۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۴۳۶۳۸۷
درس هایی از قرآن(۲۰)

عارف واقعی، عرفانش را از دین می گیرد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در مراسم وداع با مبارک رمضان ضمن بیان ویژگی های ماه رمضان از زبان سیدالساجدین در صحیفه سجادیه، گفت: این چند ساعت باقی مانده از ماه رمضان را برای طلب مغفرت غنیمت شمرده و از فضایلش بهره مند شویم.
درس هایی از قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، در برنامه درس هایی از قرآن کریمِ حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار کرد: دین را باید از یک فرد اسلام شناس دریافت کرد، فقیه باشد یعنی کسی که حداقل سی سال تحصیلات حوزوی دارد، اکثر آنان مجتهد هستند و در عمرش گناهی از او سرنزده باشد.

 

وی با بیان این که عارف واقعی عرفانش را از دین گرفته، تصریح کرد: هر کسی که چند سال دانشگاه تحصیل کرده یا 10 تا 15 سال در حوزه علمیه درس خوانده است، نمی تواند رهبر باشد، چون بنا است فکر و جوانی خود را در اختیارش گذاریم، همچنین عارفانی که عرفانشان را از فقه نگرفته باشد نمی توانند راهنما و رهبر ما باشند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در شرح دعای وداع با ماه رمضان بیان کرد: تنها کسی که عطا می کند و پشیمان نمی شود، خدا است، ولی انسان که مخلوق الهی است گاهی پس از بخشش چیزی به دیگران پشیمان می شود، قبل از این که درخواستی کنیم به ما عطا کرد و منتش را از خودش آغاز کرد، اگر عفو کند تفضّل است و اگر عقوبت کند عدالت است، اگر نعمتی به ما می دهد منتی نمی گذارد.

 

وی افزود: اگر ما شکر نعمت کنیم خداوند باز از ما شکر می کند، شکر نعمت را هم خود به ما الهام می کند، گناه می کنیم حلم می کند، ظلم می کنیم به ما مهلت می دهد شاید توبه کنیم، دری به نام توبه به روی ما باز کردی و اگر کسی از این درنیاید مقصر خودش است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ابراز کرد: خداوند در حق ما لطف کرده است؛ یک کار خیر ما را ده برابر می کند، ماه رمضان را برای ما قرار داد ماهی که حتی خواب در آن عبادت است، یک آیه قرآن ثواب یک ختم قرآن دارد، در این ماه دعا مستجاب می شود.

 

وی با اشاره به دعای امام زین العابدین(ع) درباره وداع با ماه رمضان که فرموده اند: به روزهای آخر ماه رمضان که می رسیم، مرا غم گرفته و غصه می خورم، اظهار کرد: در زبان عرب دو نوع سلام دارد؛ هنگام ورود و هنگام خداحافظی و خروج سلام می کند از این رو ابتدای هر فراز این دعای امام سجاد(ع) به معنای خداحافظی است.

 

گفتنی است، زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی هستم(ع) با قرائت دعای وداع که از امام سجاد(ع) برای خداحافظی با مبارک رمضان نقل شده است، از ماه خدا خداحافظی کردند و بر تمام شدن این ماه پربار و برکت، فرصت مغفرت و آمرش الهی، ماه توبه و تعیین سرنوشت اشک ریختند./202/1308/ب1

ارسال نظرات