۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
کد خبر: ۴۳۲۶۶۱
حجت الاسلام و المسلمین رفیعی مطرح کرد؛

نقل حدیث ظهور و ویژگی‌های موعود در متون کهن اهل سنت

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه آیه ۵۵ سوره نور به عصر ظهور و حکومت جهانی امام زمان(عج) اشاره دارد، گفت: تمامی قدمای اهل سنت در کتاب‌های حدیثی خود حدیث ظهور و حکومت جهانی عدل حضرت مهدی(عج) را ذکر کرده و در کتاب‌های اهل سنت به صراحت خصلت‌های موعود اشاره شده است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، بعد از ظهر امروز در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه ۵۵سوره نور «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنی‏ لا یُشْرِکُونَ بی‏ شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُون»، گفت: در خصوص این آیه تفاسیر متعددی توسط مفسران شیعه و اهل سنت صورت گرفته است.

 

وی افزود: عده‌ای در تفاسیر خود معتقد هستند که در اینجا حکومت صالحان اختصاص به گذشته دارد و به حکومت حضرت سلیمان(ع) اشاره دارد که انسان صالحی بودند و خداوند حکومت در روی زمین را به ایشان اختصاص داد.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: عده‌ای دیگر معتقد هستند که در اینجا منظور از حکومت صالحان همان حکوکت مؤمنان بنی اسرائیل است که خداوند در زمان حضرت موسی(ع)، در زمان حضرت سلیمان(ع) و در زمان حضرت داوود(ع) به آنها بخشید.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: دسته سوم از مفسران اهل سنت به این موضوع اشاره دارند که منظور از حکومت صالحان، حکومتی بود که حضرت رسول(ص) در مدینه تشکیل دادند و عده‌ای دیگر هم منظور از حکومت صالحان را حکومت و خلافت خلفای سه گانه می دانند.

 

وی افزود: علامه طباطبایی تمام این تفاسیر را رد می‌کنند و می‌فرمایند که در اینجا منظور از حکومت صالحان، حکومت جهانی امام زمان(عج) بوده و این آیه به عصر ظهور اشاره دارد و خصوصیت این آیه نشان می‌دهد که این آیه اشاره به گذشته نداشته بلکه آینده مد نظر آن است.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه علامه طباطبایی به استناد خصوصیاتی که در آیه برای حکومت صالحان بیان شده است این مسأله را بیان می کنند، گفت: در این آیه بیان شده است که خداوند به وسیله حکومت صالحان بی دینی و ترس را در همه جا از بین می‌برد و امنیت را بر همه جا حاکم می‌کند و در این زمان تنها خداوند توسط بندگان پرستش می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ادامه داد: اگر به این ویژگی‌ها توجه کنیم متوجه می‌شویم که حکومت های گذشته حتی حکومت نبوی اسلام را جهانی نکردند و در آن زمان امنیت بر تمام کشورهای جهان حاکم نبود و در کشورهای همسایه عربستان از جمله ایران خداوند پرستش نمی‌شد و در زمان خلفا هم این‌گونه نبود؛ بنابراین این آیه نمی‌تواند به گذشته اشاره داشته باشد بلکه این آیه به آینده و حکومت جهانی امام زمان(عج) اشاره دارد.

 

وی یادآور شد: تمامی قدمای اهل سنت در کتاب‌های حدیثی خود حدیث ظهور و حکومت جهانی عدل حضرت مهدی(عج) را ذکر کرده و در کتاب‌های اهل سنت به صراحت خصلت‌های موعود اشاره شده؛ بنابراین این آیه به عصر ظهور و حکومت جهانی عدل امام زمان(عج) اشاره دارد و همه ما چه شیعه و چه سنی باید خود را برای بستر سازی این حکومت آماده کنیم./۹۶۸/پ202/س

ارسال نظرات