۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۴۳۴۳۸۷
استاد حوزه علمیه:

جامعه باید از درون تغییر کند

حجت الاسلام علوی تهرانی گفت: زمانی یک جامعه الهی می‌شود که افراد جامعه از درون به سمت تغییرات الهی بروند.
حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه بامداد شنبه پنجم تیر ماه در مسجد امیر(ع) گفت: جاهلیت به معنای جهل نیست و بلکه جاهلیت یک حالت روحی و روانی درون افراد است که مانع از پذیرش حق، حقیقت و دستورات الهی می شود.



وی افزود: جاهلیت را نمی توان محصور در تاریخ دانست و هر جامعه ای که گرایش به الهیات را نداشته باشد را باید جامعه جاهل دانست، در این باره نیز قران کریم مصادیقی را مطرح کرده است.



استاد حوزه علمیه ابراز داشت: جامعه صالح را جامعه ای می توان دانست که هر آنچه که در ابعاد مادی و معنوی وجود دارد را برای افراد خود تامین کند. در این نوع از جامعه افراد امنیت جانی، مالی، آبرویی و حریمی، اجتماعی و معنوی دارند.



وی تأکید کرد: باید توجه داشت که تعالیم انبیا فارغ از جنسیت، قومیت، زبان، مذهب و نگرش بیان می شود و این آموزه‌ها فرمولی است که انسان را به جامعه شایسته می رساند.



رییس بنیاد فارِس المومنین یادآور شد: در ابتدای اسلام پیامبر(ص) فرمودند که هدف من از مبعوث شدن این است که مکارم اخلاق را به کمال برسانم. از دیدگاه مکتب وحی نیز جامعه ای شایسته می شود که دارای مکارم اخلاقی باشد.



حجت الاسلام علوی تهرانی تأکید کرد: دقت در فرمایش پیامبر(ص) ما را به این موضوع می رساند که ایشان آمده‌اند حرف های ناگفته را بیان کنند. به طور کل مکارم اخلاق یکسری اصول ناشناخته است که از سوی پیامبر(ص) معرفی می شود.



وی در خصوص مکارم اخلاق بیان داشت: مکارم اخلاق به معانی مختلفی آمده است که یکی از آنها؛ خصوصیات‌ تحسین برانگیز معنوی است، تعریف دیگری نیز این است که مکارم اخلاق به نام عمل بزرگوارانه است.



استاد حوزه علمیه با اشاره به سخنی از امام حسن(ع)، بیان داشت: ایشان گفتند اگر کسی در یک گوشم ناسزا بگوید و در گوش دیگرم عذر خواهی کند من او را می بخشم. به این نوع روش که همراه عفو است مکارم اخلاق می گویند.


وی با بیان این مطلب که اصیل ترین خصوصیات بشر را به عنوان مکارم اخلاق معرفی می‌کنند، بیان داشت: این نوع رفتار مختص به نوع بشر خاصی نیست و تنها مختص به حقیقت بشری افراد است.



حجت الاسلام علوی تهرانی، تاکید کرد: باید توجه داشت مکارم اخلاق جنبه دنیوی دارد و دنیای فرد را می سازد و مدینه فاضله را ایجاد می کند و ربطی به قیامت ندارد.



وی گفت: بسیار مهم است افراد بدانند که تغییرات درونی است و دستوری نمی‌باشد، هیچ جامعه ای نیز با دستور العمل ها به تغییر نمی رسند، بلکه باید توجه داشت که شاید در موارد نادر عوامل بیرونی بتوانند جامعه را کمی تغییر دهند.



رییس بنیاد فارِس المومنین با اشاره به دوران طلایی سال‌های پس از انقلاب، بیان داشت: در حوالی سال‌های 58 تا 62 جامعه از نظر اخلاقی در موقعیتی بی نظیر بود، اما دلیل پایدار نبودن آن دوران این بود که بخش اعظمی از تغییر نگرش به دلیل عوامل بیرونی بود و جامعه از درون تغییر نکرده بود.



حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، گفت: قطعا تغییرات درونی افراد منجر به تغییر جامعه آن‌ها می‌شود و چه بهتر است که افراد تغییر الهی کنند تا جامعه پیرامون آن‌ها نیز الهی شود./202/856/ب1

ارسال نظرات