۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۴۳۵۰۲۳
واکنش آیت الله آملی لاریجانی به هجمه علیه دستگاه قضا؛

نگاهی به فساد اطرافیان و فرزندانشان بیندازند می‌فهمند اشکال کار کجاست

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به انتقادات مغرضانه برخی از قوه قضاییه، گفت: ریشه برخی از مشکلات در خانواده و اطرافیان آنها است.
آیت الله آملی لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس دستگاه قضا، ظهر سه‌شنبه 8 تیر در همایش سراسری قوه قضاییه در سالن اجلاس سران، گفت: متاسفانه کثرت خدماتی که در دستگاه قضا صورت می‌گیرد دیده نمی‌شود، باید توجه داشت در قوه قضاییه خدمات بسیاری در حال انجام شدن است که باید قدردان آنها باشیم.

وی با اشاره به پرونده‌های رسیدگی شده در دستگاه قضا، افزود: نزدیک به 15 میلیون پرونده در دستگاه قضا مورد بررسی قرار می‌گیرد که محاکم سهم 11 میلیونی و شوراهای حل اختلاف سهم 5/3 میلیونی را دارا می‌باشند.

رییس قوه قضاییه تأکید کرد: دستگاه قضا در خصوص مفاسد اقتصادی کارهای بسیاری را انجام داده است و در این زمینه پرونده روشنی را نیز دارد.

همواره از نقد سازنده استقبال کرده ایم

وی با استقبال از نقد سازنده، گفت: همیشه گفته‌ایم که از نقد سازنده استقبال می‌کنیم، باور داریم که نقادی برای قوه قضاییه ایجاد  یک مسیر سازندگی می‌کند. ضمن اینکه کاستی‌های قوه قضاییه را نیز می‌پذیریم.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به طولانی شدن برخی از پرونده‌ها، عنوان داشت: علت طولانی شدن برخی از پرونده‌ها و ایجاد اطاله دادرسی، ریشه در کمبود نیروی انسانی دارد، برای مثال برخی از قضات در ماه تا 200 پرونده را باید مورد بررسی قرار دهند که این موضوع از کیفیت کار آنها می‌کاهد.

وی گفت: درصحبت‌های روسای قوای مجریه و مقننه مکررا اعلام می‌شود که از قوه قضاییه حمایت می‌کنیم، اما چیزی که در عمل رخ داده است بسیار ناچیز بوده است.

برخی اظهارات سخیفی علیه دستگاه قضا مطرح می کنند

وی با انتقاد شدید از برخی هجمه‎‌های وارد شده به قوه قضاییه در هفته جاری، بیان داشت: دیده شده که برخی از افراد با وجود اینکه خود در کشور مسؤولیت داشتند اظهارات سخیفی را متوجه دستگاه قضا می‌کنند، این کارها نیز در هفته قوه قضاییه و به جای تشکر از دستگاه قضا به دلیل خدماتی که  داشته است انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: برخی از افرادی که زمانی در کشور مسؤولیت داشتند امروز به عنوان اپوزیسیون در مقابل نظام قرار گرفته‌اند و به قوه قضاییه نیز حمله می‌کنند، در حالی‌که اگر نگاهی به فساد فرزندان و اطرافیان خود بیاندازند متوجه می‌شوند که ایراد کار از کجاست.

وی با مهم خواندن قرار گرفتن قوه قضاییه در جایگاه اقتدار، بیان داشت: وی افزود: مکررا از رییس جمهور و رییس مجلس خواستم که به این موضوع توجه کنند؛ چرا که اگر قوه قضاییه در کشور مقتدر باشد به نفع همه است. اگر پرونده های افراد روی میز بماند برای مردم و نظام خوب نیست. متاسفانه در مجلس و دولت در لایحه به این موضوع توجه نشد. ما اخیرا برای بودجه با وجود اینکه دولت گفته است که نمی تواند بیشتر کند راه نشان دادیم. نماینده دولت در کمیسیون تلفیق مخالفت کرد. قوای کشور باید با هم کار کنیم. دولت امروز بار کل دستگاه اجرایی را به دوش می کشد و قوای دیگر هم باید به دولت کمک کنند ولی باید متقابل باشد. قوه قضاییه نباید این طور باشد که فرصت هایش ضایع شود که قاضی کم داشته باشد.

مشکل داشتن من با وکلا کذب محض است

رییس دستگاه قضا با اشاره به برخی کمبودها در دستگاه قضا در خصوص رابطه خود با وکلا، ابراز داشت: برخی به دروغ می‌گویند که رییس دستگاه قضا با وکلا مشکل دارد که موضوع کاملا کذب است، هرچند؛ خود وکلا نیز باید شئونات را حفظ کنند؛ در هر حال دو امر بسیار مهم است یکی رفتار صحیح و اخلاق حرفه ای قضات و دیگری رفتار صحیح و توام با شرع و قانون وکلا.

لاریجانی با پرداختن به موضوع جرم سیاسی، ابراز  داشت: «جرم سیاسی» لایحه نبود طرح بود، امیدواریم بتوانیم اجرایی اش کنیم، البته نیاز به اصلاحاتی دارد. هم مجلس محترم، هم دولت محترم و هم قوه قضاییه باید دست به دست بدهند تا قانون و مقررات با میزان و معیار دقیق نوشته شود. امیدواریم مجلس بتواند اصلاحات لازم را انجام دهد.

دروغی بالاتر از حقوق بشر آمریکایی و غربی نیست

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به موضوع حقوق بشر و دروغ‌های غرب، گفت: باید حقوق بشر را مبنایی مورد ارزیابی قرار داد، از نظر ما مبنای حقوق بشر دینی است، هرچند که برخی از قدرت‌ها به دروغ ایران را متهم به نقض حقوق بشر می‌کنند اما خودشان در منطقه دست به جنایت می‌زنند.

وی تصریح کرد: دروغی از دروغ حقوق بشر آمریکایی و اروپایی ها بالاتر نیست. جمهوری اسلامی ایران که بین هر دو سال یک انتخابات داشته است، محکوم می شود که ناقض حقوق بشر است. هم‌چنین محکوم می‌شود که ناقض حقوق زنان است. باید به آن‌ها گفت که زنان در جمهوری اسلامی ایران پا به پای مردان در دانشگاه ها تدریس می‌کنند. در مدیریت‌ها شرکت می‌کنند. شما ناقض حقوق زنان هستید. اگر شما از زنان استفاده برده گونه می‌کنید این خلاف حقوق زنان است. جمهوری اسلامی در بحث مواد مخدر ایثار می‌کند. ماموران اطلاعاتی، ماموران انتظامی در این مورد ایثار می‌کنند تا این مواد مخدر در دنیا پخش نشود. آن وقت ما محکوم شده ایم که چون با یک فرد خاطی در بحث مواد مخدر برخورد کرده ایم ناقض حقوق بشر هستیم.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان با سفارش به قضات در خصوص پاکدستی و زندگی مجاهدانه، گفت: باید قضات کشورمان علمای دینی را الگوی خود قرار دهند که بدون هیچ چشمداشتی به خلق خدا کمک می‌کنند، ضمن بسیار مهم است مسؤولان قضایی علاوه بر پاکدستی، حسن خلق را نیز همواره در دستور کار خود قرار دهند./856/پ201/ج

ارسال نظرات