۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۴۳۸۲۵۰

چند خبر کوتاه از جشنواره امام رضا

اضافه شدن بخش الکترونیکی در جشنواره کتابخوانی رضوی، میزبانی مشهد ازهمایش بین المللی سیره و معارف رضوی و 618 فیلم و آمار رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم رضوی از مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه جشنواره امام رضا(ع) است.
جشنواره امام رضا

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد،محمد اللهیاری در حاشیه برگزاری آزمون نمادین ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی که در جوار حرم مطهر امام رضا (ع) با حضور فرهنگ دوستان و کتابخوانان برگزار شد در نشست خبری به همین منظور اظهار کرد: امسال برنامه ریزی گسترده ای برای ششمین جشنواره سراسری کتابخوانی رضوی در قالب چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به منظور جذب حداکثری مردم به فرهنگ کتابخوانی انجام گرفته است.

معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: این جشنواره امسال در دو بخش مکتوب و الکترونیکی برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: تفاوتی که این دوره از جشنواره سراسری کتابخوانی رضوی با دوره های پیشین دارد، نخست سه کتاب به جای یک کتاب برای رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال پیش بینی شده که شامل کتاب های «دوست مهربان تر از کبوتر»، «اعترافات غلامان» و «کتاب امام علی بن موسی الرضا(ع)» است.

وی اظهار کرد: تفاوت دوم این دوره از جشنواره با سال های قبل، اضافه شدن بخش حضور الکترونیکی در این رویداد و شرکت در مسابقه کتابخوانی به صورت اینترنتی است که این مهم جمعیت زیادی از مردم را به شرکت در این جشنواره ترغیب کرده و منجربه ترویج فرهنگ کتابخوانی شده است.

وی گفت: مهلت ثبت نام در بخش مکتوب جشنواره کتابخوانی رضوی20 تیرماه بود که در این بخش سؤوالات و پاسخ نامه ها به صورت کاملا کارشناسی شده در قالب برگزاری مسابقه یا آزمون طرح شده، به طوری که نمونه سوالات برای هر نفر متفاوت از دیگری است.

وی افزود: مهلت شرکت در بخش الکترونیک جشنواره کتابخوانی رضوی تا 30 تیرماه است که در این بخش سؤوالات به صورت اینترنتی به کاربران مربوطه ارسال شده و پاسخ نیز به صورت اینترنتی دریافت می شود.

این مسؤول در نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: اختتامیه ششمین جشنواره سراسری کتابخوانی رضوی 19 مرداد ماه خواهد بود و منتخبان در دو بخش مکتوب و الکترونیکی این جشنواره معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه اصلی نهاد کتابخانه های عمومی است و با سه هزار و 200 کتابخانه عمومی و 5/2 میلیون نفر عضو گسترده ترین شبکه مویرگی فرهنگ کتابخوانی تا روستاها را در کشور ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: برآورد ما برای حضور مردم در بخش الکترونیک جشنواره کتابخوانی رضوی دو برابر بخش مکتوب آن خواهد بود.

برگزاری آزمون نمادین ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در جوار حرم رضوی  

آزمون حضوری ششمین جشنواره سراسری کتابخوانی رضوی به صورت نمادین و با حضور سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه های نهاد عمومی کتابخانه های کشور در جوار حرم امام رضا (ع) برگزار شد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی قبل از برگزاری این آزمون به ارائه توضیحاتی در این مورد پرداخت و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌ های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که بنابر پیشنهاد دبیرخانه این جشنواره و موافقت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال جاری ششمین دوره آن به عنوان یکی از برنامه های سال خواندن از سوی نهاد برگزار می شود.

اکبری افزود: این آزمون به صورت حضوری برای فعالان فرهنگی و کتابخوانان برگزار می شود تا زمینه ای برای برگزاری مسابقه ای بزرگتر و پرنشاط تر در قالب ششمین جشنواره سراسری کتابخوانی رضوی را فراهم کند.

اکبری با قدردانی از بنیاد بین المللی فرهنگی،هنری امام رضا (ع) نسبت به همراهی و همکاری برای برگزار شدن هر چه بهتر این جشنواره گفت: پوستر و سامانه ثبت نام الکترونیک جشنواره کتابخوانی رضوی در صفحه نخست پورتال این بنیاد «شمس توس» به درخواست سیدجواد جعفری، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) قرار گرفت که نشان از حسن توجه ایشان به این رویداد فرهنگی دارد.

جشنواره کتابخوانی رضوی تلاشی در جهت ترویج فرهنگ رضوی و اسلامی

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست خبری این جشنواره گفت: تلاش در راستای ترویج فرهنگ رضوی و فرهنگ اسلامی که جامعه به آن نیازدارد، اقدامی شایسته از سوی نهاد کتابخانه های عمومی و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در قالب جشنواره کتابخوانی رضوی است.

حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار افزود: بنیاد بین المللی امام رضا (ع) محصولات فرهنگ رضوی تولید می کند و نهاد کتابخانه های عمومی از طریق برگزاری این مسابقه و جشنواره، حضور کتاب در سبد روزانه خانواده را تسهیل می کند.

جشنواره امام رضا(ع) اثرگذاری مطلوبی در جامعه اسلامی ایران داشته است                                  

استاندار کهگیلویه و بویراحمد، به اثرات برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام)در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: فرهنگ رضوی در همه حوزه ها و استان ها گسترش پیدا کرده و اثرگذاری مطلوبی داشته است.

سید موسی خادمی یکی از بزرگ ترین نعمت های خداوند برای ملت ایران را وجود این ضریح مقدس دانست و اظهار کرد: ما باید از همه ظرفیت های این امام بزرگوار در همه سطوح کشور استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که نباید این موضوع مختص به استان خراسان و مشهد باشد، یادآور شد: این ایده چند سال قبل در کشور مطرح شده و به خوبی در حال اجراست.

مسؤول ارشد دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به این که این استان میزبان جشنواره های موضوعی امام رضا(ع) با مشارکت مردم است، ادامه داد: تلاش بر این است که برنامه ها متناسب با آنچه در سطح ملی تعیین شده اجرا شود و همچنین در سطح استان برنامه هایی به صورت استانی داشته باشیم.

وی به تأثیر فراگیری فرهنگ رضوی در سطح جامعه امروزی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم فرهنگ رضوی را در جامعه حاکم کنیم، جامعه پویا و آرمانی خواهد بود ولی کار سختی است و باید همه تلاش کنیم آنچه مدنظر ائمه معصومین (علیهم السلام) بوده و جامعه ای که آنها انتظار داشته و مدینه فاضله ای که آنها برای ما طراحی کردند، به آن نزدیک شویم.

خادمی، عنوان کرد: ائمه معصومین و به ویژه امام رضا (علیه السلام) یکی از بهترین الگوهایی است که می توان از زندگی نامه، احادیث و نصیحت های آنان استفاده کرد تا سطح فرهنگ مردم را به آن اندازه ای که مدنظر قرآن است، نزدیک کرد.

وی تداوم اجرای برنامه های موضوعی امام رضا(ع) در جامعه اسلامی ایران را موثر دانست و گفت: تلاش همه مسئولان برگزاری جشنواره ها باید اجرای مطلوب و آشنایی مردم با سیره و منش حضرت امام رضا (علیه السلام) باشد.

 میزبانی دانشگاه فردوسی از همایش بین المللی سیره و معارف رضوی

سومین دوره سلسله همایش های سیره و معارف رضوی با عنوان «عدالت و اخلاق» از سری برنامه های چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) برگزار می شود.

این همایش به مناسبت مشهد 2017 به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد در فروردین ماه سال 96 برگزار خواهد شد.

منابع بنیادین مفاهیم اسلامی عدالت و اخلاق، قرائت‌های کلامی، فقهی و فلسفی از عدالت و پیامدهای اخلاقی آن، نسبت گفتمان اخلاق اسلامی و گفتمان عدالت حقوقی، اخلاق گفتگو و هم‌زیستی عادلانه در تعالیم امام رضا(علیه‌السلام)، نقش عدالت در تعامل تمدنی اسلام با دیگر تمدن‌ها و مشهدالرّضا(علیه‌السلام)، خاستگاه وحدت فرهنگی و معنویت اسلامی محورهای این همایش علمی پژوهشی است.

شرکت کنندگان برای شرکت در این همایش تا 15 شهریورماه فرصت دارند تا چکیده مقالات خود را به دبیرخانه این همایش ارسال کنند. نتایج این همایش 10 مهرماه جاری اعلام می شود. تاکنون نیز فراخوان همایش به زبان های مختلف برای اساتید دانشگاه های مختلف در سراسر جهان ارسال شده است.

 برگزاری اختتامیه همایش کرامت انسانی در آموزه های رضوی در روز میلاد حضرت معصومه(س)

همایش کرامت انسانی در آموزه های رضوی از سلسله برنامه های چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) است که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در روز میلاد حضرت معصومه(س) برگزار می شود.

استان زنجان نیز میزبان همایش کرامت انسانی در آموزه های رضوی است که همزمان با ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) 14 مرداد اختتامیه آن برگزار می شود.

در همین راستا جلسه هماهنگی اعضای ستاد این همایش در استان زنجان برگزار شد. در این جلسه قائم مقام همایش کرامت انسانی در آموزه های رضوی با تشریح وظایف هر یک از اعضا گفت: کمیته های اجرایی، پشتیبانی، اطلاع رسانی و علمی با تعیین اعضای زیر مجموعه اجرای این جشنواره را برعهده خواهند داشت.

ابراهیم قاسمی، خاطرنشان کرد: در نوبت صبح این همایش، پس از مراسم افتتاحیه مقالات برگزیده به دبیرخانه همایش کرامت انسانی در آموزه های رضوی قرائت می شود و در نوبت بعدازظهر نیز مراسم اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان اجرا می شود.

شاعران برجسته آذری زبان جهان میزبان جشنواره شعر رضوی آذری در ارومیه

دبیرجشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری از حضور شاعران برجسته آذری زبان جهان در مراسم اختتامیه این جشنواره در ارومیه خبر داد.

محمد باقر کریمی اظهار کرد: استان آذربایجان غربی و شهر فرهنگ پرور ارومیه در دهه کرامت سال جاری میزبان یازدهمین جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی افزود: در این جشنواره میزبانی 9 شاعر برجسته از کشورهای آلمان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و عراق را در بخش بین الملل این جشنواره بر عهده خواهیم داشت.

وی شاعران خارجی را سفیران ابلاغ عشق و ارادت مسلمانان به حضرت رضا(ع) به سرزمین های خود دانست و تاکید کرد: این شاعران با طی کردن مراحل قانونی سفر خود، یک روز قبل از برگزاری اختتامیه جشنواره شعر رضوی به زبان ترکی آذری وارد ایران می شوند.

حجت الاسلام کریمی با اعلام اسامی این شاعران بخش بین الملل جشنواره گفت: حسن بابور، آرزو کتین کایا و ولایت آی تان از کشور آلمان، موسی آیدین و علی کران از کشور ترکیه، عوض قربانلی از کشور جمهوری آذربایجان، عاصی نصرت آقا اوغلو، علاءالدین مصطفی کرکوک اوغلو و سن نیر حسین کهیه اوغلو از کشور عراق میهمانان ما هستند.

618 فیلم، آماررسیده به دبیرخانه جشنواره فیلم رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه از رشد 20 درصدی ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره فیلم رضوی خبر داد و گفت: در یازدهمین دوره جشنواه فیلم کوتاه مستند و داستانی رضوی 618 فیلم به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که رکوردی تازه در این جشنواره است.

علی غیاثی افزود: از این تعداد 365 اثر مربوط به بخش داستانی و 253 اثر مربوط به بخش مستند که از 30 استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. درمیان آثار رسیده 57 اثر متعلق به کارگردانان زن است که نوید حضور بهتر زنان در عرصه فیلمسازی را می دهد.

غیاثی ندوشن گفت: با توجه به اینکه جشنواره فیلم رضوی یک جشنواره ملی است تلاش برگزار کنندگان جشنواره این است که بتوانند علاوه بر استفاده از ظرفیت های استان از هنرمندان شناخته شده ی کشور نیز استفاده کنند. به این منظور اعضای هیئت انتخاب جشنواره یازدهم متشکل از هنرمندان یزدی و کشوری است.

وی ادامه داد: اعضای هیئت انتخاب بخش داستانی جشنواره را رقیه توکلی، طیبه فلکیان و مسعود امینی تیرانی تشکیل می دهند که هر سه از کارگردانان شناخته شده در عرصه فیلم کوتاه هستند.

وی افزود: اعضای هیئت انتخاب بخش مستند نیز متشکل از لقمان خالدی، مهدی قربان پور و معین کریم الدینی است که از مستندسازان خوب کشور هستند.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره داستان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره رضوی تا ٣١ تیر خبر داد و افزود: آثار تولیدی علاوه بر ارسال از طریق اینترنت به صورت پستی نیز دریافت می شود.

محمدرضا سوقندی اظهار کرد: برای مشارکت بیشتر و فعالتر نویسندگان سراسر کشور علاوه بر تمدید زمان ارسال آثار، نویسندگان می توانند آثار خود را به صورت پستی، حضوری و اینترنتی نیز ارسال کنند.

سوقندی از ارسال بیش از هزار اثر به این جشنواره خبر داد و گفت: دوازدهمین جشنواره سراسری داستان رضوی (کبوتر حرم) از سری برنامه های چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) بیستم مرداد به میزبانی سمنان برگزار می شود.

کارگاه آموزشی داستان نویسی رضوی در سمنان برگزار می شود

کارگاه آموزش داستان نویسی در حاشیه برگزاری جشنواره داستان رضوی، به مدت دو روز با محوریت داستان نویسی رضوی، روزهای 23 و 24 تیر برای علاقه مندان رده سنی بالای ١٢ سال در استان سمنان برگزار می شود.

هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی بالا بردن سطح کیفی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره داستان نویسی رضوی است.

راهیابی ۳۱۰ اثر به مرحله داوری جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی

بیش از ۳۱۰ اثر علمی و فرهنگی از نویسندگان داخلی و خارجی با موضوع حضرت رضا(ع) و خاندان آن حضرت، که به دبیرخانه نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی رسیده، در اختیار گروه داوری این جشنواره قرار گرفت.

دبیر اجرایی جشنواره بین المللی انتخاب کتاب سال رضوی اظهار کرد: با پایان مهلت ارسال آثار برای نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی، بیش از 310 اثر داخلی و خارجی به زبان‌هایی همچون فارسی، عربی، انگلیسی، اسپانیولی، کردی، ترکی آذربایجانی، کره ای، نروژی و ... از کشورهایی همچون لبنان، کره جنوبی، نروژ، الجزابر، هند، دانمارک و ... به دبیرخانه نهمین جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی رسیده است.

قیصری نیک خاطرنشان کرد: آثار ارسالی به جشنواره شامل 242 کتاب، 14 پایان نامه، 42 اثر شایسته چاپ و 16 کتاب دیجیتال است و در مجموع آثار رسیده، 42 اثر به زبان های غیر فارسی است که حسب نظر شورای سیاستگذاری جشنواره برای پنج گروه داوری جهت ارزیابی آثار و معرفی برترین های حوزه رضوی ارسال شده است.

وی با بیان این که بیشترین آثار ارسالی در حوزه علوم و معارف و تاریخ و سیره رضوی است، افزود: بخش مهمی از آثار رسیده به دبیرخانه، در بخش کتاب شامل محورهای علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبان‌های خارجی، و ... بوده و تعدادی اثر نیز مربوط به سه بخش « کتاب دیجیتال»، «پایان‌نامه» و «آثار شایسته چاپ» است./934/303/ب3

   

 

  

 

ارسال نظرات