۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۳۴۱۶۵
شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان:

شاخصه و آداب عمل صالح/ محبوب ترین اعمال و موانع قبولی عمل

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح و تفسیر دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان به بیان شاخصه های عمل صالح پرداخت و در ادامه آداب عمل صالح و محبوب ترین اعمال را به همراه موانع قبولی عمل بیان کرد.
استادزمانی شرح دعای روز هفدهم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و  گو با خبرنگار خبرگزاری رسا پیرامون شرح دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان با قرائت « اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ وآلهِ الطّاهِرین» بیان داشت: خدایا راهنمائیم كن در آن به كارهاى شایسته و اعمال نیك و برآور برایم حاجت‌ها و آرزوهایم اى كه نیازى به سویت تفسیر و سؤال ندارد اى داناى به آنچه در سینه‌هاى جهانیان است درود فرست بر محمد و آل او پاكیزگان.

 

شاخصه و آداب عمل صالح/محبوب ترین اعمال و موانع قبولی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: در دعای امروز دو خواسته از خداوند داریم و می گوئیم بار الها در این روز مرا به سوی عمل صالح هدایت فرما! این دعا یکی از مهمترین دعا ها است چرا که تشخیص عمل صالح و سپس انجام آن از دشوارترین کارها است و جز با توفیق الهی امکان پذیر نیست.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: در این بخش ابتدا در باره عمل صالح توضیحاتی مختصر می دهیم که عمل صالح به آن عمل گفته می شود که شاخصه های زیر را داشته باشد. 1- حسن فاعلی یعنی نیت خالص که تنها برای پرردگار متعال باشد 2- حسن فعلی یعنی کاری صحیح و بجا و مطابق با وظیفه الهی باشد. 3- به نفع جامعه باشد.

 

وی ادامه داد: آداب عمل صالح عبارتند از 1- استمرار داشتن، امام باقر(ع) فرمود محبوبترین عمل نزد خداوند عزوجل آن استکه بنده بر آن مداومت داشته باشد(کافی/ج2/ص82) 2- همراه یقین بودن 3- ورع داشتن، روایت است «لاخیر فی عمل الامع الیقین والورع »(میزان الحکمه حدیث 1434) در عملی که همراه یقین و ورع نباشد فائده ای نیست.

 

وی پیرامون محبوترین اعمال و موانع قبولی عمل گفت: محبوبترین عمل ها عبارتند از یک عملی  که دشوارتر باشد دوم حق مدار باشد و سوم اینکه مؤمنی را خوشحال کند. و اما موانع قبولی عمل عبارتند از 1- عدم حفظ زبان 2- آزار دادن مؤمنین 3- اصرار ورزیدن بر گناه 4- بدعت گذاری در دین 5- نارضایتی والدین.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه در بیان فراز دوم دعا بیان داشت: می گوئیم خدایا در این روز  آرزوها و خواسته هایم را برآورده کن. نیازهای انسان بسیار زیاد است ولی در پیشگاه پروردگار متعال برآورده شدن آنها بسیار سهل است البته باید توجه داشت که برخی تقاضا ها نادرست است و انسان از روی جهل آنها را می طلبد ولی خداوند متعال همیشه مصلحت بنده خود را برآورده می کند.

 

وی افزود: در قرآن کریم می خوانیم « عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم والله یعلم و انتم لا تعلمون»(بقره 216) چه بسا از چیزی کراهت داشته باشید ولی برایتان خوب باشد و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید ولی برایتان بد باشد خدا آگاه است و شما نمی دانید.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: از همین بیان قران سر مستجاب نشدن برخی دعاها معلوم می شود بنابراین در پایان از خدا اینگونه می خواهیم که ای معبودی که نیاز به سوال و توضیح نداری و ای خدایی که به اعماق سینه ها آگاهی، برمحمدو ال پاکش درود فرست/آمین/933/202/ب3

ارسال نظرات