۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸
کد خبر: ۴۳۳۹۸۸
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

عمل صالح مایه نزول رحمت ویژه الهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه عمل صالح زمینه نزول رحمت خداوند را فراهم کرده و از موجبات رحمت پروردگار است، گفت: عمل صالح باید با نیت کسب رضای خداوند باشد ازاین‌رو اگر کار خوب را برای نگاه و سخن مردم انجام دهیم هیچ فایده‌ای ندارد.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر دیروز در جلسه تفسیر قرآن که با شرکت مردم و نمازگزاران در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از موجبات رحمت خداوند عمل صالح است، افزود: رفتار مناسب با مردم و رعایت حق‌الناس از مصادیق عمل صالح بوده که رحمت خداوند را به دنبال دارد.

 

وی با بیان اینکه نتیجه عمل صالح هم در دنیا و هم در آخرت نمایان می‌شود، ادامه داد: خداوند در آیه 86 سوره انبیاء می‌فرماید: «وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِي رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِينَ» و تأکید می‌کند که ما ايشان را در رحمت خود وارد كرديم زیرا از شايستگان بودند و این آیه نشان می‌دهد کسانی در پوشش رحمت ویژه الهی قرار می‌گیرند که جزء صالحان بوده و عمل صالح داشته باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه کار خوب در دنیا و آخرت جواب می‌دهد، اضافه کرد: خداوند بسیاری از کارهای خوب ما را در همین دنیا پاسخ می‌دهد اما اگر در این دنیا پاسخ نداد بدون شک در آخرت نتیجه آن را می‌بینیم.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: انجام عمل صالح همانند فریاد زدن بین دو کوه است که صدای ما به خود ما باز می‌گردد ازاین‌رو باید بدانیم اعمال ما در این عالم گم نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: خداوند در سوره حضرت محمد (ص) در قرآن درباره عمل صالح شهدا گفته است: «وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ» و تأکید کرده کسانی که در راه خدا شهید شده‌اند اعمال آن‌ها گم نمی‌شود اما باید توجه داشته باشیم که ماندگاری اعمال تنها مختص به شهدا نیست.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه عمل صالح زمینه نزول رحمت خداوند را فراهم کرده و از موجبات رحمت پروردگار است، اضافه کرد: امام علی (ع) فرموده: «أعوَنُ شَيءٍ على صَلاحِ النَّفسِ القَناعَةُ» و كمك كننده‌ترين عامل در راه خودسازى را قناعت دانسته است.

 

وی اضافه کرد: این امام همام همچنین می‌فرماید: اگر می‌خواهید عمل شما در درگاه خداوند پسندیده شود باید نیت شما خوب باشد زیرا مهم نیت است ازاین‌رو اگر عمل صالح را برای نگاه و سخن مردم انجام دهیم فایده ندارد بلکه باید نیت کسب رضای خداوند باشد.

 

این استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: خداوند در آیه 84 سوره اسراء فرموده: «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى سَبِیلًا»؛ یعنی هر کس بر اساس شاکله و ساختار خود عمل می‌کند و انسان به هر شاکله‌ای كه باشد و هر صفت روحى كه داشته باشد اعمالش بر طبق همان شاكله از او سر می‌زند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اظهار کرد: امام علی (ع) نیز فرموده: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ صَلَاحَ عَبْدٍ أَلْهَمَهُ قِلَّةَ الْكَلَامِ وَ قِلَّةَ الطَّعَامِ وَ قِلَّةَ الْمَنَامِ» و تأکید کرده که هرگاه خداوند متعال خیر و صلاح بنده‌ای را بخواهد به او کم صحبت کردن، کم خوردن و کم خوابیدن را الهام می‌کند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با بیان اینکه پرخوری، پرخوابی و پرحرفی آفت آدمی است، افزود: وقتی زیاد حرف بزنیم در صحبت‌های ما دروغ و غیبت و گناه می‌آید وگرنه حرف حق طولانی نیست.

 

وی با تأکید بر اینکه باید مواظب حرف زدن خود باشیم زیرا زیاد حرف زدن ریزش به دنبال دارد، ادامه داد: پرخوری نیز مانع از عبادت و یاد خدا می‌شود ازاین‌رو نباید در ماه رمضان در افطار پرخوری کنیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: قرار است در ماه رمضان یک وعده کمتر غذا خورده و مقداری ریاضت بکشیم نه آنکه بگوییم چون نهار نخورده‌ایم، افطار و شام را دو برابر بخوریم.

 

وی در خاتمه با بیان اینکه شیطان سه حرف حسابی و نصیحت درست گفته است، افزود: شیطان گفته اگر با یک نامحرم در جایی خلوت کردید فوراً بیرون بروید زیرا نفر سومی من خواهم بود، اگر تصمیم به انجام کار خیری گرفتید امروز و فردا نکنید چرا که من فردا شما را پشیمان می‌کنم و نصیحت سوم شیطان هم این است که وقتی غذا می‌خورید بی‌اندازه نخورید چون دیگر حال بندگی نمی‌ماند./9314/202/ب3

ارسال نظرات