۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۴۴۰۰۴۰
آیت الله حائری شیرازی:

جمهوری اسلامی باید ما را به تمدن اسلامی برساند

آیت الله حائری شیرازی گفت: باید تلاش کنیم که از جمهوری اسلامی به دولت، حکومت و تمدن اسلامی برسیم، در قوانین اسلامی خبری از زندان برای مجازات مجرم، بهره و سود مالی و مدرک گرایی نیست و انسان ها نسبت به همدیگر مهر و عشق می ورزند.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محی الدین حائری شیرازی، امروز در رواق امام خمینی(ره) حرم امام رضا(ع) با بیان این که ما از رحمان آمده ایم تا به رحیم سفر کنیم، اظهار کرد: نعمت های الهی امانتی برای رسیدن به عشق خدا است؛ چشم، گوش، زبان، دست و بالاتر از آن ها آبرو، عزت، قدرت، شهرت و ثروت که می توان با آن ها معامله کرد و عشق به خداوند را بخریم که خداوند ما را دوست بدارد و محبوب خدا شویم.

 

وی تصریح کرد: اگر انسان ها واقعا مورد محبت خدای متعال واقع شوند نمی توانند سایر مخلوقات را دوست نداشته باشند؛ کسانی که به خدا مؤمن هستند خداوند آن ها را عاشق یکدیگر قرار می دهد.

 

آیت الله حائری شیرازی بیان کرد: اگر وارد دولت و حکومت اسلامی شویم عاشق همدیگر می شویم، این مطلب را رهبر معظم انقلاب برای نخستین بار مطرح کردند که تاکی بناست درجا بزنیم و در جمهوری اسلامی بمانیم.

 

زندان، جزء قوانین اسلامی نیست

استاد اخلاق حوزه علمیه خواستار شد: اکنون ما در جمهوری اسلامی هستیم و باید تلاش کنیم که به دولت اسلامی، حکومت و تمدن اسلامی برسیم، این کلاس اول است اینجا هرگونه خطای ما باید اصلاح شود تا اجازه ورود به کلاس بعد را پیدا کنیم.

 

وی با بیان این که امام علی(ع) فرموده اند: حاکم با دوچیز عمل می کند یا شلاق یا اعدام، اظهار کرد: در حکومت اسلامی برای مجازات زندان وجود ندارد، زندان مربوط به قانون بلژیک است، قانون اسلامی به هیچ عنوان سجن و زندان ندارد و علتش این است که زندان افراد را اصلاح نمی کند که اگر اصلاح می کرد پیامبر اسلام(ص) هم زندانی برای مجرمان می ساخت.

 

آیت الله حائری شیرازی عنوان کرد: برخی افراد برای مقدار ناچیز بدهی یا چک زندانی می شوند و در حالی که به فساد اخلاقی دچار شده اند از زندان بر می گردند، دزدی که به زندان می رود با مهارت بیشتر در دزدی آزاد می شود، انگشتان دزد را قطع می کنند که با خیالت راحت بازاری ها درمغازه های خویش را قفل نمی کنند.

 

نبود بهره مالی و مدرک گرایی در دولت اسلامی

وی مطرح کرد: در حکومت اسلامی بهره و سود وجود ندارد، پول در دوره های مختلف ارزش یکسان دارد، پس از چندین سال هم اگر بدهی کسی پرداخت شود صاحب اصلی پول در این مدت ضرری نکرده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: در حکومت و دولت اسلامی مدرک گرایی نیست، مردم برای کسب مدرک درس نمی خوانند، البته مدرک دکترا، فوق لیسانس و لیسانس وجود دارد اما هدف و مقصد مردم یادگیری علم هست و دبستانی ها، دبیرستانی ها و دانشجویان از تعطیلی مدارس خوشحال نمی شوند.

 

امانات الهی؛ اسباب سفر از رحمان به رحیم

آیت الله حائری شیرازی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: نعمت های ما باید در راه رضای خداوند صرف شوند، خدای متعال رحمت رحمانی به ما داده تا از آن به رحمت رحیمی برسیم، پس ما در «بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ» زندگی می کنیم از رحمان آمده ایم تا به رحیم سفر کنیم.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: مبدأ سفر دنیایی ما رحمان و مقصد سفر ما رحیم است و سیرو سلولک یعنی همین حرکت از رحمان به رحیم و چشم، گوش، زبان و سایر اعضا و جوارح بدن امانت های خدایی به ما است که می توانند ما را از رحمان به رحیم و عشق به خدا برساند.

 

وی با بیان این که چشم اگر به درستی از سوی ما مدیریت شود ما را عاشق خدا می کند، تصریح کرد: با تکلونوژی های امروزی سفر به دریاها و کوه ها آسان تر از قبل شده است که نعماتی نظاره آن ها راهی برای عشق به خدا است.

 

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به این که چشم با دیدن شگفتی های هستی خداپرست می شود، اظهار کرد: امروز کفار به قعر دریاها می روند و از زندگی حیوانات، گیاهان دریایی و رنگ های مختلف درون آب فیلم برداری می کنند، مسلمان نیستند اما بهترکار دنیایی را انجام می دهند و شما از طریق تلویزیون آن ها را با چشم می بینید و یاد این می افتید که «ای کسی که عجایب و شگفتی های او در دریا است».

 

مصرف نابجای موسیقی سبب هلاکت است

استاد اخلاق حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: استفاده به جای گوش سایر اعضای بدن ما را معترف به وجود خدای یگانه می کند، شنیدن موسیقی که مصرف بیجا و نادرستش بسیاری را هلاک کرده است، علمش علم بدی نیست براساس علم موسیقی درک می کنیم که صدای قناری و بلبل اعجاز خداوند است.

 

وی با بیان این که زیبا خواندن قرآن سبب درک اعجاز آن می شود، مطرح کرد: حضرت محمد(ص) زیباترین صوت را در قرائت قرآن داشتند به طوری که بسیاری که از نزدیکی خانه ایشان می گذشتند با شنیدن صوت ایشان یک دفعه می ایستادند و مدت ها تلاوت حضرت را گوش می کردند.

 

آیت الله حائری شیرازی با اشاره به این که زبان یکی دیگر از امانت های رحمانی است که می تواند ما به رحیم برساند، ابراز کرد: داشتن زبان خیر که اگر سخن و کلام ما برای دنیا و آخرت دیگران نافع باشد در واقع معامله با خدا از طریق زبان است، زبان می تواند بهترین نعمت باشد اگر سخن و کلام ما سبب اصلاح رابطه فرزندی با خانواده اش شود، زبان نرم و کلام نفوذپذیر می تواند فردی را به سمت نماز بکشاند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم عنوان کرد: امام رضا(ع) محبوب خدای متعال است، ایشان هرآنچه از نعمات الهی داشتند را در راه رضای خدا صرف کرده اند که امروز همچون رودخانه ای هزاران هزاران نفر با زیارت ایشان آب حیات می نوشند، آبی که انسان را برای همیشه زنده می کند و این افسانه نیست البته قبولی زیارت شروطی دارد./201/1308/ب1

ارسال نظرات