۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۴۳۳۳۴۸
استاد اخلاق حوزه علمیه:

محبت، حقیقت دین است

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه دین و حقیقت آن محبت است، و خداوند رحیم رحمت و محبت خود را به جهان گسترانیده است، گفت: اگر انسان اهل رحمت باشد و زمینه‌اش فراهم شود می‌تواند از این رحمت بالاترین بهره ببرد.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی استاد اخلاق حوزه علمیه، امشب در جمع روزه‌داران و نمازگزاران مسجد امام حسین (ع) تبریز، بابیان اینکه روح بشری تعلق به اعلی‌علیین دارد و انسان را متوجه عالم بالا می‌کند، اظهار داشت: انسان تا اعلی‌علیین وسعت دارد و روح او الهی است.

 

وی بابیان اینکه انسان به تلاش و تفکر خود توانست گوهرهای علمی و ابزارهای بسیاری را از دنیای اسفل‌السافلین استخراج کند، و تجهیزات امروزی مانند هواپیما، کشتی، اتومبیل و ابزارهای رسانه‌ای و دیجیتال را اختراع کرده است، ابراز داشت: انسان ظرفیت‌های بزرگی دارد و ارزشمند است.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه با تأکید بر بهره‌گیری‌های از گوهرهای معنوی و الهی، تصریح کرد: این دنیای اسفل السافلین مکان و زمان کسب گوهر های معنوی است، انسان گوهر های معنوی و جنت الاعلی را از این دنیا باید کسب کند، دنیا مکانی است در محدوده عمل انسان است و او را به اعلی می رساند.

 

وی بابیان اینکه انسان برای آنکه به یک وجود واسع دست یابد و از این اسفل‌السافلین به اعلی‌علیین گام بردارد، باید از گوهرهای معنوی بهره‌مند شود، ادامه داد: انسانی که به اعلی‌علیین دست‌یافت می‌تواند به رحمت خاص الهی و ترقی تقوا دست یابد و مراتب بهره‌گیری از رحمت الهی را طی کند.

 

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به دو بعد روحانی و جسمانی انسان، خاطرنشان کرد: انسان دارای بعد سافل و جسمانی است و دارای بعد روحانی و اعلی است، ازاین‌رو انسان موجودی است که از اسفل‌السافلین تا اعلی‌علیین وسعت دارد و می‌تواند به‌اندازه میان آن دو از رحمت الهی بهره گیرد.

 

وی بابیان اینکه خداوند موجودی به نام انسان آفریده است که همه موجودات عالم در آن نهادینه است، تأکید کرد: عبادتی که از انسان سر می‌زند بالاترین عبادات است، انسان ظرفیت دارد تا از رحمت خاصه الهی بهره گیرد و خود را هر چه بیشتر به‌مراتب عالی و الهی برساند.

 

امام جمعه سابق شیراز این دو بعد انسان را مانع قرار گرفتن بشر در ورطه غرور توصیف کرد و افزود: انسان موجودی است که دارای ساختاری متفاوت است و دارای دو بعد است و از این دو بعد زمینه بهره‌گیری از رحمت واسعه الهی را دارا است، انسان برای وسعت روحی دارای همت اعلی است.

 

وی بابیان اینکه انسانی که روح آن از اعلی‌علیین است محدود به این دنیای سافل نمی‌شود و در برابر نعمات اعلی الهی می‌تواند خود را به اعلی‌علیین هدایت کند و از رحمت الهی بهره‌مند شود، گفت: انسان برای رسیدن به رحمت الهی بیشتر می‌تواند خود را به بالا بکشد.

 

آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه دین و حقیقت آن محبت است، و خداوند رحیم رحمت و محبت خود را به جهان گسترانیده است، افزود: اگر انسان اهل رحمت باشد و زمینه‌اش فراهم شود می‌تواند از این رحمت بالاترین بهره ببرد، سر اینکه وسعت انسان را از اسفل‌السافلین تا اعلی‌علیین کشانده‌اند برای آن است که در دریافت رحمت رحیمیه  الهی نیز عظیم باشد.

 

وی خلق الهی را برای محبت به مخلوقات دانست و خاطرنشان کرد: خداوند هدف نهایی را معرفت می‌داند و معرفت برای محبت است، انسان اگر اهل محبت نباشد نقش دیوار و بی‌جان است./202/854/ب1

ارسال نظرات