عبادتی که همراه با خشوع نباشد کامل نیست

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام حسین قرنی استاد برجسته حوزه علمیه شامگاه روز سوم رمضان در مهدیه تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: اگر انسانی 40 سال نماز بخواند اما نماز او سبب نشود که از گناهانی همچون غیبت، تهمت و سوءظن به مردم پرهیز کند حتی اگر نماز او صحیح باشد مورد قبول درگاه الهی نیست.
وی اشاره به مرتبه کمال عبادت، عنوان کرد: ممکن است عبادتی صحیح باشد اما قبول نشود، یا عبادتی صحیح و مقبوله نیز باشد اما کامل نباشد، آنچه شما درباره نماز شنیدید که معراج مؤمن است یا روزه سپر اوست شرایط کمال را میطلبد تا اینگونه باشد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به این مسئله که خشوع در عبادت شرط کمال آن است، اظهار داشت: خشوع حتماً نیاز به سواد ندارد گاهی برخی بیسواد هستند اما خشوع دارند در حالیکه برخی از علما ممکن است چنین خشوعی نداشته باشند.
حجتالاسلام قرنی ادامه داد: آن عبادتی که عابد با آن نهتنها طلبکار خدا نمیشود یا مطالبه بهشت از خدا نمیکند بلکه برعکس با عبادتش در پیشگاه خدا احساس شرم و حتی احساس گناه میکند عبادت با این روحیه عبادت خاشعان است.
وی افزود: عبادتی که در آن خشوع نباشد صحیح است و قبول میشود اما شرط کمال را ندارد، درروایتی از امام صادق (ع) بیانشده است که روزی عالم عابد و فاسق فا جری باهم به مسجد میروند هنگام بازگشت عالم عابد مورد بغض خدا و فاسق فاجر مورد لطف خداوند قرار میگیرند بهاینعلت که عالم عابد هنگام مناجات مغرور به عبادت خود شده فاسق فاجر را از خود کمتر میبیند اما از آنطرف فاسق فاجر عالم عابد را نگریسته و خود را در مقابل او هیچ میبیند.
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: آنجایی که پیامبر (ص) در مقابل خداوند بگوید عبادت من ناقابل است به این علت است که خود را در مقابل کریمی بسیار بزرگ دیده و احساس کرده که چیزی با خود نبرده است، اگر امام راحل میفرمایند خرمشهر را خدا آزاد کرد تعارف نکرده بلکه اعتقاد دارد که به حول و قوه خدا خرمشهر آزاد شد که نتیجه آن خشوع در عبادت میشود.
حجتالاسلام قرنی در پایان خاطرنشان کرد: هرچه بیشتر باور کنیم که عبادات ما ناقابل تراست نزد خدا کاملتر خواهد شد./202/807/ب1