۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۴۳۹۶۵۳
امام جمعه بجنورد:

نماز جمعه سبب تقویت تقوای سیاسی و اعتقادی و ارتقای ولایتمداری می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: مهم‌ترین رسالت و تأثیر نماز جمعه تقویت و گسترش تقوای اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و مالی در فرد و جامعه اسلامی است.
حجت الاسلام یعقوبی - دیدار با مسؤولان فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار شماری از مسؤولان فرهنگی استان، با گرامیداشت فرارسیدن پنجم مرداد، سالروز اقامه نخستین نماز جمعه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: اگر ایمان را به یک درخت تشبیه کنیم، زکات شاخه این درخت، نماز آب این درخت، اخلاق نیک برگ‌های این درخت، حجاب و عفاف و حیا پوست آن و تقوا میوه این درخت ایمان است.

 

وی با بیان اینکه در این میان رسالت نماز جمعه تقویت تقوا است، اضافه کرد: این آیین عبادی سیاسی سبب تقویت تقوای اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و مالی در فرد و اجتماع شده و این موارد را گسترش می‌دهد.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه نماز جمعه محور وحدت، شکوه حضور و جلوه شعور است، خاطرنشان کرد: خروجی برپایی این نماز ارتقای بیداری، بصیرت اسلامی و انقلابی، ولایتمداری و استقامت است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز جمعه زمینه پیوند بیشتر ملت با ولایت را ایجاد می‌کند، افزود: همچنین این آیین شکوه وحدت و انسجام امت اسلام را به نمایش می‌گذارد؛ زیرا در آن از همه اقشار و گروه‌ها حضور دارند.

 

وی ادامه داد: حضور مردم در نماز‌های جمعه نظیر قطره‌هایی است که در کنار یکدیگر جمع شده و دریا تشکیل می‌دهند، دریایی که خار و خاشاک کفر و بی‌دینی را از جامعه شسته و می‌برد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه حضور در نماز جمعه باعث صافی دل‌ها و پاک شدن قلوب می‌شود، اظهار کرد: مصلاهای نماز جمعه درواقع میعادگاه‌های مجاهدان راه حق و نقطه اتصال امت به امام است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه در نماز جمعه دو دریای ذکر و فکر به هم متصل می‌شوند، افزود: خروجی این اتصال و تلاقی دو دریای ذکر و فکر، افزایش بصیرت، ولایتمداری و بیداری در جامعه اسلامی است.

 

به گفته وی نماز جمعه پرواز انسان به‌سوی معنویت و عروج از فرش به عرش است؛ ازاین‌رو هر کس قصد دارد به تقرب الهی رسیده و رستگار شود در نماز جمعه شرکت کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: نماز جمعه انسان‌ها را به خدا نزدیک می‌کند؛ زیرا رفت‌ و آمد از منزل به مصلای نماز جمعه همانند سعی بین صفا و مروه بوده و سبب نزول رحمت ویژه الهی می‌شود.

 

گفتنی است، نخستین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پنجم مرداد سال 1358، برابر با سوم ماه مبارک رمضان سال 1399 قمری، به امامت مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

امام خمینی (ره)، بنیان‌گذار انقلاب و نظام اسلامی چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به مرحوم طالقانی سپرده و حکم برپایی و اقامه نماز جمعه را صادر کرده بود.

 

شایان‌ذکر است، درحالی‌که اکنون نماز جمعه در 870 نقطه کشور برگزار می‌شود، این آیین عبادی سیاسی هر هفته در 17 شهر خراسان شمالی برپا شده و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از سوی دفتر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، به‌طور میانگین هر هفته 20 درصد جمعیت شهرهای محل برگزاری نماز جمعه در خراسان شمالی، در نماز جمعه شرکت می‌کنند./9314/202/ب3

ارسال نظرات