اصول حیاتی زندگی مؤمنانه از منظر اسلام
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با بیان اینکه سید شبهای سال شبهای قدر است، اظهار کرد: در چنین شرایطی باید با بزرگان عالم همچون رسول اکرم(ص) و اهل بیت(ع) متوصل شد.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایلی که گفته شده است شب قدر فضیلتهای زیادی دارد نزول قرآن کریم در این شبهای مبارک است، گفت:باید مؤمن توجه داشته باشد که فقط صرف بیدار ماندن در چنین شبهایی فضلیت نیست و انسان با معرفت باید این شبها را درک کند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خداوند نزول شبهای قدر را مستمر بیان فرموده است، گفت: در شبهای قدر باید بر روی مفاهیم قرآن از سوی مؤمن تأمل جدی شود.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه آیه ۱۳ تا ۱۵ سوره اسراء به پنج اصل اساسی و حیاتی در زندگی اجتماعی یک مؤمن در کلام اسلام اشاره دارد، اظهار کرد: اولین و مهمترین این اصول عبارت است از اختیار و اراده انسان در مقابل سرنوشت چنانچه که خداوند متعال در این آیات می فرماید«وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ في عُنُقِهِ یعنی و سرنوشت نیک یا شوم عمل؛ هر انسانی را که از غیب برایش مقدر شده و به سویش پر زده همانند طوقی در گردنش لازم و ثابت کرده ایم» باید در ساحت زندگی شخصی و اجتماعی دقت داشت که نباید فرا فکنی در امور کرد؛ این در حالی است که برخی برای خداوند متعال تعیین تکلیف می کنند.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه بر اساس آیه مبارک«نُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ کِتاباً يَلْقاهُ مَنْشُورا اقْرَأْ کِتابَکَ کَفي بِنَفْسِکَ الْيَوْمَ عَلَيْکَ حَسيبا» حسابرسی دومین اصل است، گفت: خداوند متعال در این فراز از آیههای مبارک قرآن کریم میفرماید«در روز قیامت نوشته ای را برای او بیرون می آوریم که آن را باز و گشوده خواهد دید. به او گفته می شود کتاب اعمال قلبی و بدنی خود را بخوان، تو خود کافی هستی که امروز حسابرس نفس خود باشی.»
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی اصل سوم این آیات را اصل آزادی تغییر در تصمیم انسان توصیف کرد و گفت: آیه مبارک قرآن در سوره اسراء می فرماید«مَنِ اهْتَدي فَإِنَّما يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها یعنی هر که هدایت یافت جز این نیست که به سود خویش هدایت یافته» هدایت به مسیر حق را به نفع خود انسان توصیف کرده است.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به ضربالمثل مشهور«آب که از سر گذشت؛ چه یک وجب، چه صد وجب» گفت: این ضرب المثل از نگاه قرآن اشتباه است؛ این در حالی است که اصل چهارم این آیات به مسؤولیت پذیری انسان در مقابل اعمال و رفتار او اشاره دارد چنانچه که قرآن کریم می فرماید«وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْري و هر که گمراه شد پس به زیان خویش گمراه شده است، و هیچ گنهکاری حامل گناه دیگری نمی شود» بر اساس این قاعده هر کسی بر مبنا و مدار گناه خود حسابرسی میشوند و بسیاری از منابع حقوقی دنیا بر همین مبنا به وجو آمده اند.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه اصل پنجم آیات اشاره به دریافت ندای حق از سوی انسان دارد چنانچه که اگر کسی ندای حق به او نرسد بر اساس اصل برائت از نگاه قرآن محفوظ است، گفت: خداوند متعال در این آیه می فرماید«وَ ما کُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّي نَبْعَثَ رَسُولاً یعنی ما هیچ ملتی را پیش از این به عذاب ریشه کن در دنیا عذاب کننده نبودیم تا اینکه نخست رسولی را برای بیداری آنان بفرستیم.»
وی در ادامه با اشاره به نتیجهگیری این آیات اشاره کرد و گفت: میتوان از این پنج اصل دریافت که یکی از مهمترین وظایف انسان قبل از توبه، استغفار و جبران است؛ اصل محاسبه و حسابگری است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حسابرسی در بیان اسلام یعنی تشخیص اینکه در کدام مرحله از زندگی خود قرار داریم، گفت: رشد، رکود و پسرفت سه وضعیتی است که تمام انسانها در یکی از این حالات قرار دارند؛ بر این اساس امیرمؤمنان(ع) می فرمایند«مَن حاسَبَ نفسَهُ وقَفَ على عُیوبِهِ، و أحاطَ بذُنوبِهِ و اسْتَقالَ الذُّنوبَ، وأصْلَحَ العُیوبَ. یعنی هرکس به محاسبه نفس خود پردازد به عیبهایش آگاه شود و به گناهانش پى ببرد وگناهان را جبران کند و عیبها را برطرف سازد.»/۸۳۷/پ202/ی