۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۴۳۶۵۲۹
آیت‌الله سیدان:

انسانِ سرسپرده به نفس،‌ پست می‌شود

آیت‌الله سیدان با بیان‌ این‌که گناه سبب می‌شود انسان،‌ خدا را فراموش کند،‌ گفت: یکی از عقوبت‌های گناه این است که انسان حتی خودش را فراموش می‌کند و سردرگم می‌شود.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان، امروز در آخرین جلسه‌ کاربرد مَثَل در قرآن کریم بعد از تلاوت سوره شمس بر آیه(قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا) تأکید کرد و افزود: قرآن کریم بر رستگار شدن انسان بسیار تأکید کرده است. گاهی با جملات کوتاه مانند آیه‌ای که ذکر شد و گاهی با جملات و آیات طولانی بر این موضوع تأکید می‌کند.

 

وی در ادامه افزود: خداوند یازده مرتبه از ابتدای این سوره قسم می‌خورد و بعد می‌فرماید هرکس که تزکیه نفس کرد، رستگار می‌شود، این تکرار قسم و محکم کردن آن در هیچ‌جای دیگر قرآن مانند ندارد. این امر نشان می‌دهد تزکیه نفس چه اهمیت و جایگاهی در نزد خدا دارد.

 

آیت‌الله سیدان به پاک کردن و تمیز کردن نفس اشاره کرد و ابراز داشت: انسان وقتی به خودش نگاه می‌کند و روحیات خویش را بررسی می‌کند تازه متوجه می‌شود چقدر اوضاع او خراب است. حضرت علی(ع) می‌فرمایند؛ وقتی انسان تصمیم می‌گیرد خودش را پاک کند آنگاه متوجه می‌شود چقدر آلوده بوده است.

 

وی با بیان این‌که هر گناهی به اندازه خودش عقوبت خاصی دارد، تصریح کرد: بدترین عقوبت و جریمه گناه این است که خدا کاری می‌کند بنده او را فراموش کند و در مرحله بعد به درجه‌ای از فراموشی می‌رسد که دیگر خودش را نیز فراموش می‌کند. در نتیجه دیگر نمی‌داند چه می‌کند و چه برنامه‌ای برای‌ آینده دارد و در نوعی سردرگمی به سر می‌برد.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان به خواسته‌های نفسانی انسان اشاره کرد و افزود: نفس اگر خواسته‌های مشروع داشته باشد انسان می‌تواند به آن‌ها عمل کند اما اگر نفس خواسته‌هایش نامشروع بود دیگر نباید در برآورده کردن آن‌ها تلاش کرد. حضرت صادق(ع) می‌فرمایند؛ نفس را با خواسته‌هایش رها نکن این‌کار انسان را پست می‌کند.

 

آیت‌الله سیدان در ادامه افزود:‌ رها کردن و آزاد گذاشتن نفس مانند این است که کودکی را با چاقو تنها بگذاریم. کودک از بازی کردن لذت می‌برد اما این لذت بردن سبب آسیب‌رساندن به خودش می‌شود.

 

وی به معنای دیگر(تزکی) اشاره کرد و گفت: تزکی می‌تواند زکات فطره‌ای باشد که در روز عید فطر بر تمام مسلمانان واجب می‌شود. اسلام به زکات بسیار تأکید کرده و اهمیت داده است زیرا باعث از بین رفتن فقر در جامعه می‌شود./202/862/ب1

ارسال نظرات