۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۳۰۹۰۴
در نمایشگاه بین المللی قرآن صورت می گیرد؛

رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان با حضور رییس‌جمهور

نفیس‌ترین قرآن جهان شب میلاد امام حسن(ع) با حضور رییس‌جمهور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی می‌شود.
نشست خبری رییس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری رونمایی از نفیس ترین قرآن جهان اسلام امروز با حضور و سخنرانی مهرداد جانفزا تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام، رسول معتمدی مدیر پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام و مجید صادق زاده تذهیب‌کار نفیس‌ترین قرآن در جهان اسلام در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مهرداد جانفزا، تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام، طی سخنانی به بیان علت و نیت ابتدایی کتابت این قرآن نفیس، گفت: وصیت پدری کتابت این قرآن را شکل داد، ایشان دغدغه کتاب قرآن خطی و نفیس را داشتند بنابراین بعد از فوت او تصمیم بر عملیاتی کردن این پروژه گرفتیم.

 

وی افزود: از همان ابتدا قرار بر این شد تا تمام مراحل کار به بهترین نحو زیرنظر استادان ماهر و هنرمندان انجام شود، بنابراین نزد استاد معتمدی، شاگرد استاد فرشچیان رفته و مدیریت پروژه را به او سپردیم.

 

تهیه‌کننده کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام عنوان کرد: این کتاب با کاغذ زرافشان، خط ثلث به‌ عنوان عروس خط‌ های اسلامی و از سوی استاد غلامرضایی کتابت شده که اثری فاخر را تولید کرده است.

 

جانفزا افزود: در این اثر از مجموع هنرهای ایرانی همچون تذهیب، ‌کتابت، قلم‌زنی و ... به‌ کار رفته که امیدواریم به‌ عنوان سفیر فرهنگی نشان‌دهنده هنر ایرانی باشد.

 

وی با اشاره به هزینه ساخت اثر اظهار داشت: هزینه ساخت اثر حدود 60 میلیارد ریال است که برای ساخت پرورشگاهی در اصفهان صرف خواهد شد.

 

تهیه‌کننده کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام بیان داشت: اگرچه ما علاقه‌مند هستیم که این اثر به ایرانیان فروخته شود اما اگر کسی هم از خارج تقاضا داشته باشد آن را به‌عنوان سفیر فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی خواهیم فروخت.

 

جانفزا در پایان با بیان اینکه تأییدیه نهایی این اثر از سوی آیت‌الله محمد صافی، از علمای بنام اصفهان صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این اثر بزرگ شب میلاد امام حسن (ع) با حضور دکتر روحانی، رییس‌جمهور در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی می‌شود، همچنین امشب در افتتاحیه برنامه ماه‌عسل این قرآن معرفی و نمایش داده می‌شود.

 

این اثر نقطه عطفی در تاریخ هنر ایران است

در بخش دیگری از این نشست رسول معتمدی، مدیر پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام، گفت: حدود 18 سال پیش پسر مرحوم جانفزا با اشاره به وصیت پدر خود مبنی بر کتابت یک قرآن نفیس مرا در جریان این پروژه قرار داد، انجام این طرح برای ما دغدغه بود چرا که انجام این اثر به نحوی نقطه عطفی در تاریخ هنر ایران است.

 

وی افزود: از همان ابتدا متوجه سختی کار شدم چرا که قرار بود ما اثری بی‌نظیر را در مجموعه‌ای مقدس گرد آوریم، بنابراین تلاش کردیم تا از کامل‌ترین هنرهای ایرانی در آن استفاده کنیم.

 

معتمدی اظهار داشت: هنگام آغاز کار سخت بود اما به برکت قرآن و سعی و همت هنرمندان پس از 18 سال کار ما نتیجه داد.

 

مدیر پروژه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام در پایان با اشاره به صحبت استاد فرشچیان درباره این اثر، خاطرنشان کرد: استاد تأکید کردند که من دست تک‌تک هنرمندان این اثر را می‌بوسم چرا که اثری بی‌نظیر، فاخر و بسیار ارزشمند خلق کردند.

 

تهذیب این قرآن مدت 7 سال زمان برد

همچنین در ادامه این نشست، مجید صادق زاده، تذهیب‌کار نفیس‌ترین قرآن در جهان اسلام در سخنانی گفت: تذهیب این قرآن در مدت هفت سال طول کشیده و تمام متصدیان تهیه این قرآن تلاش کرده‌اند اندیشه اسلامی و هنری را در عصر امروز متبلور کنند.

 

وی با بیان اینکه این اثر تأثیر ماندگاری در ارائه اندیشه‌های قرآنی دارد، افزود: امیدواریم این اثر الگویی برای پویایی هنرهای اسلامی و خدمتی به فرهنگ دینی و ایرانی کشور ما باشد.

 

این تذهیب‌کار با اشاره به اینکه کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام می‌تواند مقدمه تأسیس دانشگاه هنرهای ایرانی و اسلامی باشد، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های تذهیب این اثر تنوع رنگ از آبی به سبز، قهوه‌ای، قرمز و طلایی است که با تغییراتی آرام با حفظ وحدانیت روبه‌رو هستیم و موجی از حرکت و نقوش راداریم که با پایه سنتی نگاهی مدرن دارد و دارای ارزش بیانی است./807/201/ب2

ارسال نظرات