۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۴۳۹۲۹۵
نماینده ولی فقیه در قزوین:

رزق و روزی حلال سبب تعالی انسان می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: هر مالی رزق نیست، ممکن است انسان مال زیادی پیدا کند اما در نهایت وزر و وبالش شود و در نهایت آبروی انسان را ببرد اما آن چه که به عنوان رزق به انسان می‌رسد سبب تعالی او خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن سوره ملک که در حسینیه امامزاده اسماعیل برگزار شد، به تفسیر آیه 21 پرداخت و گفت: خدای متعال در این آیه از انسان سؤال می‌کند و می‌فرماید چه کسی است که به شما رزق می‌دهد، اگر خداوند از دادن رزق امساک کند، شما چه می‌کنید چه کسی می‌تواند به جای خدا رازق شما باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ابراز کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید "أَمَّنْ هَذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَنُفُورٍ" یعنی كيست آن كه به شما روزى دهد اگر [خدا] روزى خود را [از شما] باز دارد [نه] بلكه در سركشى و نفرت پافشارى كردند.

 

امام جمعه قزوین در ادامه افزود: آنهایی که از دَرِ لجاجت وارد می‌شوند کار خود را می‌کنند و راهشان را ادامه می‌دهند و همه این آموزه‌ها، تذکرات و هشدارها روی آنها تأثیری ندارد.

 

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اهمیت اینکه خدای متعال در این آیه عده‌ای را سرزنش و ملامت کرده، بیان کرد: اینها جور دیگری می‌اندیشند و در برابر اراده الهی خدا تسلیم نشده‌اند، در این آیه خداوند خطاب به انسان‌ها می‌گوید آیا شما هم می‌خواهید مانند آن‌ها فکر کنید یا می‌خواهید در مسیر دیگری قرار بگیرید و با خدا رابطه دیگری داشته باشید.

 

این کارشناس حوزوی ادامه داد: باید تلاش کنیم از کلام قرآن تأثیر بپذیریم و وقتی که خداوند می‌فرماید "من رزاق هستم" در جواب بگوییم "راست گفت خداوند بلند مرتبه و عظیم" اگر خداوند می‌گوید رزق شما دست هیچ کسی نیست، ما برای رسیدن به رزقمان به دست هیچ کسی نگاه نکنیم و مشرکانه عمل نکنیم.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: باید با مطالعه دقیق آیات الهی به باور قلبی رسیده و تنها خداوند را رزاق بدانیم و بدانیم که تنها آن چیزی که خداوند به ما می‌دهد، رزق به حساب می‌آید و آن چیزهایی که از جاهای دیگر بیاید رزق به شمار نمی‌آید و وزر و وبال انسان خواهد شد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: خداوند می‌خواهد نگاه توحیدی به رزق مورد توجه انسان قرار گیرد، یعنی می‌خواهد بگوید رزقتان فقط و فقط در پیشگاه من است و تنها خداوند رازق است و باید ببینیم چقدر به این معنا باور و اعتقاد قلبی داریم.

 

رزق و روزی حلال موجب تعالی انسان خواهد شد

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به اهمیت اینکه در قرآن مال و رزق دو مفهوم متفاوت هستند، تأکید کرد: می‌دانیم که هر مالی رزق نیست، ممکن است انسان مال زیادی پیدا کند اما در نهایت وزر و وبالش بشود و در نهایت آبروی انسان را ببرد اما آن چه که به عنوان رزق به انسان می‌رسد موجب تعالی او خواهد شد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: اینکه بسیاری از خلاف‌ها، ناهنجاری‌ها، قانون شکنی‌ها و بدی‌ها اتفاق می‌افتد، به خاطر این است که آدمی بین رزق و مال هیچ تفاوتی قائل نیست و متوجه نیست که چه چیزی را باید وارد زندگی خود کند.

 

امام‌ جمعه قزوین در ادامه به آیات دیگر در این باره اشاره و بیان کرد: خداوند در آیه 26 سوره آل عمران می‌فرماید "قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ یعنی اینکه بار خدایا، ای پادشاه ملک هستی، تو هر که را خواهی ملک و سلطنت بخشی و از هر که خواهی ملک و سلطنت بازگیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار گردانی، هر خیر و نیکویی به دست توست و تنها تو بر هر چیز توانایی."

 

این استاد اخلاق به آیه 27 سوره آل عمران اشاره و اظهار داشت: در این آیه شریفه آمده: است که "تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ" یعنی اینکه شب را در پرده روز نهان سازی و روز را در حجاب شب ناپدید گردانی، زنده را از مرده و مرده را از زنده برانگیزی و به هر که خواهی روزی بی‌حساب عطا کنی."

 

این کارشناس حوزوی در ادامه تفسیر آیه 27 سوره آل عمران بیان کرد: طبق این آیات خداوند هر که را بخواهد رزق می‌دهد، یعنی می‌گوید بنده من آماده باش که می‌خواهم رزق بدهم، هر که آماده و شایسته است و لیاقت دارد به او رزق می‌دهم و آنهایی که لیاقت ندارند صاحب مال می‌شوند اما از رزق محروم می‌مانند.

 

این استاد تفسیر با اشاره به آیات 56 تا 58 سوره مبارکه ذاریات، تصریح کرد: خداوند می‌فرماید که "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" یعنی اینکه و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند.

 

خداوند انسان را برای عبادت خلق کرده است

وی ادامه داد: خداوند انسان را برای عبادت خلق کرده است، اگر شأن نزول این آیه برای بت پرستان بوده دلیل نمی‌شود که ما این آیه را تنها منحصر به مشرکان بدانیم.

 

تنها روزی رسان خداوند است

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم آزاده باشیم، باید از کسی هراسی نداشته و وامدار کسی نباشیم باید به این باور برسیم که همه رزق‌ها به دست خداست و هیچ کسی جز خدا نمی‌تواند رزق انسان را قطع کند.

 

وی اضافه کرد: در آیه 57 هم آمده است که "مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ" یعنی اینکه من از (خلق) آنها رزق و طعام (و هیچ گونه سودی) بر خود نخواستم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: خداوند در این آیه می‌خواهد بگوید که تأمین رزق به شما ارتباطی ندارد و همه رزق شما و خانواده‌هایتان به دست خدا تأمین خواهد شد.

 

خداوند صاحب قوّت و قدرت ابدی است

وی با اشاره به آیه 58 اشاره کرد: خداوند می‌فرماید "إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ" یعنی اینکه همانا روزی بخشنده خلق تنها خداست که صاحب قوّت و قدرت ابدی است.

 

این استاد اخلاق بیان کرد: کسی که باور داشته باشد که رزق انسان تنها به دست خداوند است هیچ گاه کرامت و انسانیت خود را زیر پا نمی‌گذارد و همواره رزق خود را از خداوند طلب می‌کند.

 

روزی حلال مهم‌ترین راه رسیدن به ملکوت خداوند است

امام جمعه قزوین با اشاره به آیه 88 سوره مائده اضافه کرد: خداوند می‌فرماید "وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ" یعنی اینکه و از نعمت‌هاي حلال و پاكيزه‌اي كه خداوند به شما روزي داده بخوريد و از (مخالفت) خداوندي كه به او ايمان داريد بپرهيزيد و نباید هر چیزی را از هر کسی گرفت و خداوند مکرر در این باره تذکر داده است و فرموده هر چیزی را نخورید و تنها آن چیزی که خداوند برای شما رزوی کرده که مال حلال است را بخورید.

 

خوراکی‌های شیطانی به هر چیز حرام و غصبی اطلاق می‌شود

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند در خصوص خوراکی‌هایی که شیطان به ما پیشنهاد می‌دهد، هشدار داده و می‌فرماید هیچگاه آن‌ها را نخورید شیطان همه حریم‌ها را می‌شکند و فحشا، بدی و منکر را برای انسان آزاد می‌گذارد.

 

وی اظهار داشت: انسان باید عهد و پیمان خود با خدای متعال را حفظ کند و از گسسته شدن رشته عهد و پیمان جلوگیری نماید.

 

احجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به اول و آخر آیه 3 سوره مائده بیان کرد: خداوند در این آیه از حرام‌خوری صحبت می‌کند و در وسط آیه می‌فرماید که اگر در بیابانی گیر کردید و لازم بود برای اینکه نمیرید گوشت حرام بخورید، به اندازه‌ای که نمیرید می‌توانید خودتان را با آن گوشت ناپاک نجات دهید.

 

وی با بیان اینکه قرآن رزق کریم است، افزود: خداوند می‌گوید از این رزق کریم بهره‌مند شوید و هر چه قرآنی شوید، رزق کریم نصیبتان شده است.

 

امام جمعه قزوین یادآور شد: اگر کسی مالی را از دست شیطان بخورد نمی‌تواند لیاقت ولایت امام علی(ع) و اولاد ایشان را داشته باشد و آنهایی که عمری حرام خورده‌اند هیچگاه ولایت آن حضرت را درک نکرده و معانی قرآن را نخواهند چشید.

 

وی با اشاره به آیه 2 سوره انفال ابراز کرد: در این آیه آمده است که "إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ" یعنی اینکه مؤمنان حقیقی آن‌هایی هستند که چون ذکری از خدا بشنود دل‌هایشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آن‌ها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل می‌کنند."

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه 4 سوره انفال عنوان کرد: در این آیه آمده است که" اولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ" یعنی اینکه آن‌ها به راستی و حقیقت اهل ایمانند که نزد خدا مراتب بلند، آمرزش و روزی نیکو دارند.

 

این استاد تفسیر قرآن کریم با اشاره به پایان سوره انفال و در آیه 74 این سوره تصریح کرد: خداوند می‌فرماید "وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ" یعنی اینکه و آنان که ایمان آوردند و هجرت گزیدند و در راه خدا کوشش و جانفشانی کردند و هم آنان که (مهاجران را با فداکاری) منزل دادند و یاری کردند، به حقیقت اهل ایمانند و هم آمرزش خدا و روزی نیکوی بهشتی مخصوص آنهاست.

 

این استاد حوزه علمیه ابراز کرد: کاملاً مشخص می‌شود که هر چه از قرآن می‌نوشیم رزق کریم است زیرا خداوند می‌فرماید" إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ" یعنی اینکه این قرآنی کریم است، اگر می‌خواهیم قرآن را درک کنیم نباید هر چیزی را بخوریم و آن کسانی که حرام خورده هیچگاه نمی‌تواند کلام خداوند و ولایت امام علی (ع) را فهمیده و درک کند.

 

وی بیان کرد: مؤمنان حقیقی وقتی که از رزق کریم قرآن استفاده کردند، موقع جهاد و دفاع از حرم هم در میدان حضور پیدا کردند و در سوریه و هر کجا که دین به آن‌ها نیازمند بود، حضور داشتند و زبان، فکر و نیروهایشان در راستای تقویت بنیان‌های دینی و الهی قرار گرفت.

 

این کارشناس حوزوی با با تأکید بر اینکه آلودگی‌های خورد و خوراکی در قیامت مجسم می‌شود، اظهار کرد: قرآن آینده بد آلودگی‌خوری در دنیا را بارها متذکر می‌شود و در سوره اعراف می‌فرماید که "وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ" یعنی اینکه و اهل دوزخ، بهشتیان را صدا کنند که ما را از آب‌های گوارا یا از نعم بهشتی که خدا روزی شما کرده بهره‌مند کنید، آن‌ها پاسخ دهند که خدا این آب و طعام را بر کافران حرام گردانیده است.

 

وی بیان کرد: منافقان کسانی هستند که با کافران معامله می‌کنند و عزت را از آن‌ها می‌طلبند در حالی که همه عزت ها از آنِ خدای متعال است.

 

این کارشناس حوزوی ادامه داد: هر چه پیامبران آمدند و راه درست نشان دادند، حرام و حلال را به انسان آموزش دادند اما به گوش کافران نرفت و آن‌ها همچنان در پی مسیر اشتباه پدران خود حرکت کردند و در نهایت در آخرت دچار عذاب و جهنم شدند.

 

امام‌ جمعه قزوین با بیان اینکه «زقوم» آن چیزی است که در جهنم نصیب جهنمی‌یان خواهد شد، اضافه کرد: خداوند در آیات64 تا 70 سوره صافات می‌فرماید"إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ/ طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ/ فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ/ ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِنْ حَمِيمٍ/ ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِيمِ/ إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آبَاءَهُمْ ضَالِّينَ/ فَهُمْ عَلَى آثَارِهِمْ يُهْرَعُونَ" یعنی اینکه آن زقوم به حقیقت درختی است که از بن دوزخ برآید، میوه‌اش (در خباثت) گویی سرهای شیاطین است، اهل دوزخ از آن درخت (خباثت) آن‌طور می‌خورند که شکمها پر می‌سازند، پس از خوردن زقّوم دوزخ بر آنها آمیزه‌ای از شراب سوزان خواهد بود، و باز هم رجوعشان به سوی (عذاب دایم) جهنّم است، چرا که آن‌ها پدرانشان را در ضلالت و گمراهی یافتند، و باز از پی آن‌ها شتابان می‌رفتند.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین درباره درخت زقوم بیان کرد: در آیات سروه دخان آمده است که همانا درخت زقّوم جهنّم، قوت و غذای بدکاران است که آن غذا در شکم‌هاشان چون مس گداخته در آتش می‌جوشد، آن گونه که آب به روی آتش جوشان است، پس از آن آب جوشان بر سرش فرو ریزید، (و به استهزاء وی گویید: عذاب دوزخ را) بچش که تو بسیار (نزد خود) توانمند و گرامی هستی.

 

وی در پایان با اشاره به درخت زقوم، گفت: شاید منظور باری تعالی از آیه آخر این است که قرار است انسان کریم و عزیز باشد و با کتاب خدا و پیغمبر (ص)، به این عزت و کرامت دست پیدا کند./201/853/ب1

ارسال نظرات