۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۴۳۷۰۰۳
با حضور مسؤولان کشوری و استانی؛

یادواره ملی۱۷۶ شهید نهضت سواد آموزی در مشهد برگزار می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی از برگزاری یادواره 176 شهید نهضت سواد آموزی خبر داد و گفت: این یادوراه به عنوان یکی از برنامه های تابستانی 20 مردادماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، آیت الله علم الهدی و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی برگزار می شود.
نشست خبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیدجواد حسینی، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی ظهر امروز 20 تیر در نشست خبری تشریح برنامه های اوقات فراغت اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی، اظهار داشت: امسال یک هزار و 500 پایگاه اوقات فراغت در مدارس استان دایر می شود.

 

وی با بیان این که 20 عنوان برنامه ملی در ایام تابستان در مدارس خراسان رضوی ویژه اوقات فراغت برگزار می شود، افزود: در این برنامه ها 200 هزار دانش آموز تحت پوشش در 300 عنوان برنامه قرار می گیرند.

 

حسینی از فعالیت و مشارکت 60 مرکز مشاوره آموزش و پرورش استان با دو رویکرد کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و افزایش مهارت های زندگی در قالب طرح های غنی سازی اوقات فراغت خبر داد و تصریح کرد: برنامه های اوقات فراغت تابستان امسال با رویکرد اقتصاد مقاومتی و با آموزش هایی مانند بازار بورس، سرمایه، بیمه و آموزش های خبرنگاری، همراه با مشارکت دانش آموزان نخبه و همیاری و همکاری اولیای آن ها طرح ریزی و اجرا شده است.

 

وی اظهار کرد: از ابتدای امسال بیش از 6 هزار و 105 کارگاه کنترل آسیب های اجتماعی در استان برگزار شده که بیش از 477 هزار دانش آموز در این کارگاه ها شرکت کرده اند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: در این طرح بیش از 399 هزار نفر از والدین دانش آموزان نیز تحت پوشش قرار گرفته اند.

 

وی به شرکت 6 هزار دانش آموز با محوریت هویت بخشی در دوره ای با موضوع شاهنامه فردوسی اشاره و بیان کرد: استفاده از 21 اردوگاه فرهنگی و تربیتی، 23 مرکز شاهدپژوهی، 92 کانون تربیتی، 66 دارالقرآن و 10 هزار مدرسه در برنامه های اوقات فراغت به عنوان بخشی از امکانات درون سازمانی موجود در استان است.

 

حسینی با اشاره به فعالیت 23 مرکز شاهد پژوهی در آموزش و پرورش استان، گفت: نخستین مرکز رشد کارآفرینی آموزش و پرورش کشور در استان بزودی راه اندازی می شود که نمونه ای از توجه ویژه به توسعه کارآفرینی در بین دانش آموزان است.

 

وی با اشاره به میزبانی مشهد از مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان کشور در تابستان امسال، گفت: بیش از 40 عنوان رشته از این رقابت ها در مرحله استانی با حضور یک میلیون نفر رشته دانش آموز در سطح آموزشگاهی برگزار شد که تیم ها و نفرات برتر راه یافته به مرحله کشوری، مرداد امسال در مشهد به رقابت می پردازند.

 

حسینی در ادامه با اشاره به این که از ابتدای امسال هفت برنامه بزرگ ملی به میزبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شده، گفت: در تابستان امسال نیز 20 جشنواره و مسابقه کشوری به میزبانی استان برگزار می شود که بیش از 60 درصد برنامه های ملی وزارت آموزش و پرورش را شامل می شود.

 

وی با بیان این که جشنواره نوجوان خوارزمی از جمله این برنامه های ملی است، بیان کرد: سال گذشته 450 هزار نفر رشته دانش آموز از استان در این رقابت علمی شرکت کردند که امسال این تعداد به 750 هزار نفر رشته رسیده است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین از میزبانی مشهد از اردوی 95 نفره دانش آموزان کالج لندن در تابستان امسال خبر داد.

 

حسینی با اشاره به پروژه های در دست اقدام عمرانی این اداره کل برای آغاز سال تحصیلی 96-95، گفت: مهر امسال 112 پروژه با بیش از 507 کلاس درس با 65 هزار و 259 مترمربع و با هزینه افزون بر 650 میلیارد ریال در استان به بهره برداری می رسد.

 

وی از راه اندازی نخستین دبستان فرهنگ در کشور به همت یک خیر مدرسه ساز با وسعت چهار هزار و 200 متر مربع و ظرفیت 600 دانش آموز در مشهد خبر داد.

 

حسینی از افزوده شدن دو هزار و 341 معلم جدید به نظام آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی پیش رو خبر داد و افزود: از این تعداد دو هزار و 47 نفر دانش آموخته ورودی سال 1391 دانشگاه فرهنگیان و 294 نفر نیز افرادی هستند که در آزمون استخدامی سال گذشته پذیرفته شده اند.

 

وی در ادامه از برگزاری یادواره 176 شهید نهضت سواد آموزی خبر داد و گفت: این یادوراه به عنوان یکی از برنامه های تابستانی در 20 مردادماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، ریس ستاد اقامه نماز کشور، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و جمعی از مسؤولان کشوری و استانی برگزار می شود.

 

حسینی در زمینه میزبانی مسابقات علمی کاربردی هنرستان‌های کشور گفت: مرحله کشوری مسابقات علمی کاربردی هنرستان‌های کاردانش سال تحصیلی 94-95 در مشهد برگزار می‌شود.

 

وی در زمینه زمان برگزاری مسابقات علمی کاربردی و حوزه‌های عملی و رشته‌های این دوره از مسابقات اظهار داشت: مسابقات از 21 تیرماه لغایت 23 تیرماه سال جاری در حوزه‌های امام حسن عسگری(ع)، شهدای فلسطین، صیرفی، یوسفی 2، آرمین و احمدی‌روشن که 6 حوزه مورد نظر ما برای برگزاری مسابقات در 37 رشته کاربردی این دوره هستند برگزار می‌شود.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی درباره مسأله تجهیز و تعمیر مدارس قدیمی تصریح کرد: از حدود یک ماه پیش برنامه تجهیز و تعمیرات مدارس در قالب 5 کارگروه آغاز شده است. در حال حاضر ما نزدیک به 10 هزار مدرسه داریم که در این بین متاسفانه یک سوم این مدارس غیراستاندارد هستند.

 

وی در زمینه دانش آموزان حوزه اتباع خارجی بیان کرد: در حال حاضر 60 هزار اتباع خارجی در استان داریم که با معرفی اداره اتباع  خارجی 5 هزار دانش آموز اتباع خارجی ثبت نام شده‌اند. در شهرستان‌های استان نزدیک به 6 هزار دانش آموز عشایری داریم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی درباره ثبت نام مدارس دولتی گفت: مدارس دولتی حق دریافت هیچ‌گونه مبلغی به‌صورت اجباری برای ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس ندارند.

 

حسینی افزود: ثبت‌نام مدارس دولتی اگر منوط به دریافت وجه باشد کاملاً غیرقانونی است و با این مدارس برخورد شدیدی صورت می‌گیرد، اما دریافت مبالغی مانند حق بیمه که در سال جاری مبلغ 7500 تومان مانند سال گذشته تعیین شده، هزینه کتب درسی که دانش‌آموزان می‌توانند خودشان این کتب را تهیه کنند، هزینه لباس فرم مدارس و هزینه سرویس ایاب و ذهاب در صورت رضایت خود دانش آموزان و والدین بلامانع است.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از رشد 50 درصدی شهریه مدارس سمپاد خبرداد و بیان کرد: در بخش مدارس سمپاد شهریه به میزان 50 درصد افزایش داشته اما اکثر این مدارس تنها 20 الی 30 درصد این افزایش شهریه را  اعمال کرده‌اند.

 

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که دولت در این روزها به‌دنبال شفاف‌سازی فیش‌های حقوقی مدیران دولتی است، تصریح کرد: براساس میانگین گرفته شده از فیش‌های حقوقی خود بنده و 8 معاون اداره کل مبلغ پرداختی به ما 3 میلیون و 800 هزار تومان است. میانگین پرداختی ما به روسای 47 گانه مناطق آموزش و پرورش، مبلغ 3 میلیون و 700 هزار تومان است./202/934/ب1

ارسال نظرات