۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۴۴۰۳۷۰
آیت الله حائری شیرازی:

تمدن بدون تدین، توحشی منظم است

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که آن چیزی که امروز در عالم هست، تعادل وحشت است، گفت: در واقع آن چه به اسم امنیت نام می برند سراب است و این درحالی است که علما بر این موضوع اعتراف کرده اند که تمدن بدون تدین توحشی منظم است و این همان چیزی است که امروز اتفاق افتاده است.
 آیت الله محی الدین حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله حائری شیرازی، در سومین روز از گردهمایی اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در همایش «از اسلام تا اسلام» ظهر امروز ششم مرداد که در هتل جم برگزار شد، درباره پایبندی و رعایت اخلاق اسلامی، الگوی عملی، معرفی اسلام و خانواده های مسلمان به غرب، گفت: توصیه ام به شما برای فعالیت های اسلامی در خارج از ایران این است که بساط بهشتی خودتان را پهن کنید و با رفتار و اخلاق نیکو افراد را به اسلام جذب کنید.

 

وی با بیان این که کیفیت و حسن خلق مسلمان با مسلمان دیگر برای جذب غیر مسلمان دارای اهمیت است، افزود: این قرآنی که در دست ما است برای ثواب، حفظ و خواندن بر مردگان در قبرستان و برای مراسمات مسلمانان نیست بلکه برای داشتن رفتار و اخلاق نیکو است.

 

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که قرآن برای بردن آبروی اسلام نیست، اظهار کرد: در واقع داعش آبروی اسلام را در همه جهان برده است و با اسراء که همه دنیا نسبت به این امر حساس هستند و حتی قرآن و سیره پیامبر(ص) هم تاکید بر مدارا با اسیر دارد غیر انسانی رفتار و از طرفی این عمل خود را دستور قرآن عنوان می کند.

 

وی با بیان این که اسلام آمده است تا فاصله انسان ها را نسبت به هم کم کند، افزود: در واقع همه دعواها و دشمنی ها در این دنیا به دلیل حب است و انسان ها دنیا را مقر برآورده شدن آرزوهای خودشان می دانند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که اول باید انسان شد و سپس به اسلام ایمان آورد، گفت: انسان قبل از اسلام همان انسان با حجت باطنی است و به حجت عقل قبل از دین در این مرحله عمل می کند.

 

تبیین تمدن غرب با تمدن اسلامی

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که مبنای اختلاف اسلام با تمدن غرب بر همین موضوعات است، تصریح کرد: در واقع تمدن غرب بر این باور است که انسان هرچه دارد از تجربه و قراردادها است و این همان آغاز سقوط فکری، اخلاقی و تمدنی است.

 

وی در ادامه تبیین تمدن غرب با تمدن اسلامی، گفت: اسلام عقیده اش بر این است که انسان با الهام الهی، خوب و بد را می فهمد و ادراکی که ما داریم با خلقمان همراه است و با همین خلق متوجه می شویم که دروغ، خیانت در امانت و صفات رذیله ناپسند است و اینها قرادادی نیستند و این همان حجت باطنی انسان است.

 

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که اگر کسی به حجت باطنی خودش به خوبی گوش کند، انسان است، تصریح کرد: داعش قبل از این که انسان بشود می خواهد مسلمان شود و مشکل تکفیری ها این است که بدون انسانیت می خواهند مسلمان شوند.

 

وی خطاب به دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور، گفت: شما باید نمایشگاه اسلام در خارج از کشور باشید که اگر این اسلام به انسانیت پیوند بخورد اسلام واقعی است و در غیر این صورت چیز دیگری در می آید.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: ادیان آمده اند که دنیای ما را بهشتی کنند و مشکل تمدن غرب این است که توجهش به بیرون بیشتر از توجه به داخل است و این درحالی است که هرچه توسعه بیشتر، امنیت کمتر می شود و این دو در تضاد هستند.

 

آیت الله حائری شیرازی با بیان این که آن چیزی که امروز در عالم هست، تعادل وحشت است، افزود: در واقع آن چه به اسم امنیت نام می برند سراب است و این درحالی است که علمای ما در سال های گذشته بر این موضوع اعتراف کرده اند که تمدن بدون تدین توحشی منظم است و این همان چیزی است که امروز اتفاق افتاده است./202/934/ب1

ارسال نظرات