۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۳۳۹۰۲
آیت‌الله فقیهی:

صاحب منصبان از مقام خود انفاق کنند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان باید از هر چیزی که خدا به او داده است انفاق کند، گفت: انفاق در مقام به این است که انسان محصور در خود و خانواده و آشنایان خود نباشد و شغل‌ها را بنا بر صلاحیت افراد به آن‌ها بدهد.
آیت الله محسن فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مسجد سلماسی قم برگزار شد در تفسیر آیات ابتدایی سوره بقره اظهار داشت: آنچه نشانه تقوا است در مرحله اول عقیده به خدا و در مرحله دوم عمل صالح و در مرحله سوم اخلاق نیکو است.

 

وی افزود: عقیده همان ایمان به غیب است که باید در مؤمن وجود داشته باشد و اقامه نماز هم عمل صالح است که مرحله بعد از ایمان است و اخلاق که نمونه آن انفاق است در مرحله بعد از عمل صالح قرار دارد.

 

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه انفاق تنها با مال نیست، خاطرنشان کرد: شیخ طوسی در تفسیر آیات اول سوره بقره می‌فرماید انفاق به معنی این است که آنچه برای انسان قابل انتفاع است را به دیگران هم بدهد؛ انفاق در علم به معنی کمک علمی به دیگران است و انفاق بدنی و روحی و دیگر ابعاد زندگی هم وجود دارد.

 

وی با بیان این که کسانی که خداوند به آن‌ها مقام داده است هم باید از این نعمت خدا انفاق کنند، گفت: انفاق از مقام و پُست به این صورت است که کسی که رییس‌جمهور و یا مدیرکل می‌شود و دستش باز است تمام شغل‌ها و امور را به اطرافیان و آشنایان خود ندهد و کارها را بر اساس شایستگی افراد به آن‌ها بدهد و محصور به خود و دوستان و آشنایان خود نباشد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در تفسیر عبارت «مما رزقناهم» ابراز داشت: انفاق باید از هر آن چیزی که خداوند به انسان داده است باشد و از آنجا که خداوند فقط رزق حلال به انسان می‌دهد انفاق باید فقط از مال حلال باشد و نمی‌شود از مال خمس نداده و یا مال دزدی انفاق کرد زیرا صدق انفاق نمی‌کند.

 

وی استمرار در انفاق را نشانه تقوا دانست و افزود: انفاق باید در انسان تبدیل به یک روحیه و مرام بشود و یک بار انفاق کردن نشانه تقوا نیست؛ انسان متدین باید اخلاق داشته باشد و با مردم رابطه خوبی داشته باشد و به درد مردم بخورد و کسی که این گونه نیست از تقوا بهره‌ای نبرده است.

 

آیت‌الله فقیهی با بیان این که جامعه اسلامی باید به حسن اخلاق مزین باشد، گفت: نباید در جامعه اسلامی دادگاه‌ها شلوغ باشد و مردم سر هر موضوعی کارشان به شکایت و دادگاه بکشد؛ جامعه دینی باید فرهنگ انسانی و حسن خلق در آن موج بزند و همه حرف دین به خاطر این است که ما متخلق به اخلاق نیکو بشویم./843/پ202/ی

ارسال نظرات