۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۴۳۱۶۰۸
درس هایی از قرآن(۳)

بسنده کردن به کتاب‌های درسی فکر انسان را بسته می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در سومین جلسه درس هایی از قرآن در حرم رضوی گفت: مطالعه سودمند آدمی را رشد می دهد، فکر کسانی که غیر از کتاب های مدرسه و دانشگاهی کتاب دیگری مطالعه نمی کنند، بسته است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور در سومین جلسه درس هایی از قرآن کریم در حرم مطهر رضوی با تأکید بر رشد جامع و نهی از رشد تک بعدی اظهار کرد: ایمان، آشنایی با بزرگان، مشورت با دیگران، مطالعه کتاب سودمند، آشنایی با تاریخ، انس با قرآن، نحوه دعا، تحقیق و پژوهش، همکاری با دیگران، منطق و استدلال و مشکلات عامل رشد انسان است.

 

وی با اشاره به ایمان افزود: به دیدنی ها و نامرئی ها ایمان داریم همه موجودات دیدنی نیستند، آنچه را که قابل رؤیت نیست از روی اثراتش پی به وجودشان می بریم به طور مثال جاذبه زمین دینی نیست اما با افتادن سیب از روی درخت پی به جاذبه آن می بریم.

 

دعا کردن

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی دعا کردن را از عوامل رشد دانست و گفت: همه دعاهای در ماه رمضان مستجاب نمی شود با این حال از خدایا می خواهیم زیارت بیت الحرام را نصیب ما بگردان یا همه فقیران دنیا را بی نیاز کن، ولی آیا امکان زیارت خانه خدا همه ساله برای ما وجود دارد یا ممکن است فقیری در دنیا نباشد، در تمام طول تاریخ فقیر و نیازمند وجود داشته و دارد بلکه فلسفه چنین دعا کردن ها به فکر همه بودن و داشتن فکری بلند است.

 

وی افزود: همچنین از خدا می خواهیم هر چه را که بندگان صالح در طول تاریخ از تو طلب کردند به من عنایت کن و از هر خطری که بندگان صالح از آن به تو پناه آورده اند، من هم به پناه می آورم.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: دعاهای کثیر آن هم نه فقط در حق خود بلکه در حق همه سبب رشد آدمی می شود، هنگام دعا به فکر دیگران نیز باشیم یعنی میلیونی دعا کنیم البته بدانیم چه دعاهایی می کنیم.

 

وی با بیان این که ازدواج به انسان رشد می دهد، اظهار کرد: ازدواج انسان را از منیّت خارج ساخته و سبب گسترش اقوام می شود، از دلایل اینکه توصیه شده است با غیر از اقوام و خویشاوندان ازدواج کنید، گسترش اقوام است.

 

مشورت با بزرگان

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی عنوان کرد: مشورت همچون زیاد شدن تعداد چراغ های اتاق است که هرچه بیشتر باشد نورانی تر است، بنابراین مشورت با چندین نفر تفکر و نظرات بیشتر و گسترش پیدا می کند.

 

وی به سیر و سفر به عنوان یکی از عوامل رشد اشاره و بیان کرد: قرآن با واژه «سیرو ...» انسان را توصیه به سیر و سفر می کند البته منظور گردشگری هدفمند است نه عیاشانه و غافلانه، گشتن دنیا برای این که صاحب نظر شویم از طرفی با «افلم سیرو...» انسان را نسبت به سفر نرفتن و نگشتن مؤاخذه می کند، زیرا بازدید از مکان ها و شخصیت ها آدمی را متوجه اتفاقات در طول تاریخ می کند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: مطالعه سودمند آدمی را رشد می دهد، فکر کسانی که غیر از کتاب های مدرسه و دانشگاهی کتاب دیگری مطالعه نمی کنند، بسته است.

 

وی با اشاره با به عبادت متذکر شد: همه ذرات زمین سبحان الله می گویند، در قرآن آمده که پرندگان سبحان الله می گویند و نماز می خوانند درحالی که متوجه گفتارشان هستند ولی متأسفانه ما هنگام نماز حواسمان پرت است و متوجه گفتارمان نیستیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: پژوهش و تحقیق سبب رشد است، شنیدن و قبول هر موضوعی کار درستی نیست بلکه تحقیق ما را نسبت به صحت، ناقص یا کذب بودن آن موضوع آگاه می کند.

 

وی استفاده از علم افراد دانا را از دیگر عوامل رشد مطرح کرد و افزود: دنبال علمی باشید که سبب رشد فکری شود از آنجا علوم مدرسه و دانشگاهی باعث زیاد شدن علم آدمی نمی شود زیرا دانستن یا نداستن آن ها سبب آباد یا خرابی نمی شود بنابراین مؤمن باید با استفاده از علم حکما و عالمان، به علم خویش اضافه کند.

 

این مفسر قرآن کریم تأکید کرد: با کسی رفاقت کنید که سبب زیاد شدن علم شما شود، نگاه کردنش برای شما تذکر باشد و حرف هایش شما را یاد خدا و آخرت بیندازد.

 

مشکلات و سختی ها

وی با اشاره به این که مشکلات، سختی ها و تلخی ها در زندگی عامل رشد است، عنوان کرد: اگر صدام به ایران حمله نمی کرد، ارتش جمهوری اسلامی تا حد این رشد پیدا نمی کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد: زلزله، بیماری، سرما و گرما از مصادیق دیگر مشکلات است؛ زلزله مهندسان را به فکر مستحکم تر ساختن منزل می اندازد، با بیماری علم داروسازی برای درمان پیشرفت می کند، سرما و گرما سبب می شود آدمی به دنبال راه چاره برای گرم شدن و خنک شدن باشد، هر ضرری که عقل را زیاد کند عامل رشد است.

 

اهانت دیگران؛ تلنگری برای رشد

وی با بیان این که گاهی اهانت دیگران عامل رشد می شود، اظهار کرد: از فردی شنیدم که از شما آخوندها برای ساخت منزل فقط یک نکته به ما رسیده است که سرویس بهداشتی رو به قبله نباشد، آیا دین اسلام برای ساخت اتاق، پذیرایی، رنگ اتاق ها، فاصله تا سقف، طبقات، نور گیر، جهت و اشراف آن چیز دیگری ندارد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: این موضوع ناراحتم کرد اما سبب رشدم شد، حدود ششصد هزار نفر مهندس در نظام مهندسی و چهارصد هزار نفر دانشجوی دانشگاه مهندسی داریم یعنی یک میلیون نفر در فضای مهندسی ساختمان اند ضمن این که یک سوم بودجه مملکت صرف ساخت و ساز می شود.

 

وی خاطرنشان کرد:  اهانت آن فرد ما را وادار به مطالعه دینی در زمینه ساخت و ساز کرد و با همکاری چندین نفر کتابی با عنوان «شهر و مسکن سازی در اسلام» تألیف شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی متذکر شد: در دعاها از خداوند رشد جامع طلب کنید، بعضی فقط به دنبال رشد مالی، رشد هنری، ورزشی، علمی یا عبادی هستند این ها رشد تک بعدی است.

 

گفتنی است، ویژه برنامه درس هایی از قرآن کریمِ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22:30 در صحن جامع حرم مطهر رضوی برگزار می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات