خلأ معنویت در جامعه نتیجه فاصله گرفتن از مفاهیم ناب الهی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سید علیرضا ادیانی، معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از ظهر امروز در مراسم اختتامیه برنامه های ماه مبارک رمضان در سپاه کربلا با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر گفت: در واقع مسأله خودسازى در ماه رمضان، انسان را به مقامى مىرساند که پرده هاى جهل، هويپرستى و هرگونه موانع ضد فطرت از سر راه فطرت برداشته مىشود و انسان مسلمان در اين هنگام به فطرت ناب خود که از ذات وجودش مىجوشد، بازمي گردد.
وي اظهار داشت: بدون ترديد همه مسلمانان با فرا رسيدن عيد سعيد فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى کنند، در روز عيد فطر گويى يک مسلمان از نو متولد مىشود، چرا که طبق فرمايش حضرت علي(ع) روزهداران در شب عيد فطر از همه آلودگى ها و پليدى ها پاک شده اند و کمترين پاداش خود را که پاکى و پاکيزگى است دريافت کرده اند.
حجت الاسلام ادیانی افزود: عيد فطر وقتي براي ما عيد واقعي است كه در مسير خودسازي، پيروز شده باشيم و تحول عميقي در ما پديدار شده باشد.
استاد حوزه علمیه، نماز عيد فطر را نماد اتحاد، اجتماع و گردهمايي ديني در جامعه مسلمين عنوان کرد و افزود: نماز عيد فطر، با معنويت خاصي که دارد، دل ها را متوجه خدا کرده و حالت تضرع و استغفار را در دل ها ايجاد مي کند.
حجت الاسلام ادیانی در ادامه سخنان خود با اشاره به قیمتی بودن رمضان المبارک و عبادات در آن ماه گفت: انسان باید یا سالک باشد یا مجذوب و هر کاری برای مومنین دارای اجر و مزد است.
معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان حدیثی از پیامبر اسلام(ص) ادامه داد: شیطان لشکر های فراوانی دارد و در همه ماه ها به ویژه ماه مبارک رمضان، مؤمنان باید لحظات و ساعات آن را درک کنند.
حجت الاسلام ادیانی با اشاره به این که سحرگاهان هنگامه مناسبی برای اوج رسیدن و وصل شدن به پروردگار است افزود: با اعمال پسندیده می توان کاری کرد که ملائک انسان را به سوی خدا ببرند و به همین دلیل پناه بردن به امام علی(ع) چشم و گوش مومن را برای رسیدن به خدا بینا و شنوا می کند.
استاد حوزه علمیه، عرفان را کندن کوه با مژگان چشم خواند و همه امورات را در قلمرو ذات باری تعالی دانست و گفت: حتی عبادت، اقامه نماز های واجب و نوافل، قرائت قرآن، دستگیری از مستمندان، توجه به اطرافیان، و حفظ دستاوردهای ارزشی و عرفانی همه توفیقی است که از جانب خداوند حاصل می شود و اگر توفیق الهی نباشد هیچ یک میسر نخواهد شد.
وی، تبدیل ایمان غیابی به ایمان حاضر را از درجات عرفان و نزدیکی به خدا دانست و اظهار داشت: برپا داشتن نماز و استمرار نماز موجبات دوری انسان از آتش جهنم می گردد به همین دلیل مراقبت از نماز و کارهای نیک ذخیره انسان در آخرت است.
استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان دوری از معنویت را مهم ترین عامل انحراف در بشریت دانست و خاطرنشان کرد: دستورات و تعاليم پوياي دين، علاوه بر معنويت فردي به معنويت اجتماعي هم توجه مي نمايد بلکه بايد گفت معنويت فردي و معنويت اجتماعي جدايي ناپذيرند که مکاتب غير الهي و ديني چنين ايده و نظر را قبول ندارند.
وی با اشاره به اينکه خلاء معنويت در جهان امروز بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود، افزود: همه مسلمانان بايد تلاش کنند با پيروي از ائمه معصومين، فرهنگ دستگيري و کمک به نيازمندان را در جامعه گسترش دهند.
حجت الاسلام ادیانی تصریح کرد: معنويت فردي همان اصلاح درون است، اما بايد توجه داشت که معنويت فراگير فقط به اصلاح درون محدود نمي شود دين علاوه بر اصلاح درون و ايجاد يک معنويت شايسته شخصيت انساني، به بيرون و اصلاح ساختار اجتماعي انساني نيز توجه دارد.
استاد حوزه علمیه افزود: مکاتب غير الهي و ديني معنويت منهاي دين را قبول دارند و متأسفانه يکي از اموري که امروزه ترويج مي شود مکاتب عرفاني و معنويت هاي کاذبي است که شريعت محور و ديندارانه نيست.
وی توجه و آگاهي بيشتر جوانان به مطالعه بيشتر در زمينه هاي ديني و اعتقادي و شناخت نسبت به عرفان هاي صحيح و عرفان هاي انحرافي و وارداتي اذعان داشت: بدون دين نمي توان به حقيقت رسيد زيرا آنجا که دين و آنچه خدا دستور داده انجام نشود بجاي سير عرفاني به دام پندارهاي شيطاني فريفته مي شوند.
حجت الاسلام ادیانی در ادامه سخنان خود ضعف معنويت را خزان تلخ جواني و عدم سعادت و خوشبختي در جايگاه واقعي خود بيان کرد، گفت: باید با بهره گیری از مبانی دینی و ارزشی در جهت حفظ و تقویت معنویت در جامعه گام برداشت.
استاد حوزه علمیه از جمله عوامل بسيار مؤثر در تقويت روحيه بالاي انساني و الهي را، تقويت معنويت در نوجوانان و جوانان به عنوان سپري محافظ براي جلوگيري از خزان تلخ آينده سازان کشور عنوان کرد و گفت: قرآن منبع مطمئني براي درک عالم آفاق و شناخت عالم هستي است و انسان براي شناخت واقعيات و حقايق جهان هستي اعم از علم، هنر و دين مي تواند به کلام الله تمسک جسته و شناخت خود را قرآني کرد./202/950/ب1