت(ع)، شرط متأخر در همه کارها است، اضافه کرد:  اگر در نهایت انسان با ایمان و ولایت از دنیا نرود، به منزله این است که هیچ عمل نیکی در زندگی انجام نداده است نه این که انجام داده و اکنون به دلیل کفر باطل شده است.

 

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن ادامه داد: شیعه چنان که در تجرید(مهمترین کتاب کلامی شیعه) آمده است، احباط و تکفیر را  باطل می داند چرا که به به عدل خداوند اعتقاد دارد و خدای عادل نه ثواب حسنات را از بین می برد و نه عقوبت سیئات را.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره جایگاه آثار وضعی اعمال در دنیا و آخرت گفت: مطابق آیه شریفه «فمن یعمل مثثقال ذرة خیرا یره» که از محکمات قرآن است، اعمال ما آثار وضعی در پی دارد اما اثر وضعی برخی اعمال، اعتباری و تحت اشراف معتبر است.

 

استبداد در رأی و فهم؛ مهم ترین موانع عاقبت بخیری

حجت الاسلام والمسلمین عابدی، تکبر، دشمنی با اهل بیت(ع) و استبداد در رأی و فهم را مهمترین موانع عاقبت بخیری معرفی و درباره مراد آیه شریفه «واتّقوا الله ما استطعتم»، تصریح کرد: این عبارت به معنای اظهار عجز در برابر خداوند و اعتراف به ناتوانی در بندگی به تمام معنا و شکرگزاری تمام و کمال است.

 

وی افزود: تقوا در واقع یعنی سپر بودن؛ بدین معنا که در خوبی ها خدا را سپر خود و در بدی ها، خود را سپر خدا قرار داده و هیچ خوبی را به خود و هیچ بدی را به خدا نسبت ندهیم./930/پ201/ج1

ارسال نظرات