۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۴۳۲۶۷۰
پژوهشگر و مبلغ بین‌المللی:

مبلغان از ظرفیت فرهنگ روزه در ترویج معنویت اسلامی بهره ببرند

حجت الاسلام جهانگیری با بیان این که ماه رمضان کارگاه ویژه‌ای برای افزایش معنویت و رسیدن به سیر و سلوک الهی است، گفت: مبلغان بین المللی معنویت اسلامی را در قالب روزه‌داری به دنیای معرفی کنند و آنها با بیان برکات و فضایل ماه رمضان می‌توانند معرفی درستی از سبک زیست دینی به جهانیان داشته باشند.
حجت الاسلام جهان گیری سهروردی

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، پژوهشگر و مبلغ بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ماه مبارک رمضان را کارگاه ویژه‌ای برای افزایش معنویت و رسیدن به سیر و سلوک الهی بیان کرد و گفت: انسان در ماه‌های دیگر سال از معنویت غافل است، اما ماه مبارک رمضان کارگاهی برای افزایش معنویت است، انسان در این ماه جدا از دغدغه‌های دنیوی می‌تواند به تطهیر روح بپردازد و خویش را به اخلاق اسلامی آراسته کند.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان این که در منابع اسلامی، شروع سیر و سلوک معنوی را از ماه رمضان بیان شده است، ابراز کرد: ماه مبارک رمضان زمان مناسبی برای افزایش معنویت است و فرد به آسانی می‌تواند در معنویت سیر و صعود داشته باشد.

 

این مبلغ بین المللی بیان کرد: در این ماه انسان از جهات مختلف محدود است و انسان با تحمل گرسنگی و تشنگی و دوری از گناهان، بستر مناسبی برای سیر وسلوک معنوی فراهم شده است.

 

حجت‌الاسلام جهانگیری با بیان این که ماه رمضان نشان دهنده پیوند روح و جسم انسان است، گفت: مـتأسفانه برخی‌ها به پیوند جسم و روح پی نبرده‌اند و جسم را جدا از روح می‌دانند، در حالی که ماه مبارک رمضان نشان‌دهنده این رابطه است، بنابراین زمانی که در این ماه دهان جسم بسته شود، روح انسان تعالی پیدا می‌کند، وقتی که در این ماه دست جسم از گناهان دور نگه داشته می‌شود، دست معنوی انسان می‌تواند در عرش الهی چنگ بزند.

 

 جهان امروز تشنه اخلاق و معنویت است

 وی با بیان این که جهان امروز تشنه اخلاق و معنویت است، بیان کرد: متأسفانه در دنیای امروز دکان‌های قلابی برای عرفان و معنویت افزایش یافته است.

 

این پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: برخلاف معنویت‌ها مدرن که مخدر و سکرآور است، معنویت اسلامی، معنویت زلال و واقعی است و انسان این معنویت را در درون خویش جستجو می‌کند و در معنویت اسلامی با چشم بستن از لذت‌های کوتاه می‌توان به لذت‌های ماندگار معنوی رسید.

 

حجت الاسلام جهانیگری با بیان این که  متأسفانه مبلغان معنویت اسلامی  را به درستی به جهانییان معرفی نکرده‌اند، افزود: ما مسلمانان شیوه‌های کسب معنویت اسلامی را تنها برای خود نگه داشتیم، در حالی که معنویت ماه رمضان تنها برای مسلمانان نیست و با شیوه مناسب می‌توانیم سیر و سلوک اسلامی را به دنیای معرفی کنیم.

 

این پژوهشگر حوزوی ابراز کرد: کشور ترکیه تورهای گردشگری معنوی را برگزار کرده است و آداب و رسوم ماه رمضان را به گردشگران اروپایی معرفی می‌کند، اما متأسفانه در این تورهای گردشگری تنها شکل و آداب ظاهری ماه رمضان معرفی می‌شود و ویژگی‌های معنوی این ماه  بیان نمی‌شود.

 

 

 

وی در ادامه سخنانش به تبیین شیوه‌های مبلغان بین المللی در معرفی ماه رمضان به جهانیان پرداخت و گفت: مناسب است که مبلغان بین المللی معنویت اسلامی را در قالب روزه‌داری به دنیای معرفی کنند و آنها با بیان برکات و فضایل ماه رمضان می‌توانند معرفی درستی از سبک زیست دینی به جهانیان داشته باشند.

 

این مبلغ بین المللی بیان کرد: برخلاف روزهای طولانی در اروپا، مسلمانان غربی تقیید و پایبندی به روزه‌داری و انجام تکلیف‌های شرعی دارند و غربی‌ها افراد با ایمان نسبت به افراد بی دین را به آسانی استخدام و به کار می‌گیرند، زیرا آنها بدین نتیجه رسیده‌اند که  افراد با دین متعهد و پایبند به قوانین هستند.

 

خاطره‌ای از تبلیغ در کشور بلاروس

حجت الاسلام جهانگیری به بیان خاطره ای از تبلیغ در کشور بلاروس پرداخت و گفت: برای تبلیغ به کشور بلاروس مسافرتی داشتم، یک بلاروسی این گونه تصور می‌کرد که مسلمانان همانند سایر ادیان در ماه رمضان برخی از غذهای امساک و خودداری می‌کنند، بنابراین درباره روزه‌داری مسلمانان از من سؤالاتی مطرح کرد و این گونه پاسخ دادم که مسلمانان در ماه رمضان در یک ماه از تمام غذاها و آشامیدنی امساک می‌کنند و این پاسخ سبب ابراز تعجب و شگفتی وی شد.

 

این مبلغ بین المللی بیان کرد: در تبیین روزه‌داری به این فرد بلاروسی گفتم که روزه‌دار واقعی این است که چشم، گوش، دست انسان از گناهان محفوظ بماند و مسلمانان این گونه زیستی دارند، اما تصور این مسأله برای او سخت بود، وی در پاسخ به من گفت که اگر مسلمانان در برابر دستورات خداوند چنین پایبندی را دارند و می‌توانند در یک ماه این گونه زندگی کنند، به طور قطع پابیندی زیادی به وظایف اخلاقی خواهند داشت و نسبت به شهروندان و همسایگان خویش تعهد بیشتری دارند./998/ت302/س

ارسال نظرات