۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۴۳۳۵۰۴
آیت الله مهدوی تشریح کرد؛

تعارض بین توکل با سحر و جادو

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تکرار واژه توکل در آیات قرآن و روایات معصومین(ع)، گفت: این نشانه تقدم، تأثیر توکل بر تأثیر عوامل مؤثری همچون سحر و جادو است.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عصر دوشنبه در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله، با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) فال بد زدن را شرک دانست و گفت: توکل بر خداوند فال بد را از بین می برد.

 

وی در ادامه مباحث مربوط به مسأله توکل، افزود: از مباحث مبهمی که فکر و ذهن بسیاری از افراد جامعه را به خودش مشغول کرده است، مسأله سحر و جادو، مسأله فال زدن و مسأله ستاره شناسی است که با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) می خواهیم بررسی کنیم که در زمان تعارضات بین این مسائل و مسأله توکل، وظیفه ما چیست و چگونه باید عمل کنیم.

 

آیت الله مهدوی در ادامه ابراز کرد: چیزی که باید تبیین شود این است که برخی از اسباب، مؤثر در اتفاقات عالم است، یعنی خداوند از طریق قرآن و اهل بیت(ع) این اسباب را به عنوان مؤثر در اتفاقات معرفی کرده و برخی دیگر به عنوان مؤثر معرفی نشده اند، زمانی که بین توکل و اسباب بی اثر درماندیم وظیفه ما توکل کردن است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: گاهی اسبابی از جانب مردم به عنوان سبب مؤثر معرفی شده و مؤثر بودن آن هیچ سند قرآنی و روایی ندارد، مثل این که بعد از عطسه کردن یک نفر می گویند، صبر آمد و کار خود را متوقف می کنند یا این که اسپندی را آتش می زنند تا دود آن چشم و نظر را دفع کند، باید بگویم تکیه کردن به این اسباب و مؤثر دانستن آن ها در اتفاقات نمونه های بارزی از شرک خفی است.

 

وی با اشاره به آیه صد و ششم سوره یوسف که می فرماید «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِكُونَ»، تشریح کرد: شرک خفی همان طور که از اسمش پیدا است شرکی است که مخفیانه وارد اعتقادات افراد می شود و افراد را از طراز یک انسان موحد خارج می کند، البته بسیاری از مؤمنان در زندگی خود دچار این شرک می شوند، شرک خفی در بیانی ساده تر یعنی قبول دو مؤثر در یک اثر.

 

آیت الله مهدوی با توجه به سخن یک عالم که گفته مغز انسان سطل آشغال نیست که بشود هر چیزی داخل آن انداخت، تأکید کرد: ما باید با تفکر، اعتقادات خود را به گونه ای شکل دهیم که وحدانیت ما دچار آسیب نشود.

 

امام جمعه موقت اصفهان تبیین کرد: جدیداً برخی افراد سودجو صحبت هایی می کنند که هیچ مبنای قرآنی و روایی ندارد، مثلاً وقتی زن و شوهری به مشکل برمی خورند و به آن ها رجوع می کنند، آن ها دلیل این مشکل را عدم انطباق اسامی زن و شوهر معرفی می کنند، گاهاً این اسامی، اسامی اهل بیت(ع) است و بُردن آن ها موجب برکت در خانه می شود.

 

وی اذعان کرد: یکی از عوامل مؤثری که البته از جانب قرآن و روایات به عنوان عامل مؤثر معرفی شده است، سحر و جادو است، تسخیر اجنّه نیز درست است، البته این به معنای این نیست که هر که ادعای چنین کارهای را داشته باشد، درست می گوید و می شود به حرف هایش اعتماد کرد.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به عوامل مؤثر در عالم وجود مثل سحر و جادو و احضار ارواح و اجنّه، اظهار کرد: در مواردی که عوامل بی اثر در تعارض با مسأله توکل قرار می گیرد که وظیفه ما توکل کردن است ولی می خواهیم بررسی کنیم در زمان تعارض عوامل مؤثر در عالم با مسأله توکل، وظیفه ما چیست.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر با بیان روایات متعددی از معصومین(ع)، ابراز کرد: روزی ستاره شناسی خدمت امیرمؤمنان(ع) آمد و گفت: ستارگان را بررسی کردم و فهمیدم اگر شما به جنگ بروید حتماً شکست خواهید خورد، امیرمؤمنان(ع) در پاسخ به او فرمودند، پیامبر(ص) هیچ گاه مُنَجّم نداشتند ما هم مُنَجّم نخواهیم داشت، چرا که نظرشان مؤثر نیست، اتفاقاً امیرمؤمنان(ع) در آن روز به جنگ رفتند و پیروز بازگشتند.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به تکرار واژه توکل در آیات قرآن و روایات معصومین(ع) ابراز کرد: واژه توکل و مشتقات آن بارها و بارها در آیات و روایات تکرار شده است، این نشانه تقدم تأثیر توکل بر تأثیر عوامل مؤثری همچون سحر و جادو است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه در پایان افزود: انسان باید در مواردی که در انجام کاری تردید دارد بر خداوند توکل کند و از دعا کردن و صدقه دادن غافل نشود که یک دعای کوچک یا یک صدقه ناچیز می تواند قضای حتمی خداوند را تغییر دهد و انسان را از خطرات حفظ کند./867/201/ب2

ارسال نظرات