۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۴۳۲۲۶۷
آیت الله مهدوی:

تقدیر انسان بر اساس تلاش رقم می خورد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با استناد به روایات معصومین(ع)، گفت: انتظار کشیدن برای رسیدنِ مقدرات الهی به انسان، بعد از تلاش انسان جایز است، اگر تنبلی کنیم، تقدیر ما بر اساس این تنبلی رقم خواهد خورد و اگر تلاش کنیم، بر اساس میزان تلاش رقم می خورد.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عصر امروز، در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله، گفت: در مسائل معنوی انسان باید همه تلاش خود را بکار گیرد و با داشتن اعمال صالح، ایمان و اعتقاداتش را تقویت کند، در ماه خدا تلاشتان را مضاعف کنید، این ماه ماهِ عبادت است.

 

وی با یادآوری کردن مباحث مربوط به بحث توکل و تفویض افزود: همان طور که قبلاً بیان شد، در مسأله توکل دخالت انسان موکّل در نتیجه کار دخیل است ولی در مسأله تفویض فرد مُوَفِّض در نتیجه کار دخالتی نداشته و همه کارها را به شخص دیگری می سپارد.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: در مسائلی مانند کسب معاش و کارهایی که نیاز به مشورت دارد، سعی و تلاش انسان به اندازه قدرت، فهم و اراده اش، جایگاه ویژه ای دارد ولی در بقا و استمرار تلاش، باید بر خداوند توکل کند، چرا که نیروی مورد استفاده برای استمرار تلاش نیز ازجانب خداوند است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این جمله که فصل، فصلِ عبادت است و ماه ماهِ عبادت، تصریح کرد: در مسائل معنوی هم انسان باید همه تلاش خود را بکار گیرد و با داشتن اعمال صالح، ایمان و اعتقاداتش را تقویت کند، در ماه خدا تلاشتان را مضاعف کنید، این ماه، ماهِ عبادت است.

 

وی با اشاره به معنای تحت الفظی آیه پنجاه و یکم سوره توبه که می فرماید «قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» ابراز کرد: خواست خداوند این است که انسان با رعایت شرایط عقلی، بر او توکل کند نه این که مثلاً بگوید من با توکل بر خداوند جلوی گلوله دشمن می روم، اگر او بخواهد من از خطر برخورد گلوله در امان خواهم ماند.

 

آیت الله مهدوی با توجه به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در تعریف واژه توکل که می فرمایند، «توکل این است که انسان تبرّی جوید از حول و قوه خودش و منتظر باشد آنچه را که خداوند برایش مقدر کرده به او برسد»، تبیین کرد: منظور از حول و قوه ای که امیرالمؤمنین(ع) در این روایت می فرمایند، حول و قوه استقلالی است، یعنی حول و قوه ای که انسان دارد نیز از جانب خداوند است.

 

امام جمعه موقت اصفهان در تبیین بخش دوم روایت امیرالمؤمنین(ع) در تعریف واژه توکل که می فرمایند، توکل یعنی منتظر باشی آن چه از جانب خداوند برایت مقدر شده به تو برسد، اذعان کرد: انتظار کشیدن برای رسیدن مقدرات الهی به انسان، بعد از تلاش انسان جایز است، اگر تنبلی کنیم، تقدیر ما بر اساس این تنبلی رقم خواهد خورد و اگر تلاش کنیم، بر اساس میزان تلاش.

 

وی افزود: امام صادق(ع) در تعریف واژه توکل می فرمایند، «توکل یعنی این که در کنار خداوند از هیچ چیز نترسی»، پس ترس از قدرت دشمن به خاطر عدم توکل بر خداوند است.

 

آیت الله مهدوی با بیان روایتی از پیامبر(ص) اظهار کرد: زمانی که پیامبر(ص) در مورد مفهوم واژه توکل از جبرئیل سؤال کردند، او در پاسخ به پیامبر(ص) گفت، توکل یعنی این که بدانی مخلوق نه تو را سود می رساند و نه ضرر، نه به تو عطا می کند و نه قدرت جلوگیری از عطای کسی را دارد، پس وقتی مخلوق را این گونه یافتی از او مأیوس می شوی و هنگامی که از او مأیوس شدی فقط برای خداوند کار می کنی، امید و خوفی جز از جانب خداوند نداری و فقط به لطف خداوند طمع می ورزی.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر با بیان این که رسیدن به مقام انسان متوکل واقعی بسیار دشوار است و به مجاهدت های شبانه روزی نیاز دارد، ابراز داشت: ما باید سعی کنیم حداقل میزان توکل را به دست آوریم، رسیدن به توکل جامع پیش کشمان باشد.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در تعریف کم ترین حدّ توکل گفت: این که انسان برای رسیدن به چیزی که برایش مقدر نشده تلاش نکند، به چیزی که نصیبش نشده طمع نورزد و برای خواسته هایی که مال انسان نیست، اقدام نکند، کم ترین حدّ توکل یک انسان متوکل از دیدگاه امام صادق(ع) است.

 

آیت الله مهدوی تبیین کرد: عبارت راضی بودن به مقدرات در روایتی که از جانب امام صادق(ع) به ما رسیده یعنی این که انسان بعد از بکارگیری تلاش و رسیدن به چیزی، به آن چیز راضی باشد و برای رسیدن به چیزهای بیشتر تلاش نکند، چرا که آن تلاش بیهوده است و ما را از محدوده انسان متوکل خارج می کند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان مثالی ادامه داد: برای مثال روایت داریم اگر کسی حقوق واجبش را ادا نکند، دو برابر آن از دستش می رود، این که برخی افراد به طمع پول بیشتر، موقع نماز مغازه خود را تعطیل نمی کنند یا به بهانه های مختلف از پرداخت خمس و زکات تفره می روند، بدانند خداوند پولی را که به دست می آورند از دستشان خارج می کند./201/867/ب1

ارسال نظرات