۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۳۳۴۸۲
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

ضعف تقوا سبب سقوط افراد در فتنه ۸۸ شد

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه زندگی با نور تقوا سبب می‌شود هیچ‌گاه در تاریکی فتنه گرفتار نشویم زیرا تقوا مه‌شکن است، گفت: کسانی که در فتنه 88 سقوط کردند افرادی بودند که تقوای آن‌ها ضعیف بود.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که با حضور مردم و نمازگزاران در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های انسان مؤمن، اظهار کرد: در اصطلاح قرآن و سیره اهل بیت (ع) تقوا و ورع دو نگه‌دارنده انسان در برابر گناهان هستند.

 

وی با بیان اینکه امام حسن عسگری (ع) فرموده: «أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ» و باتقواترین مردم را كسى دانسته كه در هنگام شبهه توقّف كند، افزود: مؤمن زمانی که به گناه و لقمه شبهه‌ناک می‌رسد محکم ایستادگی کرده و جلو نمی‌رود که این از نشانه‌های تقوا و ورع است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه انسان مسلمان به تقوا و ورع به صورت توأم نیاز دارد، اضافه کرد: بر این اساس ما باید هم تقوا و هم ورع داشته باشیم ازاین‌رو می‌گویند از مجتهدی تقلید کنید که با ورع باشد.

 

به گفته این استاد اخلاق حوزه علمیه استان خراسان شمالی همه می‌توانیم در برابر گناهان ترمز گرفته و جلو نرویم فقط باید به اندازه‌ای تمرین کنیم که تا بوی گناه بیاید توقف کرده و جلو نرویم.

 

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن خطاب به بنده خود می‌گوید تو به سمت ما بیا ما راه را به روی تو باز می‌کنیم، ادامه داد: بنا به آیه قرآن اگر فرد تقوا داشته باشد زندگی وی عوض شده، روشن‌بین می‌شود و نگاه او تیزبین خواهد شد به‌گونه‌ای که می‌تواند حق و باطل و خوب و بد را به درستی از هم تشخیص دهد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه در مقابل اگر گناه وارد خانه دل ما شود فرشته الهی وارد قلب ما نخواهد شد، تصریح کرد: روایت داریم در خانه‌ای که سگ وجود دارد فرشته وارد نمی‌شود به همین دلیل باید آن دسته از افرادی که در منزل خود اقدام به نگهداری سگ می‌کنند به این نکته دینی توجه داشته باشند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی گفت: قرآن می‌گوید: «اِن تَتَّقُوا اللهَ یَجعَل لَکُم فُرقانا»، به این معنا که تقوا به شما فرقان؛ یعنى آگاهى براى جدا کردن حق از باطل را می‌دهد و در آیه دیگر می‌فرماید: «وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجاً وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب» و تأکید می‌کند که اگر کسی تقوا داشته باشد رزق او از جاهایی می‌آید که اصلاً حساب نکرده است.

 

وی با بیان اینکه زندگی با نور تقوا سبب می‌شود هیچ‌گاه در تاریکی فتنه گرفتار نشویم زیرا تقوا مه‌شکن است، خاطرنشان کرد: کسانی که در فتنه 88 سقوط کردند و می‌کنند افرادی بوده و هستند که تقوای آن‌ها ضعیف است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه اگر کسی باتقوا باشد خدا با او بوده و وی در معیت خداوند از عنایت حق بهره‌مند می‌شود، ادامه داد: انسان باتقوا محبوب خدا است به همین دلیل نیز کسی که تقوا داشته باشد در برابر شیطان بیمه است.

 

وی اظهار کرد: خداوند در آیه 201 سوره اعراف می‌فرماید: «إِنَّ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ إِذَا مَسَّهُمْ طَٰٓئِفٌۭ مِّنَ ٱلشَّيْطَٰنِ تَذَكَّرُوا۟ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ» و تأکید می‌کند هنگامی که پرهیزگاران گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند به یاد خدا و پاداش و کیفر او می‌افتند، در پرتو یاد او راه حق را می‌بینند و ناگهان بینا می‌شوند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: بر این اساس اگر تقوا داشته باشیم از محاصره شیطان رها می‌شویم و خداوند هم فرموده که اگر انسان‌ها ایمان و تقوای بالایی داشته باشند و مؤمن و متقی شوند درهای آسمان و زمین را به روی آن‌ها باز می‌کنیم و از در و بام برای آن‌ها رزق مادی و معنوی می‌ریزیم./202/9314/ب1

ارسال نظرات