۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۴۴۰۵۷۹
امام جمعه بندرامام مطرح کرد؛

ضرورت اتخاذ روش جدید برای آموزش دروس حوزوی

امام جمعه بندرامام به ضرورت ایجاد تحول آموزشی و پژوهشی در همه سطوح حوزوی تأکید کرد.
حجت الاسلام محمد تابش ، امام جمعه بندر امام خميني (ره)

حجت الاسلام محمدتابش، امام جمعه بندر امام و مدیر مدرسه امام خمینی(ره)، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب طرح تحول حوزه­‌های علمیه را سال­ها پیش در جریان سفر به شهر قم بیان کردند، افزود: هم اکنون بسیاری از حوزه­‌ها بصورت منسجم این طرح را پیگیری می­کنند.

 

امام جمعه بندرامام با بیان اینکه برای تحول در مدارس علمیه باید چند نکته مهم و قابل توجه در نظر گرفته شوند، تصریح کرد: تحول در متون درسی حوزه‌­های علمیه با حفظ بار علمی، شیوه آموزشی جدیدی برای تدریس آن­ها در نظر گرفته شود که این تحول تقریبا در کتاب­‌های آموزشی خواهران اجرا شده است.

 

مدیر مدرسه امام خمینی(ره) بندرامام در ادامه با اشاره به تکراری بودن متدهای درس خارج ابراز کرد: همه مراجع بزرگوار مدرس درس خارج به یک شیوه و سبک تدریس می­کنند و درک تفاوت­‌های درسی آن­ها بسیار سخت و اندک و برگرفته از مبانی تعلیمی اساتید اولیه آن­ها است.

 

این مقام مسؤول با اشاره به احداث مراکز جدید حوزوی از سوی علماء بزرگوار همچون مرکز ائمه اطهار(ع) مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی که برای تربیت مجتهد درنظر گرفته شده است، گفت: اجتهاد علی رغم داشتن روش­‌های متعدد بصورت روشمند و نتیجه‌­بخش تدریس نمی‌شود.

 

حجت الاسلام تابش به ضرورت ایجاد تحول آموزشی و پژوهشی در همه سطوح حوزوی اشاره و خاطرنشان کرد: هم­‌اکنون ارتباط ارتقاء علمی و آموزشی با ارتقاء فرهنگ دینی و تبلیغی مردم در برخی سطوح بسیار کم است؛ چرا که طلاب در این سطوح متن و درس­هایی را برای تقویت پایه­‌های علمی مطالعه می کنند و سپس در سطوح بالاتر وارد مسائل اجتماعی و فرهنگی و تبلیغی می‌شوند.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی بندرامام با بیان اینکه حوزه‌­های علمیه پایه‌­گذار اصلی تفکر اسلامی هستند، تصریح کرد: حوزه علمیه شخصیت فرهنگی روحانی را از جنبه علمی تغذیه و تسریع می­‌کند و تا پایه‌­های علمی و اعتقادی و باورها و علوم اساسی مورد نیاز مدون نشوند، طلبه عاجز از داشتن اندیشه‌­های فرهنگی و سیاسی خواهد بود.

 

وی در پایان ابراز داشت: انتظار ما از علما و مراجع بزرگ به عنوان حامیان اصلی حوزه علمیه، آن است که حمایت مدیریتی ـ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیشتری از حوزه‌­ها داشته باشند./9456/302/ب3

ارسال نظرات