۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
کد خبر: ۴۴۰۴۸۱
نماینده ولی فقیه در سوریه:

کمرنگ شدن صبر و حلمِ مسؤولان از موانع ولایتمداری است

نماینده ولی فقیه در سوریه گفت: در مسیر ولایت باید صبور، حلیم و بردبار بود زیرا فضای جامعه گاهی بحرانی و گاهی آرام است ولی متأسفانه امروز صبر، حلم و بردباری در عرصه اجتماعی، سیاسی و فردی کمرنگ شده که این موضوع از موانع ولایتمداری است.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده رهبر معظم انقلاب در سوریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده رهبر معظم انقلاب در سوریه شب گذشته در ویژه برنامه تبلیغی ـ مذهبی حرم امام رضا(ع) که در صحن جامع رضوی برگزار می شود، بیان کرد: ولایت پذیری و سر نهادن به نیت و فرمان های ولی خدا روی زمین، فضیلتی است که با هیچ فضیلت دیگر در حوزه انسانی که خلق ممتاز خداوند است، قابل مقایسه نیست.

 

وی ولایت پذیری و ولایتمداری را یک اولویت انسانی دانست و افزود: هرچند همه موجودات تحت ولایت خدا و حجت او هستند اما امتیاز انسان داشتن اراده، تصمیم، اختیار و قدرت تعلق است که بر مینای آن، حجت خدا را می پذیرد و در کنارش می ایستد.

 

ولایتمدار با خط کش ولی خدا حرکت می کند

عضو جبهه انقلاب فرهنگی با بیان این که انسان ولایتمدار با خط کش ولی خدا حرکت می کند، ادامه داد: اعمال عبادی انسان از نماز و روزه تا حج و زکات در پرتو ولایت قیمت پیدا می کند، نماز و روزه بدون ولایت به معنای انحراف از راه راست است که آن را در هر نماز دو مرتبه از خدای متعال با تعبیر «اهدنا الصراط المستقیم» طلب می کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری تصریح کرد: صراط مستقیم راهی است که از مجاورت و پشت سر ولی خدا طی شود به این جهت ولایتمداری در همه رفتارها و عرصه های زندگی ما اثرگذار است هرچند مسأله ولایت یک اعتقاد و باور دینی و مسلم قرآنی است.

 

وی افزود: ولایتمداری دارای شرایط و اوصافی است که فقط با شعار و صدای بلند محقق نمی شود بلکه در حوزه عمل، رفتار و کردار باید به شرایطیش را عملی کرد.

 

مؤمن و مطیع ولی فقیه بودن

نماینده ولی فقیه در سوریه خاطرنشان کرد: انسان ولایت پذیر و ولایتمدار افزون بر ایمان و اطاعت از ولی خدا، باید در مسیر ولایتمداری و زندگیش اهل صبر، حلم وبردباری باشد؛ انسان ولایتمدار بر آسانی ها شکر، بر سختی ها صبر و بر مشکلات بردباری می کند.

 

وی افزود: اگر انسان در طول حیات زندگی ولایی، انقلابی و حیات طیبه خود اهل صبر نباشد، در زندگی فردی خویش تحمل بیماری و سختی ها را نداشته و اهل بردباری نباشد نخستین مشکل را به استخدام آخرین اهرم وا می دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری ادامه داد: اگر افراد در حوزه اجتماع و انقلابی حتی در عرصه سیاسی اهل صبر، حلم و بردبار نباشد، تحمل شنیدن حرف ها و تاب گلایه های برخی را نداشته باشد، طاقت شنیدن طعنه های اطرافیان و نسبت به شکوایه هایی که علیه او صادر می شود، حوصله نداشته باشد، نمی توانند ادعای ولایتمداری کنند.

 

ثابت قدم بودن؛ حلم و صبر

وی با تأکید بر این که انسان اهل ولایت باید ثابت قدم باشد، ابراز کرد: متأسفانه امروز صبر، حلم و بردباری در زندگی اجتماعی، سیاسی و فردی کمرنگ شده است، البته ما در جامعه به انسان های صبور و حیلم یک نگاه داریم حتی در ادبیات فارسی هم این صفات یکسان معنا می شود و آدم بردباری را گاهی صابر و گاهی حلیم می دانیم.

 

عضو جبهه انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: از آن جا که در قرآن کریم واژه صبر و حلم از هم تمییز داده شده است، از منظر واژه شناسان قرآنی چنین معنا شده اند که فرد صبور کسی است که وقتی در تنگنای مالی و فقر قرار می گیرد یا به او مصیبتی وارد می شود تحمل و سکوت می کند تا به خودش آسیبی نرسد اما حلم به معنای خویشتن داری هنگام عصبانیت، خشم و غیظ برای جلوگیری از دونوع ضرر است.

 

وی با بیان این که فرد حلیم خود را نگه می دارد تا نه به خود و نه به دیگری ضرر و آسیبی بزند، مطرح کرد: ممکن است هنگام عصانیت حق کسی تضییع و پایمال شود یا با یک امضا فردی از کارش اخراج شود در این موارد فرد عصبانی مدیون دیگری می شود.

 

پذیرش امر ولی خدا  و اطاعت بی چون و چرا

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری متذکر شد: اگر همه مردم هنگام پیش آمدن مشکلی بی تابی کنند، داد و فریاد کنند، در خیابان پشت سرهم بوق بزنند و واکنش های نادرست نشان دهند فضای جامعه بحرانی می شود که همه در آن خسارت می بینند.

 

وی مطرح کرد: ولایت مداری پذیرفتن امر ولی خدا و اطاعت بی چون و چرا است، چون و چرا در مقابل امام و ولی خدا برای پذیرش امر ایشان بلامانع است اما اگر از روی دشمنی و عیب گزاری باشد، خلاف ولایتمداری است.

 

نماینده ولی فقیه در سوریه عنوان کرد: کسانی که مقابل امام علی(ع) ایستادگی کردند و گفتند که به عمل شما شک داریم، ولایتمدار نبودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری بیان کرد: خداوند در دواران غیبت، برای ما ولی قرار داده است، جانشین امام معصوم و مرجع تقلید را ولی فقیه قرار داده است، برای ولایتمداری باید در مسیر ولایت اهل صبر و بردباری باشیم زیرا گاهی سختی و گاهی آسانی هست./201/1308/ب1

ارسال نظرات